Inom inbound marketing använder du buyer personas för att veta VILKA du vill kommunicera med. För att veta VAD och NÄR du ska kommunicera behöver du dokumentera och kartlägga dina personas digitala köpresa.
Läs mer: Vad betyder Inbound Marketing?
Denna teoretiska modell används ofta för att beskriva dina kunders digitala köpresa. Den består av tre faser som köparen går igenom innan hen är redo att fatta beslut om en viss vara eller tjänst.
Här upplever du ett symptom på ett problem. Du har ännu inte definierat ditt problem utan söker efter hjälp för att kunna definiera utmaningen eller problemet. Exempelvis: du upplever att marknadsföringen inte skapar tillräckligt mycket värde så du söker efter fraser som ”hur mäter jag marknadsinsatser”, ”hur skapar jag fler leads” och så vidare.
Här har du definierat din utmaning, du har satt ett namn på problemet. Så nu söker du efter lösningar på det specifika problem. Exempelvis: ”verktyg för att mäta ROI på marknadsföring”, ”modell för att generera fler leads” och så vidare.
I denna sista fas vet du vilket problem du vill lösa och har också en uppfattning om hur du vill lösa problemet. Så du söker efter någon eller något som kan hjälpa dig att uppnå detta. Exempelvis: ”bästa byrån för inbound marketing” eller ”bästa systemet för marketing automation” och så vidare.
I verkligheten kan köparen naturligtvis befinna sig i flera faser samtidigt eller hoppa över en viss fas helt och hållet. Men för att vara säker på att få en heltäckande uppfattning om hur era kunder beter sig så är det dessa tre faser du behöver förhålla dig till.
Läs mer: Hur kommer jag igång med inbound marketing?
Använd modellen ovan för att kartlägga hur köpresan ser ut för era specifika kunder. Om du har gjort ett noggrant arbete med att ta fram era buyer personas så är dessa till stor hjälp i detta arbetet.
Du behöver bland annat ta reda på
Genom att göra denna kartläggning av köpresan grundligt kan du sedan sätta ihop en plan för ert innehållskapande som möter kundens behov under hela resan.
Har du kommit igång med inbound marketing och är redo att rulla ut din första inbound-marketing kampanj? Ta del av alla viktiga komponenter som din kampanj behöver innehålla för att bli framgångsrik. Läs snabbguiden - Lansera din första inbound kampanj här!