Den digitala ekonomin som vi alla lever i har lagt i en ordentlig turboväxel under det senaste året. Förändringar sker otroligt snabbt och det är svårt att hänga med i alla nya trender och verktyg som finns tillgängliga idag. Det kan vara skrämmande och tröttsamt för många. Men vet ni, det har aldrig varit häftigare att jobba inom försäljning och marknadsföring. Vi har aldrig haft så stora möjligheter att jobba datadrivet som vi har idag. Mängden data ökar för varje sekund och data är utan tvekan vår nya, väldigt dyrbara naturtillgång.

"Om du ska kunna nyttja avancerad teknologi så som automatisering och AI så måste du först veta vad du ska fråga om och varför"

Det svåra är inte att få tillgång till data utan att förvalta och förädla informationen på ett smart sätt. Vad vi ska göra med datan helt enkelt. Det är vår kärnfråga som marknadsförare och här har AI potential att vara vår bästa vän och katalysator. Men om du ska kunna nyttja avancerad teknologi så som automatisering och AI så måste du först veta vad du ska fråga om och varför. Vad vill du veta om kunden och vad ska du göra med informationen därefter? Sätter du de två parametrarna så har du riktigt bra förutsättningar att automatisera och skapa en sömlös upplevelse för kunden.

Men tillgången till stora mängder data och AI väcker också frågor om etik och moral. Tekniken i sig är oskyldig, det är mer en fråga om vad du väljer att göra med informationen. Här har GDPR (General Data Protection Regulation) på gott och ont kommit in och förändrat vår inställning till data. Jag tycker att det är bra! GDPR har lyft frågan om personuppgifter och data till högsta ledningen och det har gjort att vi som marknadsförare faktiskt bryr oss mer om den data vi samlar in. Det är en positiv utveckling. För om du bryr dig kommer du också att kunna använda den data du har på ett bättre sätt.

Läs även: Digital marknadsföring för små företag och startups - det här kan du göra med liten budget

Vad ska jag göra med all data?

För mig är det enkelt - målet borde vara att kunna fatta kloka och datadrivna beslut som genomsyrar ALLA kanaler, längs hela kundens köpresa. Med hjälp av AI kommer du att kunna fatta dessa beslut mycket snabbare och även göra mer träffsäkra antaganden kring kundernas beteende. Alternativt så kommer ett AI-verktyg att fatta besluten åt dig. Du får helt enkelt olika scenarion att välja mellan från din superdator. Detta stöd som AI kan bidra med kommer att underlätta vardagen för marknadsförare och samtidigt göra det enklare att vara relevant för kunden i alla interaktioner. Ett exempel på hur du kan bli mer datadriven:

  • Du börjar med en annons som har målet att driva trafik till din hemsida eller en särskild kampanj-sida.

  • Analysera trafiken du får in, sidor som besöks, tiden de spenderar på varje sida, heatmap över var de klickar, var ögonen fastnar etc. Detta är rena guldgruvan.

  • Denna data ska du sedan nyttja för att hjälpa personen att ta ytterligare steg i kundresan nästa gång. Hur ser du till att de konverterar? Vilken data behöver du för att fokusera på konvertering?

  • När de väl konverterat – vilka beteenden ser du då? Hur kan detta nyttjas för att skapa lojalitetsprogram för befintliga kunder?

I ovanstående exempel kan AI berätta för dig exakt var på din hemsida som en CTA-knapp (Call-to-action) bör placeras för att maximera antalet konverteringar. Detta beslut baserar AI på en analys av mängder med data och beteendemönster. Analyser som skulle ta extremt lång tid för dig att genomföra. Eller varför inte låta AI avgöra cross-sell eller up-sell möjligheter du har baserat på befintliga kunders data och mönster. Möjligheterna är oändliga så det är din kreativitet och förmåga att göra något vettigt med informationen som sätter gränserna.

