Hanna_small-for-webbHur kan man skapa marknadsföring som tilltalar hjärnan? Strategen och projektledaren Hanna Edman Harryson har en bakgrund inom offentlig sektor och psykologi som ger mervärde till Smarkit Agencys kunder. ”På Smarkit är olika bakgrunder en styrka.” 

Under de 5 åren Hanna Edman Harryson studerade sin master i psykologi blev hon alltmer intresserad av marknadsföring. Skulle det gå att använda erfarenheten inom offentlig sektor och psykologi för att skapa vinnande marknadsinsatser? Ja, det skulle visa sig att hennes talang för att skriva, göra research och analysera data var eftertraktade egenskaper i marknadsföringsvärlden.

“Vi har ett helt team med olika kompetenser, vilket ger oss flera möjligheter att skapa värde för kunderna. Jag tror det var en stor del i att Smarkit Agency vågade satsa på mig”, berättar Hanna.

Tips! Läs även: 5 grundstenar för ett affärsdrivande marknadsteam

Redan under sina masterstudier påbörjade hon sitt samarbete med Smarkit Agency. När de väl var avklarade var Hanna redan en självklar del av teamet.

”När jag var grön hjälpte alla mig på traven. Det var prestigelöst och en riktig teamkänsla som uppmuntrade mig att vilja utvecklas ännu mer!”

 

Från copywriter till strateg

Hanna är en naturbegåvning när det kommer till att skriva. Från att ha börjat som copywriter ville hon ta steget och arbeta som strateg och projektledare för stötta kunderna långsiktigt.

”Jag vill växa långsiktigt med kunden. Jag tycker om att ha en övergripande plan över projekten, sätta strategier, implementera dem och få dem att fungera. Det finns massa olika marknadsinsatser som ger extremt stora möjligheter när de blir rätt.”

För att vara en bra strateg krävs det att du har en djup förståelse för inbound marketing, projektledning, annonsering och SEO. För att fördjupa sig fick hon ytterligare utbildning och vägledning på byrån.

”Jag fick möjligt att genomföra utbildningar och kurser under arbetstid och gå bredvid erfarna kollegor under lång tid för att förstå processerna och vad som faktiskt krävs. På Smarkit Agency uppmuntras vi att kompetensutveckla oss själva, vilket jag är så tacksam för. Tack vare det är jag där jag är idag.”

Få inspiration: Hur självledarskap och neuroledarskap hjälper dig bygga starka och välmående team.

 

Marknadsföring som tilltalar hjärnan

Nu vägleder Hanna flera kunder inom B2B och B2C.

”Som strateg krävs det att jag har inblick i flera områden även om jag inte är expert på allt. Jag måste ha en övergripande förståelse för layout för att kunna veta hur mycket tid mitt team behöver för att till exempel skapa effektiva hemsidor och annonsering. Hur ska jag kunna rekommendera insatser till kunden om jag inte har koll på området?”

Eftersom hon har studerat länge har hon stor erfarenhet av att uttrycka sig på både engelska och svenska, och har jobbat mycket med forskning och statistik tidigare.  

”Jag är van vid att samla data och dra slutsatser från relevant statistik. Dessutom har jag förståelse för mänsklig psykologi, varför ögat fastnar på vissa saker på en hemsida, hur ofta man kan upprepa ord för att de ska fastna i huvudet och vilka ord som påverkar läsaren allra mest.”

Utöver att stötta kunder har hon dessutom varit en del av projektet att förstärka Smarkit Agencys egen hemsida. Genom ett gediget operativt arbete har hon och hennes kollegor utvecklat hemsidans länkstruktur, någonting som avsevärt förbättrar hemsidans SEO.

”Vi kunde direkt se en stor skillnad hur vi rankade på Google efter att arbetet var utfört. När man förändrar SEO:n utifrån en specifik länkstruktur så anpassar man sitt content efter Googles algoritmer. Det påverkar både vad man har för content, hur man länkar till det internt och hur man skriver. Med tydliga SEO-rutiner syns vårt content mycket mer.”

Läs Hannas artikel om psykologin bakom långvariga kundrelationer här!

 

”Jag älskar friheten"

Idag ser Hanna stora möjligheter med sin karriär och är glad över att hon tog beslutet att satsa på marknadsföring.

”Det här är extremt utvecklande och lärorikt. Jag älskar friheten som man får på Smarkit Agency. Inte bara att det är fritt varifrån man arbetar, utan också att jag har fått sådan tillit från ledningen till att få växa och utveckla mina kunskaper.”

 

Vill du också bli en del av Smarkit Agency?