Hur ser det optimala marknadsteamet ut? En bra och viktig fråga! Ett riktigt skarpt marknadsteam kan nämligen bidra till din försäljning minst lika mycket som en säljare. Det finns alltså en otrolig kraft i marknad som inte ska gå outnyttjad. Ett bra marknadsteam kan se ut på många olika sätt, det beror på hur din organisation ser ut, vilka mål ni har och hur ni arbetar.

Men, den överlägset viktigaste gemensamma faktorn för de marknadsteam som drar in mest affärer är (du gissade det) ett tätt samarbete med säljteamet - Smarketing! Att sälj och marknad arbetar tillsammans med öppen dialog mot gemensamma mål är startskottet för tillväxt i raketfart.

I den här artikeln listar vi 5 grundstenar som ditt marknadsteam behöver ha för att lyckas med Smarketing och vara ordentligt affärsdrivande!

Läs även: De viktigaste byggstenarna som alla tillväxtbolag bör ha i sin marknadsföringsstrategi

1. En dokumenterad försäljningsprocess

Processen för din försäljning är varken en säljprocess eller en marknadsprocess. Ibland börjar försäljningen i marknad och ibland börjar den i sälj, men processen är densamma och ska benämnas likadant. Det är en gemensam Smarketing process och den måste vara tydligt dokumenterad för att samarbetet ska få effekt.

Exempel på frågor som måste besvaras är definition av vad ett lead är, hur arbetssättet ska se ut, vem som har mandat och vilka roller som finns. För att upprätthålla en sömlös process kan inte den här informationen fastna i huvudet på en säljare utan det måste skrivas ner och delas internt. Dokumenteringsprocessen är dessutom ett guld-tillfälle att ha en dialog kring hur du skapar fler affärer, både nya och till befintlig kund.

 

2. En Smarketing playbook

Om en dokumenterad försäljningsprocess talar om vad som ska göras, berättar playbooken hur du gör det. En playbook innehåller best practice och know-how kring hur du säljer och bäst angriper olika problemställningar. Där står dokumenterat vilken typ av kund du ska rikta dig till, vilka argument du kan stöta på, vilka som är dina konkurrenter, vad som skiljer dig från dem och vad som utmärker din verksamhet.

En smarketing playbook är bland annat otroligt viktig i en onboardingprocess för att ge nya medarbetare en tydlig bild över hur verksamheten arbetar. Det är också ett sätt att dela kunskap, erfarenhet och hålla verksamhetens riktning mot samma mål.

Läs även: Digital marknadsföring mitt i en kris - så ska du tänka

3. Rätt segmentering och prioritering

Att dra in leads är toppen! Men, det är ju ingen nytta att dra in leads från en målgrupp som i slutändan ändå inte är intresserad av din tjänst. För att kunna dra in kvalificerade leads och stänga affärer måste du veta vilka du vill sälja till. Därför är det oerhört viktigt att segmentera och prioritera vilken del av marknaden du ska lägga mest fokus på.

Det är helt omöjligt att fokusera på alla målgrupper, hela tiden. Alla är inte kunder och alla är verkligen inte lönsamma kunder. Det är mycket mer effektivt och affärsdrivande att vara nichad i din outreach. Geografisk plats, storlek på bolag, språk och roller i organisationen är exempel på specifika segment som måste preciseras. Hitta de segmenten som kommer leda till att du kan göra så lönsamma affärer som möjligt.

 

4. Ett analytiskt och datadrivet arbetssätt

Den intelligens du samlar in om din kund är otroligt värdefull för dig och den måste du kunna förstå och analysera. Det finns så mycket information tillgänglig om din kund, kundens beteende och kundens preferenser. Även om hur du interagerar med din kund.

Här måste du använda ett datadrivet sälj-och marknadstänk för att ta reda på exakt vem du riktar dig mot och hur den beter sig. Dessutom måste du kunna analysera hur dina insatser går, om du når rätt personer, om de interagerar med ditt material och om du säljer på de insatser du genomför. Det är genom kunskap och information du kan göra bättre och mer affärsdrivande insatser!

 

5. Ett integrerat CRM och MA system

Att ha Smarketing som strategi innebär att marknad och sälj jobbar tillsammans för att skapa så mycket värde för både kunden och verksamheten som möjligt. Data är till för att användas och det är inte optimalt att behöva manuellt hoppa mellan system för att se och nyttja den. Inte nog med att det ökar risken för att analysen blir fel, utan det gör också att medarbetare helt enkelt inte orkar ta fram sifforna för att det är för krångligt.

Genom att ha ett integrerat Customer Relationship Management (CRM) och Marketing Automation (MA) system kan du enkelt och smidigt tillgodogöra dig viktig information som hjälper både dig och kunden att ta bättre, mer datadrivna beslut som ger ett större mervärde.

Ta del av hur K-rauta gjorde när de gick från traditionell marknadsföring till digital marknadsföring.

Sammanfattning

Ditt marknadsteam kan verkligen dra in många affärer om de lyckas nyttja kraften i sälj och marknad – Smarketing! Ett affärsdrivande marknadsteam ska ha stenkoll på fem olika områden för att optimera sin process och arbete.

Först och främst bör de ha en dokumenterad försäljningsprocess över hur kundens resa ser ut från upptäckt av din tjänst, till köp. Marknadsteamet behöver också en Smarketing playbook som berättar hur verksamhetens arbetssätt går till. Dokumentation är otroligt viktigt för att information inte ska fastna hos en individ utan kan delas internt så rätt person gör rätt uppgifter. Det krävs en tydlig segmentering så att insatser riktas mot den målgrupp som har störst sannolikhet att resultera i affär och ett datadrivet arbetssätt som tillåter dig att analysera både din målgrupp och insatserna du gör. Slutligen behövs ett integrerat CRM och MA system som förenklar och automatiserar ert digitala arbete och analys.

 

Är du nyfiken på Smarketing eller vill ha hjälp att få till ett sylvasst marknadsteam med fokus på att driva affärer? Kontakta oss så tar vi ett kort möte!

Kontakta oss här