Har du precis kommit igång med inbound marketing och är redo att rulla ut din första inbound marketing-kampanj? Här kommer en snabbguide med alla viktiga komponenter som din kampanj behöver innehålla för att vara framgångsrik.
|
Inbound marketing är en kundfokuserad marknadsföringsstrategi som vänder strålkastarljuset utåt mot kundernas behov istället för inåt mot dina tjänster och produkter. Med en inbound marketing-strategi lockar du till dig kunderna genom att dela med dig av kunskap och innehåll som du vet att kunden är intresserade av, i precis rätt steg i deras köpresa.
Läs mer: Vad betyder Inbound Marketing?
Det finns tre begrepp som utgör stommen i inbound marketing: attract, engage och delight (på svenska: attrahera, engagera och glädja).
Attrahera – Locka till dig potentiella kunder med kvalitativt innehåll, t.ex. artiklar och guider, som etablerar ditt företag som en pålitlig källa till information inom det området som kunderna har problem inom.
Engagera – Leverera insikter och lösningar som adresserar dina målgruppers utmaningar och mål för att engagera dem och öka sannolikheten att de blir nya kunder.
Glädja – Stötta dina kunder så att de får ut det mesta och det bästa av tjänsten eller varan de köpt från er. Genom att hjälpa kunder att lyckas, blir de ambassadörer för ert företag som driver in nya potentiella kunder.
En inbound-kampanj är en organiserad och strategisk insats som syftar till att lyfta ett specifikt erbjudande, innehåll eller tjänst. Det viktiga är att kampanjen kretsar kring kundens behov och frågeställningar för att attrahera uppmärksamheten (inte störa sig till den). Ofta används flera olika kanaler för att nå ut till sin målgrupp, t.ex. email, sociala medier, online annonsering m.m.
Ok, du har din inbound marketing-strategi på plats och är ivrig att testa potentialen genom en välriktad inbound-kampanj. Steg 1 är att bestämma till vem kampanjen riktar sig, alltså din kampanj-persona. En persona hjälper dig att sätta ramarna för kampanjens innehåll, budskap, kanalval etc. Det gör det också tydligt för hela teamet vem det är ni vill attrahera, och därmed fokuserar era insatser på rätt saker.
Med er persona på plats är det dags att brainstorma fram den där briljanta kampanj-idén som kommer att lyfta din organisation till oanade höjder (ingen press 😉)
4 tips på hur du får till en bra brainstormning:
Att sätta mål är en viktig komponent för din kampanj. Ett mål kokar ner syftet med kampanjen till en mätbar komponent som kan följas upp under tiden och när kampanjen är avslutad. Ett välformulerat mål ger svar, svart på vitt, huruvida kampanjen är framgångsrik eller inte.
En populär och bra metod för att definiera mål är att jobba med SMART mål.
SMART står för:
Specifikt – konkretisera och avgränsa målet så att det är supertydligt för alla vad som ska uppnås.
Mätbart – se till att det finns faktiska siffror som kan mätas och gärna även jämföras med tidigare resultat.
Accepterat – se till att alla berörda parter är med på målet.
Realistiskt – målet måste kännas realistiskt, d.v.s. uppnåbart för att det vara värt att satsa på.
Tidsatt – det ska vara tydligt under vilken period som målet mäts så att alla vet när ni är i mål.
Hjärtat av din kampanj är så klart innehållet, så här gäller det att verkligen lägga ner tid så att ert erbjudande landar rätt hos er persona. Som vi nämnt tidigare är det viktigt att ert erbjudande bottnar i vad er persona har för utmaningar, behov och problem och hur ni kan hjälpa hen att fatta rätt beslut.
Innehållet i kampanjen måste också vara anpassat till rätt steg i er personas köpresa: syftar kampanjen till att öka medvetenheten kring ett visst problem, eller att få mottagaren att signa upp sig för en konsultation? Dessa två syften skiljer sig åt en hel del och bör ha stor inverkan på hur ni utformar kampanjinnehållet.
Här kan du läsa mer om hur du kartlägger kundens köpresa för att göra din inbound strategi relevant.
Här är några exempel på innehållstyper att använda i er kampanj:
För att kampanjen ska attrahera besökare och sedan konvertera dem till leads så behöver ni skissa fram en lämplig conversion path. En conversion path är den väg som ni vill att besökaren ska ta, från anonym person till identifierat lead.
En vanlig conversion path består av följande komponenter:
Detta är, som sagt, en vanlig conversion path. Därmed inte sagt att den måste se ut så här. Det viktigaste är att er conversion path gör det så lätt som möjligt för era besökare att konvertera. Ni måste jobba kontinuerligt för att minska friktionen i er conversion path.
Nu till det mest spännande (och skrämmande?) momentet: att följa upp resultatet av allt ert hårda arbete som ni lagt ner på kampanjen. Är kampanjen succé eller flopp? Eller nånstans däremellan?
Det saknas verkligen inte datapunkter som ni kan mäta. Därmed inte sagt att man bör mäta allt bara för att det går. Först och främst måste era mätpunkter vara tätt sammankopplade med det SMARTA mål som ni satt för kampanjen. Är ert mål att generera 150 st nya, kvalificerade leads till säljteamet under Q1, ja då är det så klart kvalificerade leads som är ert huvudnyckeltal för kampanjen.
Sedan finns det en uppsjö av datapunkter att mäta som hjälper er att utvärdera hur bra kampanjens olika delar presterar under resans gång. Några viktiga datapunkter att hålla koll på är till exempel:
Ovanstående datapunkter är bra att hålla koll på så att ni kan göra justeringar och optimeringar som får kampanjen att prestera bättre.
Hoppas dessa tips varit givande för dig och att du känner dig redo att skapa blixtrande, hög-presterande inbound-kampanjer som era målgrupper kommer att älska. Lycka till, och hör av dig till oss om du har några funderingar!