Har du någon gång startat ett bolag eller kanske ett riktigt häftigt projekt så känner du förmodligen igen känslan i magen. Spänningen, ovissheten och den där sköna längtan efter att stå där med händerna i luften och känna ”yes, vi gjorde det”. Det är något alldeles speciellt med att starta ett bolag. Häftigt, men också väldigt krävande. Särskilt om du har planer på att bygga ett framgångsrikt bolag som ska växa. Alla som startar bolag vill givetvis att det ska vara framgångsrikt, men det är stor skillnad på att ”bara” starta ett företag och att bygga ett tillväxtbolag. Om du har planer på stark tillväxt så måste rätt medarbetare, kultur, sälj och marknad vara högsta prioritet från dag ett.

 

Sikta på VM-guld!

Att bygga ett bolag med aggressiva tillväxtmål är som att sätta ihop ett lag som tillsammans ska vinna VM. Det kräver olika roller och personligheter, men en stark kultur. Det kräver fokus framåt såväl som att hålla tätt bakåt. Det kräver en gemensam stjärna att stäva mot.

Jag minns fortfarande den pirriga och härliga känslan som fanns i magen när vi sa – nu kör vi!

Så började vår resa under sommaren och hösten 2019. Vår stjärna var stark och klar. Vi skulle bygga ett hypertillväxt-bolag som kunderna och medarbetarna älskar att jobba med. Jag minns fortfarande den pirriga och härliga känslan som fanns i magen när vi sa – nu kör vi! Jag visste att det skulle bli bra. Jag hade gjort resan en gång tidigare och fått med mig massa lärdomar och erfarenheter. Med mig i ägargruppen fanns dessutom superentreprenörer och vassa stjärnor inom sälj och marknad med lång erfarenhet och ett grymt nätverk. Det var bäddat för att gasa mot toppen. Så häftig känsla!

Läs även: 3 saker som måste klaffa för en lyckad förändringsresa.

En pandemi fanns inte med i riskanalysen

Så vi gjorde det. Vi tog fram affärsplan, budget, ägarvilja, finansiering och tryckte på play. Vem kunde ana när vi fick registreringsbeviset från Bolagsverket den 3 december 2019 att vårt första år skulle bli så spännande och utmanande? Vem kunde ana att någon månad senare skulle hela världen stänga ner? Ja, vem kunde ana att en liten fladdermus skulle förändra sättet som vi gör affärer på nu och förmodligen för all framtid? Ja, vi hade i alla fall inte med en pandemi i vår riskanalys när vi satte igång, men det är tur att vi älskar förändring och transformation i det här bolaget. För vare sig vi ville eller inte så behövde vi förändra vår bild och våra förväntningar på bolaget och vägen mot stjärnan.

Vi skulle vara 10 medarbetare när vi stänger 2020 sa vi från början. Den första var signad i januari, den andra i februari och vi var sjukt stolta. Vi hade påbörjat vår häftiga resa. Sedan hände det som ingen av oss hade räknat med. Världen stänger ner. Hur gör man då som nystartat tillväxtbolag? Skulle vi fortsätta rekrytera i samma takt eller behövde vi bromsa och ändra förväntningarna helt?

 

Vi bestämde oss för att gasa i uppförsbacken så vi ökade tempot på försäljning och marknadsföring

 

Det finns inget facit på den frågan, men något som vi var otroligt snabba med var kostnadskontroll. Vi tog bort alla kostnader som inte direkt var kopplade till intäkter. Det är vad vi kallar för ”dåliga kostnader”. Våra grymma medarbetare, försäljning och marknadsföring var dock kostnader kopplade till vår intäkt, så dessa behöll vi och kämpade hårt för. Vi bestämde oss för att gasa i uppförsbacken så vi ökade tempot på försäljning och marknadsföring. Med fullt fokus på tillväxt valde vi att segmentera, prioritera stenhårt och öka säljaktiviteterna. Vi har i snitt haft 5-6 nya kundmöten i veckan varje vecka. Så nog går det att boka möten och sälja i kristider. Men det kräver fokus, hårt arbete och mod. Modet att välja och välja bort. Det handlar om att vara självisk med din tid.

