Vi lever i en minst sagt turbulent värld och alla försöker vi få vardagen att fungera mitt i krisen. Här kommer 5 tips för att se till att dina digitala marknadsföringsinsatser ska bidra till att öka affärsmöjligheterna även under tuffa perioder.
  1. Jobba med din befintliga kundbas
  2. Se till att synas och vara ännu mer relevant för din målgrupp
  3. Fokusera på att driva konvertering
  4. Mät, följ upp, mät igen
  5. Testa, dra lärdomar, och testa igen

När kostnadskostymen blir tajtare, vilket är fullt normalt under tuffa perioder, då är det ännu viktigare att kunna fatta kloka och välgrundade investeringsbeslut. Investeringar du gör ska ju ge tillbaka så många affärsmöjligheter som möjligt till verksamheten. Marknadsbudgeten kan ju verka som en bra kandidat att skära i när ni börjar titta på möjliga kostnadsbesparingar. Men att skära för hårt i marknadsbudgeten är en kortsiktig åtgärd som får mycket långtgående konsekvenser på lite längre sikt.

Att bevara synligheten på marknaden är grundläggande för långsiktig lönsamhet och för att säkra fortsatta investeringar från kunderna. Kunden vill också fatta smarta investeringsbeslut, för de fortsätter faktiskt att investera. De spenderar mindre pengar nu, ja. Och precis som vi själva så behöver kunderna fundera över vad de spenderar pengar på. Och de vill inte heller riskera att satsa fel. De vill köpa rätt tjänster från leverantörer som de kan lita på. Därför måste du fortsätta att synas och bygga det förtroendekapitalet.

Jobba med den befintliga kundbasen 

Out of sight = out of mind! Håll kontakten med kunderna, annars riskerar ni att förlora dem. Kom ihåg; det är mycket mer kostnadseffektivt att arbeta med befintlig kund än det är att sälja till en helt ny kontakt. Så vill ni hålla en tight budget – var smart här.

Marketing automation är det mest kostnadseffektiva och enklaste sättet att hålla kontakt med befintlig kund. Nu pratar jag inte om att skicka e-post och spamma kundbasen. Det jag menar är att skicka personliga, riktade och värdebaserade budskap till personer som vill vara i kontakt med er och höra vad ni har att säga. Jobba på att hålla kontakt med kunden i varje steg av deras digitala resa genom sociala kanaler och på webben. Genom att arbeta systematiskt och automatiserat så säkerställer ni att jobbet blir gjort. Det frigör också en massa tid som kan läggas på att skapa och leverera content i världsklass och även kampanjer för att öka ROI.


  • Content produktion är grundbulten för marknadsinsatserna – även när du arbetar med befintlig kund. Dela med er av vad som särskiljer er från kollegor i branschen och berätta om goda exempel där ni gör skillnad.


  • Exponeringseffekt uppstår när kunden gillar er tjänst bara för att de känner till den. Men särskilt nu är det viktigt att hitta kostnadseffektiva sätt som gör det möjligt att kontinuerligt placera ert varumärke framför potentiella kunder. Det känns kanske lite konstigt, men att investera lite i annonseringsbudgeten för att hålla ditt varumärke synligt nu kommer att ge långsiktiga fördelar. Fokusera på att skapa bra content som ger värde så kan ni istället spara in på aktiviteter som genererar lågt värde.


  • Uppdatera och återanvänd befintligt content. Det finns säkert en hel del bra content i gömmorna, se till att använda och återanvända allt som är relevant!


  • Vad andra säger om er är viktigare än vad ni själva säger. Ett kostnadseffektivt sätt att skapa synlighet inför sin målgrupp är ju såklart att få referenser, citat etc. av andra ledande experter inom ert område. Detta kommer oftast inte av sig själv utan är något ni aktivt måste jobba med att få fram.

  • Att jobba med social media betyder att ni ska engagera er i dialogen med kunderna. LinkedIn, Instagram, Facebook – alla är arenor där kunden kollar upp era tjänster, diskuterar er leverans, funderar över sitt inköpsbeslut etc. Skapa en kostnadseffektiv plan för hur ni ska nå era kunder i varje steg på deras köpresa i sociala medier. Använd verktygen för att lyssna på era kunder, lära er vad de frågar om och hur de tänker när de fattar beslut. Viktigt dock är att jag inte pratar om annonsering här, det handlar om värdeskapande och relevant dialog som du förtjänar, inte köper.
Tips! Läs hur K-rauta gjorde när de gick från traditionell till digital marknadsföring här.

Se till att synas och vara ännu mer relevant för er målgrupp

Arbeta på att stärka varumärket och på att synas bättre. Syftet med det är att driva mer relevant trafik till hemsidan samt att kunna öka er affär på längre sikt. Bästa tiden för potentiella kunder att hitta till er är ju när de letar efter det ni säljer. Ni måste kunna bli hittade och vara relevanta i varje steg av kundens köpresa. Från första sökningen till utvärderingen av anbud.

Fokusera på att driva konvertering

Kostnadseffektiv digital marknadsföring får ni genom att fokusera på att optimera konverteringen av hemsidans besökare till faktiska kunder. 

  • Kundberättelser och positiva citat är jätteviktiga att lyfta fram på hemsidan. Kolla igenom hur ni använder kund-case, referenser och citat i marknadsföringen. Lägg tid på att göra detta till en naturlig del av hemsidan och andra aktiviteter, exempelvis i social media.

Ta del av fler tips i vår artikel om grundstenarna i ett affärsdrivande marknadsteam.

  • Kundens upplevelse i centrum. Optimera hemsidan så att den snabbt ger besökaren en personlig upplevelse. För att hålla nere kostnaderna, kom ihåg att små förändringar räcker lång väg för att optimera slutresultatet.