Det är utmanande att driva tillväxtbolag. Det är många olika saker som kräver sitt fokus. För de allra flesta är marknad en oerhört viktig funktion då det är nyckeln till att nå ut med varumärket och erbjudandet för att attrahera nya kunder. Men precis som med all annan utveckling så behöver marknadsfunktionen också utvecklas. Kundernas behov och krav förändras snabbt. Samtidigt ökar teknikberoendet. Och det är viktigt att vara närvarande i social media, hela tiden.

För små och medelstora företag så kan det vara tufft för inhouse funktionen att leverera när marknadsföringsbehoven ständigt förändras. Det är svårt att hitta experter inom alla områden som behöver samverka för att t ex. genomföra en kampanj utan att spendera för mycket pengar. Och det är ju inte realistiskt varken resursmässigt eller ekonomiskt.

Psst! Ta reda på vad din marknadsföring kostar och vad det kostar att inte marknadsföra.

Det är här Marketing as a Service (MaaS) kommer in i bilden. Det är ett arbetssätt som gör det möjligt att exekvera maximalt på marknadsplanen. Samtidigt är det en möjliggörare för inhouse funktionen att fokusera på det fundamentala, att leverera på de dagliga verksamhetsbehoven.

Så funkar Marketing as a Service

MaaS innebär alltså att köpa en tjänst av en extern leverantör som hanterar mycket av marknadsföringsbehovet. Köparen behåller kontrollen över projektet men är inte direktinvolverad i alla detaljer och utföranden vilket frigör tid till annat. Den externa resursen hjälper till att utveckla marknadsstrategier, skapa relevant content och exekvera på kampanjer i olika medieplattformar både digitalt och print.

 

Marketing as a Service är otroligt användbart för det lilla eller medelstora företaget liksom för startup-bolaget.

 

MaaS innebär också att man skapar ett ramverk för arbetssätt och kampanjer som sen blir unika genom det behov och den information varje företag har. Ramverket gör det möjligt för många olika kompetenser att samverka för snabb leverans.

Inom ramen för Marketing as a Service kan kunden välja på flera olika tjänster så som:

  • Utformning av kampanjer för att generera demand och i förlängningen leads
  • Skapa landningssidor
  • Skapa content
  • Social medierådgivning
  • Annonsering
  • ROI uppföljning
  • Marketing performance
  • Systemstöd

Läs även: Vilka delar av marknadsföringen är mest lönsamma att outsourca.

Värdet av MaaS för det mindre eller medelstora företaget

Marketing as a Service är otroligt användbart för det lilla eller medelstora företaget liksom för startup-bolaget. När man måste hålla i kostnaderna är det ofta marknadsavdelningen som drabbas först av besparingsinitiativen. Det brukar betyda att man jobbar med små marknadsteam som har hög arbetsbelastning. Varje medarbetare kanske har en väldigt specifik kompetens vilket betyder att det uppstår kompetensgap i utförandet av marknadsinsatserna. Marknadsföring kräver varierande kompetens såsom projektledning eller kunskap inom digitala medier, marketing automation, grafisk kompetens, SEO mm. Sanningen är ofta att flera områden inom marknadsfunktionen saknar kompetens vilket gör att marknadsföringen inte är så effektiv som den skulle kunna vara.

MaaS löser problemet då erbjudandet innehåller alla aspekter av marknadsföring som behövs för att genomföra framgångsrika kampanjer från ax till limpa. MaaS underlättar också för marknadsteamet då de kan fokusera på att jobba med alla andra värdeadderande uppgifter som verksamheten också behöver.

 

MaaS kommer inte ta över all marknadsföring eller alla marknadsavdelningar. Det finns många arbetsuppgifter som ett inhouse team ska göra själva, särskilt i de fall där det redan funkar bra!

 

MaaS funkar bra för det stora företaget också

Det finns många fördelar för det stora företaget, eller franchisetagare att jobba med en MaaS-byrå. Stora organisationer har ofta en inhouse marketingfunktion där teamet har många olika kompetenser som fyller de flesta behov. Men även här kan MaaS vara till stor nytta i vissa lägen:

  • När man ska etablera sig på en ny marknad.
  • När man ska introducera en ny produkt.
  • När man ska använda ny teknologi eller jobba med en ny kanal.
  • När man behöver extra kraft eller specific kompetens som inte finns hos de befintliga resurserna i teamet.

 

Då passar MaaS perfekt

MaaS kommer inte ta över all marknadsföring eller alla marknadsavdelningar. Det finns många arbetsuppgifter som ett inhouse team ska göra själva, särskilt i de fall där det redan funkar bra! Några kärnkompetenser som lämpar sig extra bra att ha inhouse är t ex brand messaging, strategin för hur man vinner kunder, strategi för content, uppdatering av sociala medier, market research och kanalstrategi.