"Ett datadrivet marknadsteam är de som klarar av att ställa rätt frågor till sin superdator, AI"

Vill du veta mer om hur AI påverkar marknadsföring? Läs vår artikel här.

Hur skapar jag ett datadrivet marknadsteam?

Morgondagens vinnare är de som bäst synkar med tekniken. Det är inte en fråga om att bli ersatt av robotar – det är en fråga om att klara av att samexistera med robotar och nyttja tekniken till att samla in data på kundernas beteenden. Så ett datadrivet marknadsteam är de som klarar av att ställa rätt frågor till sin superdator, AI.

Om du har 3 sekunder av kundens uppmärksamhet – vad vill du fråga under dessa 3 sekunder? Vad är viktigt för dig att veta som analytiker, som copywriter, som designer, som strateg eller automation-expert? Så det vinnande marknadsteamet är de som hela tiden frågar sig vad de behöver veta härnäst och testar sig fram. Ett datadrivet marknadsteam A/B-testar i princip allt, de jobbar agilt och experimenterar hela tiden. Ju fler experiment du kör. Desto mer datadriven kan du bli i nästa steg.

 

Tre olika områden där AI redan hjälper oss

  1. Förstå text och tal – AI kan läsa, förstå, höra och prata väldigt bra idag. Exempel på detta är sökningar med rösten, chatbotar som kan hjälpa kunden vidare på hemsidan eller AI som skriver mer eller mindre färdiga texter åt dig. Har du inte testat AI Writer, så gör det. Du kommer att bli förvånad över hur smart tekniken är redan idag, men kanske kommer du också reflektera över människans roll här. För en AI-skribent behöver en människa som sätter ramarna, den perfekta rubriken som attraherar min målgrupp.

  2. Förstå och analysera bild och rörligt material – datorer kan idag se och förstå bilder och rörligt material på väldigt kort tid. Mycket snabbare än vi människor. Här kan givetvis tekniken också användas på tvivelaktiga sätt. Deep fake är exempel på att bilder och filmer kan manipuleras med hjälp av AI på ett väldigt trovärdigt sätt. Många har testat tekniken för att snabbt få till en hel del inlägg till sociala medier exempelvis. Du tror att det är influencern du följer som skapat materialet, men det är i själva verket AI som ligger bakom innehållet.

  3. Förstå mönster, beteenden och hitta samband – detta är kanske det som de allra flesta förknippar med AI. Förmågan att blixtsnabbt ta sig igenom stora mängder data och hitta mönster, samband och parametrar att filtrera på. Crystal knows är ett häftigt exempel som används flitigt idag. Det är en plattform som med hjälp av AI kan förutspå personlighet via din LinkedIn-profil. Ska du på kundmöte så kan det vara bra att veta om det är en analytisk och detaljinriktad eller mer rak och snabb person du har framför dig. För er som tänker i färger så är det bra att veta om det är en blå eller röd person du ska träffa. Crystal knows förutspår det genom att snabbt analysera mönster, interaktioner och beteenden på LinkenIn. Det gör att du som säljare är mer förberedd och relevant.

Läs även: Marknadsföring i osäkra tider - så ska du tänka


För att summera så tror jag inte att robotarna kommer att ta över våra roller som säljare eller marknadsförare, men de kommer att förändra vår vardag och våra arbetsuppgifter. Kundernas förväntningar och beteenden har redan påverkats mycket av AI och den trenden kommer bara att fortsätta. Därför kommer vi att få samexistera med superdatorer vare sig vi vill det eller inte. Jag tänker att det är en jäkligt häftig tid vi lever i!

Tänk så här: en bra tjänst eller produkt i grunden ger många kunder. Det ger mycket data som med hjälp av AI kan hjälpa dig att skapa ännu vassare tjänster eller produkter. Det leder till ännu fler kunder och data…ja, du fattar. AI ger dig turbobränsle för tillväxt helt enkelt.