NilooJag har jobbat inom marknadsföring i över 10 år nu. Både i rollen som marknadsförare, marknadschef, konsult och nu som VD för en byrå som hjälper företag att växa genom smarketing (kombinationen av sälj och marknad). 

Jag vet att de flesta av oss har aggressiva tillväxtmål och att vi vill ha leads från vår marknadsföring nu, helst igår. Eller förra veckan. Jag fattar den känslan och frustrationen till 100%. Men det är dags att prata om det som många missar – det långsiktiga tänket inom marknadsföring. 

Jag önskar att jag kunde vifta med trollspöt och lösa alla tillväxtutmaningar på kort sikt, och skapa en marknadsstrategi som genererar leads direkt. Men det går inte. För den mest framgångsrika trollformeln heter långsiktighet och uthållighet. Så om du vill bygga en leads-maskin som på riktigt stöttar dina affärsmål och bygger försäljningspipen så är det är dags att börja tänka längre fram än nästa vecka med marknadsföringen. 

Läs även: 3 saker som måste klaffa för en lyckad förändringsresa

Marknadsföring påverkar på medel och lång sikt

I mina olika roller inom marknadsföring så har jag alltid jobbat nära sälj. För mig, och för oss på Smarkit Agency, är det viktigt att marknadsföringen är affärsnära. Alltså att vi på marknad ska vara med och bygga försäljningspipen och skapa fler affärsmöjligheter. Det är dock skillnad på hur marknad skapar affärsmöjligheter jämfört med sälj. 

Marknad bygger förtroende för varumärket, för våra produkter och tjänster och för oss som bolag genom olika aktiviteter. Vi gör det genom att försöka nå målgruppen innan de ens vet att de har ett behov. Vi försöker alltså skapa efterfrågan och behov hos en grupp potentiella kunder. Och det tar tid! Mycket längre tid än många tror. 

Sälj försöker bygga en relation och skapa värde för en person i taget. Det kan vara genom olika säljstrategier eller genom att vara riktigt vass på sin pitch. Att sälja handlar till stor del också om att bygga förtroende, men det är mer fokuserat på en potentiell kund i taget och på att hitta en lösning för just deras utmaningar här och nu. Det kan givetvis ta lång tid också om man har en längre säljcykel och mer komplexa produkter och tjänster, men det går att skapa värde och påverka på kort sikt. 

Så utmaningen är att de flesta företag inte inser att marknad påverkar försäljningen på medel och lång sikt, medan sälj kan påverka även på kort sikt. Så därför behöver du se marknadsföring som en del i din försäljningsstrategi, den långsiktiga delen.

Läs även: Smarketing från en säljares perspektiv

Långsiktighet ökar ROI i din annonsering

Vi tar ett exempel gällande annonsering för att visa på hur det långsiktiga tänket faktiskt påverkar de kortsiktiga resultaten. 

Jag har många gånger varit med om att företag vill dra igång annonsering i olika kanaler för att driva mer relevant trafik och därigenom konvertera fler leads. Det är som sagt fullt förståeligt eftersom vi behöver leads för att sen kunna bearbeta dem till potentiella affärsmöjligheter. 

Utmaningen är att de företag som skippar det långsiktiga tänket, får sällan önskvärda resultat med sin annonsering. Om du inte har en väldigt stor mediabudget eller om konkurrensen är ovanligt låg, så kommer det vara svårt för varumärken som inte är tillräckligt starka att nå de tänkta resultaten. 

Om du istället vågar satsa på marknadsföring långsiktigt och bygga ett starkare varumärke över tid, så kommer även dina leads-genererande annonser och aktiviteter att prestera bättre. Varför? Det är ganska enkelt, vi känner oss trygga med varumärket och då räcker det egentligen med att ha rätt innehåll och timing i annonsen.

Läs även: Att starta bolag när världen stänger ner

Långsiktig strategi kring marknad är ännu viktigare i tuffa tider 

Sist men inte minst har vi utmaningen med att marknadsföring är det första som ryker när omvärlden skakar och ekonomin är tuffare. Även det har jag förståelse för. Finns inte pengarna så är det en verklighet som företag måste förhålla sig till. 

Däremot så vill jag lyfta vikten av långsiktighet kring marknadsföring och visa att det faktiskt är ännu viktigare när exempelvis ekonomin är turbulent. 

Vi är i en lågkonjunktur och många företag har det tufft. Det kan kännas som en enkel lösning att ta bort marknadsföringen eller pausa den för att senare återuppta aktiviteterna. Det man missar då är dels möjligheterna som faktiskt finns inom andra branscher än dina vanligaste segment. För i en lågkonjunktur så är det vissa segment som faktiskt går bättre och här har du en möjlighet att fånga in en helt ny målgrupp. 

Dessutom så vet vi att ekonomin alltid går i cykler. Så efter en lågkonjunktur, kommer en högkonjunktur. Det innebär att de som vågade tänka långsiktigt även under tuffare tider står redo och kan växa och gå förbi sina konkurrenter när konjunkturen vänder. 

Återigen, att bygga förtroende och varumärke tar tid, så det som händer när du pausar i tuffa tider är att du får en längre uppförsbacke när det väl vänder.

Så även om det finns lågt hängande frukt att hämta och även om det finns snabba genvägar inom vissa områden så måste företag börja tänka mer långsiktigt gällande sin marknadsföring.

Först då kan vi se den riktiga ROI’n (return on investment) på våra marknadsinsatser. Och för mig handlar det om försäljning!

// Niloo Lopez, VD Smarkit Agency