Tillväxtresan kan se olika ut för olika bolag. Men, det finns vissa gemensamma grundpelare eller byggstenar som utgör den stabila grund som ger förutsättningarna för en långsiktig tillväxt. I denna artikel tar vi upp de 5 viktigaste byggstenarna du behöver i ditt företag för att uppnå detta!

Läs vår mest populära bloggartikel: Dina 10 viktigaste nyckeltal inom marknadsföring!

1. Bygg en bra hemsida

Hemsidan är ditt digitala skyltfönster och måste fånga besökarens intresse direkt. Din startsida behöver vara tydlig för att hjälpa besökaren att snabbt kunna hitta den information den söker efter. En regel är “the 3-click-rule", vilket betyder att besökaren lämnar sidan om den inte hittar det den letar efter på tre klick. Och där ska vi inte hamna.

Tänk på det här för att göra din hemsida så attraktiv och användarvänlig som möjligt:

  • Utforma designen och innehållet utifrån målgruppens behov. Anta INTE att besökaren redan förstår lösningen och vad de ska göra på webbplatsen.

  • Ha tydliga CTA:er för att guida målgruppen till rätt plats.  

  • Prioritera en Om oss-sida där du beskriver dina kollegor och ditt företags story för att bygga förtroende.

  • Dela kunskap på din hemsida via blogg, artiklar eller guider för att visa på kompetens och hjälpa målgruppen i sin köpresa.

  • Lägg krut på en sylvass tjänstesida där du berättar om ert erbjudande och er produkt.  

Dator med Smarkits hemsida på skärmen


2. Maxa ert Social Engagement

Social Engagement innebär att du använder sociala medier för att bygga engagemang och förtroende. Så istället för att se dina sociala media kanaler som en plattform för dig att visa upp och sälja din produkt, så fokuserar du på innehåll som tilltalar din målgrupp.  

“Dagens köpare vill spendera sina pengar hos någon de känner förtroende för”


Ett bra Social Engagement bidrar till att du syns mycket och stärker ditt varumärke genom att till exempel kommentera inlägg inom din bransch. Du framstår som en expert tack vare att du publicerar kunskapsgenerösa inlägg. Dessutom stärker du relationen med din målgrupp bl.a. genom att prata med dem i privata meddelanden, och får då insikt i deras utmaningar och drivkrafter. 

Kom igång och arbeta så effektivt som möjligt med de här stegen:

  • Skapa en bra profil. Din profil behöver vara genomtänkt och fungera som en säljfunnel.  

  • Dela kunskap. Nyckeln till en effektiv social engagement-strategi är att vara kunskapsgenerös. Då bygger du förtroende genom att dela information som målgruppen efterfrågar, och på så sätt minskar du tröskeln inför ett köp.  

  • Ha en personlig röst. Det får inte kännas som att du skrivit av ett säljmanus, det blir svårt att bygga ett förtroende om du bara känns som en själlös representant av ditt företag. 
Glad tjej som vinkar till sin laptop


3. Implementera Smarketing 

Smarketing är det bästa sättet att skapa förutsättningar för tillväxt, när sälj och marknad har ett sömlöst samarbete. Vi har hjälpt många företag implementera Smarketing och sett några vanliga utmaningar som de flesta företag möter.

Här är de vanligaste utmaningarna:

  • Marknad är avskiljt från sälj. Ibland vet inte sälj vad marknadsavdelningen gör. Det leder till att säljavdelningen fokuserar inåt och gör all leadsgenerering själva.

  • Marknad är inte med och driver försäljningen. Ofta är fokuset felriktat och marknad underlättar inte försäljningen. De måste inte ha samma mätetal som sälj, men alltid jobba mot samma slutmål.

  • Marknad saknar kunskap. Ofta har marknadsavdelningen för dålig koll på produkten, målgruppen och marknaden och kan därför inte hjälpa till optimalt.

  • Sälj delar inte med sig av kunskap. Säljarna sitter på massor av kunskap kring målgruppen och deras drivkrafter som skulle underlätta jobbet för marknad.

