Att AI kommer skifta sättet vi arbetar med marknadsföring är ganska självklart. Och det gäller att du hänger med i svängarna och förstår AI-utvecklingen för att inte hamna efter dina konkurrenter. Så låt oss titta närmare på hur marknadsarbetet kommer förändras, och hur dina medarbetare kan använda till exempel Chat-GPT till sin fördel.

Kommer copywriters bli ersatta av Chat-GPT? Den senaste tidens AI-våg har helt klart väckt många frågor inom marknadsföringsvärlden, och med all rätt. AI kommer ha stor påverkan på hur vi arbetar med marknadsföring de kommande åren, men det behöver inte bli så läskigt som många verkar tro.

Läs även: Digital marknadsföring för små företag och startups - det här kan du göra med lite budget

Sibbe Silvén, Head of AI på Bright Mind Agency gästade nyligen Smarketingpodden, där han gav sin framtidsspaning kring hur marknadsrollerna kommer förändras av AI.

-    AI kommer kunna göra en stor procent av ditt nuvarande jobb, om du till exempel jobbar med copy eller content, menar Sibbe. Men din kompetens kommer fortfarande behövas, dock kanske bara till 20% jämfört med innan. Så då har du tid över, och kan kombinera din roll med annat. Så vi kommer nog få se ett högre antal kombinerade roller, där man har fler kompetenser än bara sin grundexpertis. 

Faktum är att AI kan förändra spelplanen till något väldigt positivt, men det gäller att du tar dig tiden att förstå hur AI fungerar och testar hur det kan hjälpa dig i ditt arbete. 

I den här artikeln gnuggar vi spåkulan och tittar närmare på några områden där AI kommer förändra vardagen för marknadsförare. 

Tips! Läs även: AI är marknadsföringens turbobränsle

5 marknadsområden som AI kommer förändra

Skapa sökordsoptimerat innehåll

Med Chat-GPT kan du skapa långa artiklar på bara några sekunder. Och om du är duktig på att skriva rätt “prompts”, kan Chat-GPT ge dig riktigt bra innehåll. Förmodligen kommer SEO-experters och copywriters kompetenser alltid behövas, men istället för att göra grunden och lägga mycket tid på att skriva första utkastet, kan de lägga tid på finputsandet istället.

Skriva säljande texter

En fördel med Chat-GPT är att du kan få hjälp att justera texter du själv tagit fram, baserat på textens syfte. Vill göra texten mer känslosam, säljande eller informell så kan du får hjälp med det. Visst saknas det en del när det kommer till att låta mänsklig, och det går ofta att “se igenom” AI-genererad text, men det går absolut låta Chat-GPT ta din text i rätt riktning genom att ge dig grunden till din text.

Ta fram strategier

Behöver du ett upplägg till en kommande workshop? Eller inspiration till en Inbound Marketing-strategi? Eftersom Chat-GPT är tränad på enorma mängder data, kan den alltid hjälpa dig att hitta rätt upplägg och strategi utifrån just dina behov. Vare sig du behöver inspiration, nya idéer, eller lära dig mer om valfri strategi.

Content-produktion till sociala medier

Du kan träna Chat-GPT att förstå hur du pratar, genom att mata den med rätt texter och ge den rätt typ av prompts. På så sätt blir den allt bättre på att skriva texter med ditt företags tone-of-voice och du får möjligheten att skapa ett helt innehållsbibliotek till dina, eller ditt företags sociala medier på bara några sekunder. AI kan därför vara en mycket bra hjälpreda när du växer ditt varumärke.

Läs även: Marknadsföring i osäkra tider - så ska du tänka

Marknadsundersökningar och analys

Du kan ta in AI som en extra marknadsförare som samlar in och analyserar data från kundinteraktioner, undersökningar och sociala medier. Vissa AI-modeller kan även hjälpa till att ta ut insikter och identifiera trender från stora datamängder. Det kan ge dig värdefull information och bidra till att övriga i teamet kan förbättra sina strategier och ta datadrivna beslut snabbare.

Om du vill djupdyka mer i hur AI kommer förändra landskapet för marknadsförare kan du lyssna på vårt podcastavsnitt med Sibbe Silvén. Finns där poddar finns.

Gå till Spotify!