Budgeten krymper men tillväxtmålen kvarstår. Känner du igen dig? Du är inte ensam isåfall. Det är många som kämpar med tillväxtmålen när marknaden är osäker. Men det finns också många organisationer där det går väldigt bra.

Så hur ska du tänka när vi exempelvis går in i en lågkonjunktur och alla vill skära i marknadsbudgeten? Det tänkte vi resonera lite kring i denna artikel.

 

Kirurgisk precision vinner över sopkvasten – alla dagar

När vi har en större ekonomisk osäkerhet så blir prioriteringarna striktare och vi söker efter sätt att arbeta mer kostnadseffektivt. Det är naturligt. När försäljningen går mer trögt så tittar vi exempelvis på kostnaderna och vill skära där det går. Vi kanske tittar på att dra ner våra priser eller skjuta fram våra investeringar.

Marknadsbudgeten råkar ofta väldigt illa ut i dessa lägen, men att skära i det området har faktiskt visat sig vara ett stort misstag. Att dra ner på marknadsföringen leder till minskad närvaro online och offline vilket gör att du lämnar dörren öppen för dina konkurrenter att nyttja möjligheten att kliva in på din scen. Så vill du skära i marknadsföringen ska du vara medveten om denna risk.

Givetvis ska du skära ner på dåliga kostnader, men att sluta stödja varumärkesbyggandet eller demand genereringen får dåliga konsekvenser för ditt företag, på både kort och lång sikt.

Läs även: Digital marknadsföring för små företag och startups - det här kan du göra med liten budget

Det vi lärt oss under de senaste åren är följande:

”Företag som med kirurgisk precision väljer ut vilka aktiviteter de ska fokusera på är vinnarna, både i osäkra tider och i den högkonjunktur som kommer därefter. De företag som istället tar en sopkvast och städar bort generellt i marknadsbudgeten är tyvärr förlorarna, både på kort och lång sikt.”

 

Att bygga och underhålla ett starkt varumärke, som kunden känner igen och känner förtroende för, är därför ett av de bästa sätten att minska affärsrisken.

Läs även: Så förändrar AI sättet vi arbetar med marknadsföring

Så prioriterar du i din marknadsbudgeten i osäkra tider

För att hjälpa dig att har vi tagit fram en lista som du kan utgå ifrån när du behöver prioritera insatserna i marknadsbudgeten.

1. Kunden i fokus

Det är nu extra viktigt att komma ihåg att lojala kunder är den huvudsakliga och mest uthålliga källan till cashflow och organisk tillväxt. Marknadsföring är därför inte något som kan väljas bort här. ”Bra kostnader” är förutsättningen för fortsatta intäkter. Fokusera marknadsresurserna på att fortsätta vara relevant för dina nyckelkunder.

2. Utvärdera möjligheterna

Osäkra tider ger dig faktiskt möjlighet att utvärdera de olika tillväxt-initiativ du har satt igång. Det är dags att avsluta de aktiviteter som inte var särskilt framgångsrika redan innan osäkerheten började och som du nu kanske kör vidare på ”av bara farten”. De marknadsaktiviteter som blir kvar efter utvärderingen (och rensningen) ska koncentreras mot er ideala kundprofil uteslutande. Kom ihåg den kirurgiska precisionen.

3. Tänk långsiktigt med ditt värdeerbjudande

När intäkterna går ner är det lätt att drabbas av panik och börja förändra värdeerbjudandet eller varumärkespositioneringen. Men om du gör det så riskerar du att förvirra eller vilseleda dina lojala kunder. Därmed öppnar du upp för dina konkurrenter att ta din position. På kort sikt så kanske du vinner några nya kunder men på längre sikt så kommer du vara i en svagare position. Det bästa du kan göra är istället att stabilisera och fokusera varumärkesarbetet, att tänka långsiktigt. Kunden kommer välja det alternativ som har ett tydligare värdeerbjudande än konkurrentens.

4. Satsa på digital marknadsföring

I osäkra tider ställs det krav på marknadsfunktionen att åstadkomma bättre resultat med färre resurser och lägre budget. Aktiviteter som är relativt enkla att mäta och utvärdera och även optimera bör därför ha högsta prioritet.

Läs även: AI är marknadsföringens turbobränsle

Våga outsourca delar av marknadsföringen - Marketing as a Service

Marknadsföring har blivit mer komplext under de senaste åren. För att lyckas krävs det många specialistkompetenser och dessa växlar över tid.

Att våga outsourca delar av din marknadsföring och nyttja Marketing as a Service leder till högre effektivitet, produktivitet och spårbarhet för marknadsfunktionen.

Du prenumererar på en tjänst till en fast månadskostnad och du kan närsomhelst skala upp eller ner prenumerationen utifrån ditt behov. Det kan vara en nyckel för att överleva i osäkra tider, men också en möjlighet att gasa när det är dags.