Vi tjatar om vikten att mäta sin marknadsföring. Men vi gör det för att det är så viktigt. Det kan ju bli katastrof om du mäter fel nyckeltal. Så hur hur vet du att ni har valt rätt KPI:er? Kan yttre faktorer påverka? Det korta svaret är ja. Så hur bör du tänka? Vi har samlat 4 KPI:er som du bör undvika - så att dina mätningar blir så relevanta som möjligt inför år 2022.

KPI betyder Key Performance Indicators, och är nyckeltal för hur det går för exempelvis dina kampanjer och ditt content i er marknadsföring.

Läs vår mest populära bloggartikel: Dina 10 viktigaste nyckeltal inom marknadsföring!


Men det sker alltid stora förändringar inom digital marknadsföring. Och det går fort. Stora spelare som Google, Apple och Facebook (or should I say Meta?) kan påverka resultatet. Så det gäller att hålla sig uppdaterad på omvärlden och se vilka faktorer inom din egen verksamhet som kan påverka hur ni ser på resultatet av era mätningar.

Så vilka är de vanligaste KPI-misstagen? Och vilka KPI:er bör du vara försiktig med inför år 2022?

1. Open rate och CTR för nyhetsbrev

Open rate är en vanlig KPI där du enkelt kan se hur många som faktiskt öppnat erat nyhetsbrev för att läsa innehållet. CTR (Click Through Rate) är också ett vanligt nyckeltal, som visar hur många som har klickat i mejlet i förhållande till hur många som öppnat det. Och ja, vi vet att det kliar i fingrarna, det är två nyckeltal som de flesta företag mäter. Men no more – nu måste vi säga stopp!

Det vill säga, om er målgrupp använder senaste versionen av Apple mail (iOS 15). Varför? Jo, för Apple har uppdaterat sina sekretess-inställningar för att skydda sina användares integritet. Det innebär, lite förenklat, att Apples mailklient automatiskt öppnar alla mail hos mottagaren, vilket gör att er Open rate felaktigt kan skjuta i höjden. Vilket innebär att det nu ser ut som att alla era nyhetsbrev blivit öppnade av alla mottagare. KPI:er som Open rate och CTR är med andra ord inte helt tillförlitliga.

Men fear not. Du kan fortfarande mäta exempelvis CR (Conversion Rate) alltså konverteringsgraden i mejlen. På så vis kan du se hur stor del av mottagarna faktiskt klickar eller utför en annan handling i mejlet. Då får du en indikator på hur populärt nyhetsbrevet har varit.

2. Bounce rate på bloggartiklar

Många företag lägger tid och pengar på att producera givande artiklar till sina hemsidor. Det är bra, för den typen av content ökar chansen att framtida leads hittar er när de söker efter information genom exempelvis Google.

För att mäta hur intressant ditt inlägg har varit mäter du kanske er bounce rate? Det vill säga hur många besökare som kommer in på er artikel men snabbt lämnar den igen. Det är visserligen en intressant KPI, men faktum är att även om din bloggartikel har en hög bounce rate så betyder det inte nödvändigtvis att den är dålig.

Den kan vara välskriven, välgjord och givande för era läsare, trots att besökarna sedan väljer att lämna sidan. En hög bounce rate kan nämligen bero på flera faktorer:

  • Att läsaren inte hade tid att läsa vidare just nu, men hen kanske återkommer.

  • Att läsaren inte hade möjlighet att klicka runt på hemsidan, då ni inte länkat tillräckligt mycket.

  • Att läsaren gör flera saker samtidigt och därför behövde lämna sidan.

  • Att läsaren behövde svar på en fråga, fick svar, och sen lämnade eftersom uppdraget var slutfört.


Så ta resultatet från en hög bounce rate med en nypa salt. Skrota inte innehållet utan stärk det. Väv in lockande länkar till andra relevanta artiklar från din hemsida. Du kan även pröva att ändra din rubriksättning så att bloggen håller intresset uppe.

Läs även: 5 byggstenar som alla tillväxtbolag bör ha i sin marknadsföringsstrategi

3. KPI:er med spretiga mål

Försäljning vs varumärke - vad är det egentligen som ska mätas?

Denna diskussion återkommer hos många företag. Sälj, marknad och ledning kan ha helt skilda uppfattningar om målet med en kampanj och vilka nyckeltal som bör mätas. Risken finns att era KPI:er blir alldeles för spretiga, uppföljningen blir svårjobbad och resultatet leder till besvikelse och missförstånd.

Syftet och målet med kampanjen måste redas ut innan ni sätter era KPI:er.

För let’s be clear - olika kampanjer ska ha olika mål. Det gäller att ha tungan rätt i mun och mäta rätt KPI:er beroende på kampanjens syfte. Om målet med er kampanj är att stärka ert varumärke bör du exempelvis inte mäta ROI (Return on Investment) och tro att du ska få snabba och höga siffror på lönsamhet. Varumärkesstärkande kampanjer bör pågå under en lång tid och värma upp era framtida leads. De ska inte ge snabb direktförsäljning. För varumärke kan istället KPI:er som spridning i sociala medier, omnämnanden av erat varumärke eller en hashtag för en kampanj vara rätt nyckeltal.

Var rättvis mot det innehåll ni skapar, och mät rätt nyckeltal för rätt typ av kampanj.

 

4. Orealistiska KPI:er

Det säger sig självt, ha inte orealistiska mål med era KPI:er, ni kan inte mäta allt. KPI:er ska vara tydliga och mätbara. Så inför valet av nyckeltal, se alltid till att ni vet:

  • Hur ser statistiken ut idag? Då har ni något att jämföra resultatet med.

  • Vad ni har för tidsperiod för mätstart och avslut?

  • Vilken kampanj ska ni mäta och vad är syftet med kampanjen?

  • Hur många KPI:er ska ni ha? Det rekommenderas att inte ha fler än 3 per affärsmål, för att undvika ett spretigt resultat.

  • Var ni ska mäta era KPI:er? Välj exempelvis spridning i sociala kanaler, CR för mejl eller Time per page view för er hemsida (den genomsnittliga tiden som en besökare spenderat totalt på hemsidan).

Och du, se till att alltid ha en person som är ansvarig för att mäta resultatet, analysera det och föreslå förslag kring åtgärder.

Kom ihåg, vi mäter ju för att få ett svar som vi kan jobba med. De sämsta KPI:erna är de som inte kan uppvisa varken positiv eller negativ förändring.


Vill du grotta ner dig ännu mer i KPI:ernas värld?

Ta del av 3 inspirerande böcker om digital marknadsföring här.

 

Kontakta oss här