Sales & marketing

2021-10-29 kl: 08:54

3 saker som måste klaffa för en lyckad förändringsresa

 

Världen förändras snabbare än någonsin. Om du och din organisation inte är redo för nästa förändringsresa, riskerar ni att hamna efter konkurrenterna, tappa kompetenta medarbetare, och köra kulturen i graven.

Så får du sälj och marknad att skapa fler affärer tillsammans - Ladda ner vår  kompletta Smarketing-guide


Är det någonting som har ökat i betydelse under de senaste åren, så är det att kunna hantera en förändring snabbt och effektivt. De företag som inte hängde med i den accelererade digitaliseringen under pandemin har haft det tufft, och de som har utnyttjat chansen har skjutit sin tillväxt i höjden. *host* Zoom *host*.

När ni ska genomföra en förändring i er organisation finns det vissa saker ni bör tänka på innan ni sätter igång, för att ni inte ska stöta på onödiga farthinder och riskera att göra medarbetarna missnöjda. Följer ni tipsen här nedanför så kan ni genomföra en effektiv förändringsresa som boostar medarbetarnas motivation, och får alla att dra sitt strå till förändringsstacken.

 

"Se till att du är tydlig med dina förväntningar och att dina medarbetare tar till sig dem på rätt sätt"


1. Känn till dina medarbetares behov

Att få sina medarbetare att acceptera och gå all in på förändringsresan kan vara riktigt klurigt. Vi är inställda på att följa flocken och hålla oss innanför den sköna komfortzonen, och därför är det svårt för många att hänge sig till en förändring i vardagen.

Därför är det superviktigt att du som ledare känner till dina medarbetares behov. Vad behöver varje enskild person för att acceptera och göra sitt bästa för att förändringsresan ska bli effektiv och smärtfri? Vissa kommer att hoppa på tåget direkt, ivriga att förändra, utveckla och utmana de tidigare strukturerna. Andra kommer att vara skeptiska och bekväma.

När du vet om behoven är det viktigt att du sätter rätt förväntningar. Skillnaden mellan en välmående, produktiv medarbetare och en sönderstressad lågpresterare handlar ofta om förväntningar. Se till att du är tydlig med dina förväntningar och att dina medarbetare tar till sig dem på rätt sätt, och använder de som bränsle snarare än farthinder.

 

2. Låt alla ta del av organisationens vision

Få krafter är lika starka som en enad vision. Ditt ansvar som ledare är att ge det stöd som behövs, men också att dela med dig av företagets vision. Hur passar den här förändringsresan in i organisationens övergripande mål? Det är här du ger förändringsresan ett syfte, och medarbetarna kommer då känna att de gör skillnad på riktigt.

 

"I början på förändringsresan, när det känns som mest osäkert, är det viktigt att ha en tydlig ledstjärna att sikta mot"

 

Forskningen visar att när man känner en mening med det man gör, blir man mer produktiv och kommer få lättare att se lösningar snarare än problem. I början på förändringsresan, när det känns som mest osäkert, är det viktigt att ha en tydlig ledstjärna att sikta mot. Det kommer att skapa en lugn, eftersom alla vet var ni är på väg och kan lägga sin energi på att nå dit, tillsammans. Problemen ni stöter på kommer att bli lättare att lösa, eftersom alla känner att det finns ett viktigt syfte i att lösa problemet och närma sig målet.

 

"Alla gillar förändring - så länge de inte behöver förändra sig själva"

 

3. Låt processen ta tid

Även fast alla vet att förändringar tar tid att implementera så ser vi gång på gång att ledningen vill stressa på processen. Men det funkar aldrig. En framstressad process leder endast till att bakslaget kommer tidigare. Lita på processen som krävs för att få en stor organisation att ändra roller, processer och modeller. Det tar tid och förändringen måste förankras väl.

När resan väl sätter igång gäller det att sätta en strategi och utföra rätt aktiviteter som leder er mot målet. Men du behöver vara beredd på att stöta på motstånd, det är en naturlig del av förändringen. Vissa kommer att bli arga och osäkra, men kom ihåg att starka reaktioner visar att du faktiskt är på rätt väg. För alla gillar förändring - så länge de inte behöver förändra sig själva. Så räkna med ilska och bråk, då betyder det att ni är på rätt väg.

 

Förändring som leder till ökad tillväxt

Målet med en förändringsresa är ofta att det ska leda till snabbare tillväxt och ökad försäljning i längden, t.ex. genom att strukturera om sälj- och marknadsprocesserna till en gemensam smarketing-process.

Vill du ha tips på hur denna process ser ut och vad som krävs för att komma dit? Ladda ner vår kompletta Smarketing-guide som går igenom precis vad du behöver för att svetsa samman era sälj- och marknadsteam till en ostoppbar tillväxtmaskin!

 

 

Robin Andersson

Se liknande artiklar