Tips! Läs även: Smarketing från en säljares perspektiv

Ville inte dras med i negativa tankar

Som team bestämde vi oss för att kämpa hårt oavsett vilken turbulens omvärlden skapar. Vi fokuserade på att ha riktigt nöjda kunder och på att fortsätta dra in nya. Det är lätt att dras med i negativa tankar om att det inte går att sälja nu, att kunderna bara krishanterar, att vi måste backa och skära ner på all marknadsföring som kostar pengar och så vidare. Men det stämmer inte. Vi måste givetvis ha empati med de kunder som har det riktigt tufft och vi måste kämpa extra hårt för nya kunder, men det går visst att sälja under en kris. Vi har gjort det varje månad hela året – utan undantag.

Tillsammans har vi fått förtroendet från närmre 30 nya kunder under 2020 och inte en enda kund har lämnat oss under året. Det är magiska siffror. Det är en insats som gör mig stolt och rörd. 

 

Kundernas efterfrågan är fortfarande stark, inte minst i kristider

Att planera för framtiden kan vara svårt när vardagen skakar. Jag vet det. Men att våga göra just det, fortsätta planera för framtiden är helt avgörande för verksamhetens tillväxt. Att vi har lyckats få in närmre 30 nya kunder trots rådande kris säger mig två saker:

  1. Att arbeta med lönsam och långsiktig tillväxt genom värdebaserad försäljning och marknadsföring är absolut verksamhetskritiskt. Det är något kunderna behöver och efterfrågar, inte minst när framtiden verkar osäker.

  2. Vi är ett starkt team som vågar gasa även i en uppförsbacke och det ger resultat!

 

Vårt fokus på försäljning gjorde att vi kunde anställa våra två senaste stjärnor i augusti. Vi har alltså lyckats växa med både nya kunder och kollegor under det kaotiska året som varit! Wow! Visst, vi har fått revidera planen och förväntningarna, men vi är ”back on track” och vi växer lönsamt tillsammans med våra kunder.

Läs även: Företag måste våga tänka mer långsiktigt med marknadsföringen!

 

Mina tre bästa tips för att driva bolag när omvärlden skakar:

  1. Fokus! Jag brukar säga att fokus och mod är superkrafter för entreprenörer. Kanske för alla egentligen, men att bygga ett bolag kräver lite mer fokus och mod. Det är lätt att vilja göra allt och inte våga säga nej till saker. Men varje nej öppnar upp möjligheten att säga ja till något annat, något som är mer rätt. Så fokusera på det som bygger intäkt och var modig i ditt ledarskap.

  2. Kostnadskontroll! Det kostar att bygga bolag. Likviditet är ofta en utmaning för nystartade verksamheter. När då läget är mer ovisst än vanligt måste du ha full kontroll på kostnaderna. Kapa alla kostnader som inte direkt driver intäkt. Åtminstone under de mest akuta faserna av krisen.

  3. Gasa i uppförsbacke! Det går inte att bromsa sig ur en kris. Många har försökt och misslyckats. Så länge det finns pengar i kassan ska du lägga dessa på försäljning, och ja det omfattar även marknadsföring. Vi har ju bara en försäljningsprocess där marknad ingår som en otroligt viktig del i processen.

 

Och vet ni, vi har precis firat får första födelsedag och detta är vad vi hunnit med under våra första 12 galna månader:

  • Fått 4 nya kollegor (den femte är på väg in) 
  • Fått förtroendet från närmre 30 nya kunder (!!)
  • Planerat och genomfört 35 workshops (digitala såväl som fysiska)
  • Tagit fram över 30 digitala strategier för våra kunder
  • Skrivit över 90 artiklar och guider
  • Skrivit över 200 inlägg till sociala medier
  • Blivit certifierade HubSpot-partner


Så, heja oss och heja våra kunder som älskar affärsdriven marknadsföring lika mycket som vi. Och 2021 – kom igen bara!