Teknologi är ett område där MaaS verkligen är ett briljant koncept, därför att många marknadsförare är inte jättevassa på det. Det som är ytterligare utmanande med marknadsföringsteknologin är att den utvecklas enormt snabbt vilket gör det svårt för de flesta som jobbar inhouse att ligga i framkant. Det är tusen andra saker som verksamheten kräver vilket gör att det ständigt naggas på tiden det skulle ta att vidareutbilda sig och experimentera med nya verktyg och marknadsteknologiska trender.

Även om det kan verka kostnadseffektivare att behålla det mesta av marknadsfunktionen inhouse är det faktiskt så att det tvärtom kan vara bättre att ta hjälp av extern part för de delar av jobbet som inte utgör själva hjärtat i verksamheten. Exempel på dessa funktioner är t ex.:

  • Contentproduktion
  • Contentpresentation
  • Design av print och online media
  • PR
  • UI och UX design
  • Lead scoring
  • Marketing Automation
  • Program och kampanjer som ska generera demand för en viss produkt eller tjänst

Att starta upp en kampanj på rätt sätt gör att det blir enkelt att underhålla den kontinuerligt. Marketing as a Service hjälper företaget att implementera strategier och metoder som lägger grunden för skalbara och repeterbara processer.

 

Ett nytt sätt att jobba med marknadsföring

Marketing as a Service gör det möjligt för den som inte har kunnat jobba fokuserat med marknadsföring tidigare pga begränsad kompetens eller resurser att göra en helhjärtad marknadsinsats . Varje fall är kundunikt och MaaS gör det möjligt att välja en tjänst eller ett totalerbjudande för att fylla marknadsföringsbehovet. Företag som köper MaaS lär sig ofta mycket om sig själva och sin egen verksamhet och kan därmed fokusera på att uppnå väldigt specifika marknadsföringsmål.

Att jobba med MaaS innebär såklart att man börjar med att reda ut vilken resa företaget är på och vilka de övergripande målen är. Sen fokuserar man på vad det är företaget säljer och vilka målmarknaderna är så att man går mot dessa på rätt sätt. Målet för MaaS är att hjälpa företaget skapa och underhålla kundrelationer.

Marketing as a Service är större än själva marknadsföringen. Det finns ingen one-size-fits-all eftersom varje företag har specifika utmaningar och behov. Företag, oavsett deras storlek måste fokusera på vilka mål de vill uppnå och vilken strategi de ska jobba med för att nå dem. Som leverantör av MaaS undersöker vi kundens verksamhet för att se vilka plattformar och verktyg som används, precis som vi tittar på människorna och processerna som finns på plats för att bygga den framgångsrika verksamheten.

Läs även: Tänk på det här när du väljer marknadsföringsbyrå.

Få fart på genomförandet av marknadsföringen

Marketing as a Service kan vara ett jättebra sätt att få fart på marknadsföringen och kampanjerna. Det finns fyra sätt som MaaS konkret kan hjälpa till på att förbättra implementationen av marknadsföringen.

Kunskap

MaaS ger dig specialister inom alla områden som modern marknadsföring kräver. Kompetensen, kunskapen och erfarenheten som MaaS innebär kommer göra stor skillnad för hur framgångsrik en kampanj blir eller i hur många potentiella kunder som nås av budskapet.

Flexibilitet

Förändring kräver att du också kan förändras. Att kunna vara flexibel är enormt viktigt då det gör det möjligt att agera på olika sätt inför olika möjligheter. Det mesta av MaaS-teknologin finns i molnet, det innebär att vi kan jobba agilt och uppdaterat med extremt hög tillgänglighet. Det hjälper oss att arbeta med hög närvaro med nya och befintliga kunder.

Nya infallsvinklar

Det är lätt att fortsätta gräva där man står vilket gör det svårt ibland att lyfta blicken. Marketing as a Service ger dig möjlighet att göra just det, lyfta blicken från allt det dagliga arbetet och istället titta på hur effektiva era marknadskampanjer är t ex. MaaS-tjänsten analyserar och mäter insatserna för att se vad som funkar eller vad som inte fungerar. Arbetet innebär att komma med nya infallsvinklar om vad som kan fungera bättre och vara mer kostnadseffektivt och därmed generera högre värde och ROI.

Tidseffektivitet

Marknadsteam är som mest produktiva när de kan fokusera på saker de har kunskap om och kan exekvera bäst på. Att använda Marketing as a Service för att jobba med de saker teamet inte är lika bra på gör att teamet kan fokusera på sina styrkor och kärnverksamheten. Det leder såklart till högre effektivitet och produktivitet för hela verksamheten. Det sparar både tid och pengar såklart.