Idag blir kunder bombarderade med reklam, budskap och erbjudanden. När de väntar på bussen, sitter på tunnelbanan, scrollar i telefonen eller öppnar sin mailkorg. Många av dessa budskap kommer att gå obemärkt förbi, men vissa budskap når igenom myllret och rakt in i målgruppens hjärta. Men vad är det som gör att vissa når fram? Det går vi igenom i denna artikel!

Läs även: 5 grundstenar för ett affärsdrivande marknadsteam

Uppmärksamhet är dyrt

Alla företag tävlar om kundernas uppmärksamhet och att få nå fram med sitt budskap och varumärke. Vi befinner oss i en så kallad uppmärksamhetsekonomi, där kundernas uppmärksamhet har ett enormt värde. Men, det är omöjligt för en person att ta in alla budskap som marknadsförs och lägga de på minnet. Därför stänger många ner och blir mindre mottagliga när sinnesintrycken blir för många. 

Men, det finns företag som lyckas nå fram trots bruset av sinnesintryck. Och det är de företag och varumärken som målgruppen känner en känslomässig koppling till. Om ett varumärke känns familjärt, är det enklare att vila i det när man blir bombarderad med olika sinnesintryck. Och då man blir mer benägen att kunna ta in just det varumärkets budskap. 

Tänk dig själv att du befinner dig i ett rum fullt av främlingar som försöker sälja olika prylar till dig. Det kan vara hur bra grejer som helst, men inte orkar du stå och prata med varje enskild säljare och lyssna in vad som är speciellt för just den prylen. Men så, i den stora soppan av säljare, ser du ett bekant ansikte. Och genast blir du mer benägen att gå till personen du känner sedan innan och lyssna på vad hen har att säga.

Samma princip gäller för ditt varumärke. För att få uppmärksamhet i myllret av budskap behöver du alltså bygga en relation med din målgrupp. 

I den här artikeln kommer vi gå igenom den 5 viktigaste faktorerna som forskning visar är helt avgörande för att bygga starka relationer till dina kunder! 

Tips! Läs även: Vilka marknadsroller ska du satsa på för starkare tillväxt?

5 faktorer som bygger långvariga kundrelationer

Vi har kollat på resultatet av nästan 300 stycken olika studier om just kunders relationer till varumärken. Forskningen visar att ju bättre relation dina kunder har till ditt varumärke, desto mer lojala kommer de vara. Hur bygger man den här relationen till kunderna då? Jo, det visar sig att relationen består av dessa 5 faktorer: 

1. Kärlek till varumärket - Glädjen i att använda tjänsten

Varumärkeskärlek är ett förhållande som bygger på passion och glädje. Med anda ord, att kunden känner starka positiva känslor när den nyttjar en produkt eller tjänst av ett specifikt varumärke. Detta innebär att kunden inte bara behöver tjänsten av praktiska skäl, utan även tycker om när den får använda den.

2. Varumärkeskoppling - Signalera till omvärlden genom ett varumärke

Denna faktor innebär att en person använder ett visst varumärke för att signalera till andra vem den är och vem den vill vara. I B2B sammanhang kan det exempelvis vara att samarbeta med företag som stärker bilden av hur man vill att ens eget företag ska uppfattas. Om ditt företag arbetar för miljön exempelvis, är det mer troligt att kunder som tycker miljön är viktig kommer samarbeta med er, för att kunna kommunicera sina värderingar till omvärlden.

3. Identifikation med varumärket - Den personliga identifieringen

Den här faktorn är snarlik förra, men istället för att det handlar om att signalera sin position till andra, handlar den här faktorn om en personlig samhörighet. Till exempel, ett företag med liknande företagskultur som ditt företag är mer trolig att vilja köpa din tjänst än ett företag som inte alls har samma grundvärderingar. Man tycker om personer som är lika en själv och som man har mycket gemensamt med, och så är det även för varumärken.  

4.    Tillit till varumärket

Denna punkt talar i stort sett för sig själv. Den innebär att konsumenten kan lita på varumärket och känna en trygghet i att företaget levererar det dem lovar. För att uppnå tillit till varumärket behöver kunden känna att företaget är ärligt och tryggt.

5.    Anknytning till varumärket - Den känslomässiga kopplingen

Varumärkesanknytning är ett känsloladdat och målspecifikt band mellan en person och ett specifikt varumärke. Kunden känner en djup känslomässig koppling som ofta är uppbyggt under flera år av positiva erfarenheter. Anknytning till ett varumärke är den faktorn som är svårast att få till - eftersom den innehåller lång tid av alla faktorer som vi precis gått igenom. (Men det är också en faktorerna som är mest värdefull att bygga med dina kunder!)

Tips! Läs även: Hur självledarskap och neuroledarskap hjälper sig bygga starka och välmående team

Vilka faktorer ska man satsa på då?

Summa summarum visar forskning att faktorerna anknytning och kärlek till varumärket är de absolut viktigaste faktorerna för att få långsiktiga, lojala kunder! Det är också de faktorerna som tar längst tid och kräver mest engagemang för att bygga upp. För att lyckas skapa kärlek och anknytning till ditt varumärke behövs nämligen de andra faktorerna också. Som man säger, det finns ingen kärlek utan tillit!

Dessutom, är vissa av dessa faktorer mer eller mindre viktiga beroende på vilket typ av varumärke ditt företag har, hur era kunder ser ut och vilka deras drivkrafter är. Du behöver med andra ord känna din målgrupp och vad som är viktigt för dem. Men det gör du förhoppningsvis redan!

 

Hur bygger man relationen? 

Det är kort och gott genom att vara konsekvent över tid. Du behöver vara beredd på att det tar tid att bygga upp långvariga och lojala kundrelationer. Och det kräver att du arbetar på det kontinuerligt, annars kan en konkurrent snabbt dyka upp och ta kunden ifrån dig.

Våra bästa tips för att bygga kundrelationer över tid är att: 
-    Förstå dina kunder och deras behov.
-    Vara konsekvent.
-    Visa engagemang. 
-    Föra en dialog med dina kunder, inte monolog.
-    Var ärlig och genuin.
-    Belöna lojala kunder. 

Läs mer om vikten av psykologi i vårt medarbetarnas: Så blev psykologistudenten vass projektledare inom marknadsföring

Ta hjälp med att bygga relationer

Relationer är komplexa och vi människor är ofta inte så logiska som vi tror att vi är. Så därför är det så otroligt viktigt att känna ditt varumärke, din målgrupp och deras situation för att kunna bygga meningsfulla relationer. Vi på Smarkit Agency är experter på att skräddarsy budskap och innehåll till specifika målgrupper och lägga upp marknadsföringsstrategier med målgruppens behov, problem och viljor i fokus. 

Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss här