Vi lever i en minst sagt turbulent värld och alla försöker vi få vardagen att fungera mitt i krisen. Här kommer 5 tips för att se till att dina digitala marknadsföringsinsatser ska bidra till att öka affärsmöjligheterna även under tuffa perioder.
När kostnadskostymen blir tajtare, vilket är fullt normalt under tuffa perioder, då är det ännu viktigare att kunna fatta kloka och välgrundade investeringsbeslut. Investeringar du gör ska ju ge tillbaka så många affärsmöjligheter som möjligt till verksamheten. Marknadsbudgeten kan ju verka som en bra kandidat att skära i när ni börjar titta på möjliga kostnadsbesparingar. Men att skära för hårt i marknadsbudgeten är en kortsiktig åtgärd som får mycket långtgående konsekvenser på lite längre sikt.
Att bevara synligheten på marknaden är grundläggande för långsiktig lönsamhet och för att säkra fortsatta investeringar från kunderna. Kunden vill också fatta smarta investeringsbeslut, för de fortsätter faktiskt att investera. De spenderar mindre pengar nu, ja. Och precis som vi själva så behöver kunderna fundera över vad de spenderar pengar på. Och de vill inte heller riskera att satsa fel. De vill köpa rätt tjänster från leverantörer som de kan lita på. Därför måste du fortsätta att synas och bygga det förtroendekapitalet.
Out of sight = out of mind! Håll kontakten med kunderna, annars riskerar ni att förlora dem. Kom ihåg; det är mycket mer kostnadseffektivt att arbeta med befintlig kund än det är att sälja till en helt ny kontakt. Så vill ni hålla en tight budget – var smart här.
Marketing automation är det mest kostnadseffektiva och enklaste sättet att hålla kontakt med befintlig kund. Nu pratar jag inte om att skicka e-post och spamma kundbasen. Det jag menar är att skicka personliga, riktade och värdebaserade budskap till personer som vill vara i kontakt med er och höra vad ni har att säga. Jobba på att hålla kontakt med kunden i varje steg av deras digitala resa genom sociala kanaler och på webben. Genom att arbeta systematiskt och automatiserat så säkerställer ni att jobbet blir gjort. Det frigör också en massa tid som kan läggas på att skapa och leverera content i världsklass och även kampanjer för att öka ROI.Arbeta på att stärka varumärket och på att synas bättre. Syftet med det är att driva mer relevant trafik till hemsidan samt att kunna öka er affär på längre sikt. Bästa tiden för potentiella kunder att hitta till er är ju när de letar efter det ni säljer. Ni måste kunna bli hittade och vara relevanta i varje steg av kundens köpresa. Från första sökningen till utvärderingen av anbud.
Kostnadseffektiv digital marknadsföring får ni genom att fokusera på att optimera konverteringen av hemsidans besökare till faktiska kunder.
Ta del av fler tips i vår artikel om grundstenarna i ett affärsdrivande marknadsteam.