  • De mäts på olika saker. Säljarna känner ofta att de inte har tid att hjälpa marknad nå sina mål, utan prioriterar givetvis sina egna före.
För att komma förbi dessa utmaningar behöver alltså sälj dela kunskap och information om målgruppen och marknaden till marknad. Säljaren är oftast den som vet mest om kundens drivkrafter, hur de fattar beslut osv. Det här är enormt viktig information för marknad, men det gäller också att marknadsavdelningen är nyfiken och vill lära sig. En annan avgörande faktor är att sälj och marknad behöver ha ett gemensamt affärsmål, men de måste mätas på olika mätetal och ha separata operativa mål.

 

Läs även: 4 KPI:er att se upp för - undvik vanliga misstag!


4. Ett marknadsteam – med rätt förutsättningar

Ditt marknadsteam har förmodligen en skyhög potential att bidra till försäljningen och underlätta för säljavdelningen. Men, det gäller att du ger dem rätt förutsättningar.

Det finns vissa verktyg ditt marknadsteam MÅSTE ha för att kunna driva affärer på en hög nivå:

  • En dokumenterad försäljningsprocess - Hur din försäljningsprocess än ser ut, så behöver den vara tydligt dokumenterad för att sälj och marknad ska kunna samarbeta.

  • En Smarketing playbook - Playbooken måste innehålla best practice kring hur ni säljer och svaren på vanliga problemställningar. Skriv ner vilken typ av kund ni vill sälja till, vanliga motargument, konkurrenter och annan viktig information kring hur ni ska nå era mål.

  • Rätt segmentering och prioritering - Att dra in leads som inte tänker köpa är slöseri med tid. Därför måste du vara stensäker på vem ni ska sälja till – Och här kommer segmenteringen in.

  • Ett analytiskt och datadrivet arbetssätt - Samla in all data du kan om din kund och hur ni interagerar med kunden. Ni måste vara experter på kundens beteende, preferenser och drivkrafter. Därefter kan ni analysera era insatser och få in galet värdefulla insikter.

  • Ett integrerat CRM och MA-system - Det är knappast optimalt att behöva manuellt hoppa mellan system för att se och nyttja er värdefulla data. Investera tid och pengar i rätt CRM och MA-system för att göra processen enklare och ta fler datadrivna beslut framåt.

Människor som jobbar vid ett konferensbord


5. Kombinera outbound och inbound

Med outbound når du ut till många personer, och med inbound når du ut till rätt personer! Så, genom att använda både inbound och outbound kan du bygga en riktigt grym varumärkesstrategi:

  • Bygg intresset genom outbound. Genom outbound når du ut till många människor. Här får du chansen att dyka upp på målgruppens radar så de får en chans att bekanta sig med ditt varumärke.  

  • Engagera med inbound. Med inbound-marknadsföring kan du rikta in dig på och utbilda din specifika målgrupp. När du sedan finns i din målgrupps medvetande har du bättre chans att engagera dem genom inbound-insatser.  

  • Mät insatserna. Du behöver mäta datan från både dina inbound- och outbound-insatser. Detta ger en tydlig översikt över dina kampanjer och visar vilka som är värda att fortsätta med.  

  • Anpassa efter din målgrupp. Genom att mäta dina insatser kan du över tid justera så att de verkar ännu mer effektivt för just din målgrupp. Utvärdera datan, dra insikter och anpassa din strategi utefter det. 

Tips! Ta del av 3 inspirerande böcker om marknadsföring här


Mycket att tänka på?

Vi vet. Det är många faktorer inom många olika ämnen som krävs för att kunna växa, och det är svårt att alltid ha tillräckligt med kompetens inhouse. Kanske kan du behöva stärka upp ditt team med specialkompetens i form av SEO, digital strategi eller förstärkning på contentfronten? 

Hör av dig till oss så kan vi se hur vi kan hjälpa dig nå dina tillväxtmål!