Att outsourca delar av marknadsföringen är i många fall ett vinnande koncept. Någon annan gör arbetet som du inte hinner eller har kompetensen att göra lika bra. Men hur kan du vara säker på att resultatet blir bra när du outsourcar marknadsföringen? Och vilka delar bör du behålla in-house? 

I den här artikeln går vi igenom viktiga aspekter att tänka på när du outsourcar delar av marknadsföringen!

 

Bästa strategin för outsourcing av marknadsföring

Att outsourca är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att nå nya höjder utan att tappa fokus på kärnverksamheten. 

Tips! Ta reda på hur mycket din marknadsföring kostar och hur mycket det kostar att inte marknadsföra.

För ett mindre eller nystartat företag med få anställda kan behovet av att synas för att kunna växa ofta vara större än de interna resurserna. Då är outsourcing av vissa marknadsfunktioner ett bra sätt att täcka många expertområden utan att behöva anställa fler. Vilka delar som kan outsourcas, och när, beror helt på vilka kompetenser du har in-house och vilka behov ditt företag har för tillfället. Behoven varierar ofta under tillväxtresan. 

Kanske har du behov av att automatisera leads-processen för att effektivisera den digitala försäljningen? Då är det lönsamt att hyra in en marketing automation-specialist som hjälper dig att jobba mer datadrivet och smart. 

Eller så har du målet att stärka ditt varumärke, synas för en större publik och växa snabbt, men har inte tid eller kompetens in-house för att skapa engagerande content till dina digitala kanaler. Då är en copywriter eller en content-specialist perfekt att hyra in, gärna i kombination med en digital strateg.

Läs även: Tänk på det här när du väljer marknadsbyrå.

Här är förslag på några roller som du kan outsourca för konkreta resultat:

  • Marketing Automation: En marketing automation-specialist hjälper dig att sätta upp smidiga integrationer, mail-flöden och att optimera processer på din hemsida för att göra det så enkelt som möjligt för dig att ta hand om dina nuvarande och potentiella kunder.

  • Innehållsskapande: Alla företag behöver synas kontinuerligt för att stärka sitt varumärke. Då kan du ta hjälp av en copywriter eller content-specialist som hjälper dig att skapa engagerande innehåll i form av exempelvis bloggartiklar, sociala medier-inlägg, kund-case etc. Du kan antingen ha ett kortare upplägg för att bygga upp en content-bank, eller ha stöd på rullande basis för att få nytt content kontinuerligt.

  • Visuellt uttryck: Du vill kunna kommunicera ditt varumärke på ett enhetligt och professionellt sätt, så att du sticker ut i bruset, känns igen och se till att besökaren vill ha mer! Här kan du ta hjälp av en grafisk designer eller en Art director (AD) för att ta fram, eller förfina ditt varumärkes visuella uttryck och/eller bygga upp med mediebank av bilder som du kan använda i din digitala kommunikation.

  • Annonsering: Ta hjälp av en paid media-specialist eller digital strateg som hjälper dig att sätta upp dina annonser mot målgruppen i olika kanaler och optimera din annonsbudget så att du får maximal effekt. Annonsering är ofta ett komplicerat område och alla plattformar har sina knep för att lyckas.

  • Uppdatera hemsidan: Du har fått upp en hemsida, men tilltalar den målgruppen, är den användarvänlig och guidar den besökaren till rätt ställe på mindre än 3 klick? En hemsida utan en genomtänkt struktur kan tappa många potentiella kunder. Ta hjälp av en AD, en webbutvecklare eller UX-designer för att hjälpa din hemsida att uppnå sin fulla potential. Vare sig det handlar om konvertering eller storytelling så måste din hemsida fånga och behålla målgruppen.

  • SEO: Med en SEO/SEM specialist kan du få hjälp med att sätta upp en hemsidestruktur eller en strategi för annonser och innehåll som följer sökmotorernas trender och algoritmer. Det gör att du syns inför rätt målgrupp vid rätt tillfälle.

 Att ta in externa experter kan verkligen kicka igång din marknadsföring. Dock bör du tänka på att det alltid är en inlärningsperiod när du börjar jobba med en ny person. Ju snabbare de kan sätta sig in i ditt företag och förstå er och era kunder, desto snabbare kan de leverera grymma resultat!

 

Marketing as a Service – när behoven skiftar över tid

Det är inte ovanligt att företag har många olika områden som skulle behöva en dos expertkunskap, men långt ifrån tiden och resurserna som krävs. Då är ett skalbart Marketing as a Service-upplägg (MaaS) en väldigt lönsam och effektiv lösning. Med MaaS kan du själv välja din budget per månad och få en hel marknadsfunktion med all expertkunskap du behöver inom ramen för det priset. Budgeten bestämmer omfattningen per månad, men innehållet kan variera beroende på dina behov. 

För att få ut så mycket som möjligt av en mindre budget, kan du använda dig av expertkunskap inom ett specifikt område åt gången, istället för att ta ut allt på en gång. Då kan du exempelvis börja med att fokusera på marketing automation för att få igång de automatiska processerna. Därefter kan du använda tiden till strategi och planering av innehåll och kampanjer, för att sedan använda en content-specialist som skapar löpande innehåll åt ditt företag.  

Du får ett helt team av vassa experter och härliga kollegor (i alla fall när du väljer ett MaaS-upplägg hos oss på Smarkit Agency 😉) via en prenumeration. MaaS ger dig möjligheten att bygga tillväxt långsiktigt, oavsett om du har ett litet eller stort bolag. Skalbarheten gör MaaS till ett upplägg som anpassas efter just dina behov. 

Läs mer om Marketing as a Service (MaaS).

Att tänka på innan du outsourcar

Innan du överväger att outsourca marknadsföringsinsatser är det viktigt att fastställa dina mål och förväntningar. Vad vill du uppnå med din marknadsföring? Är det att öka försäljningen, stärka varumärket eller nå ut till en ny målgrupp? Genom att ha tydliga mål kan du kommunicera dina krav och förväntningar på ett bättre sätt till den externa byrån. Det hjälper också dig att utvärdera framgången av deras insatser på ett objektivt sätt.

Du bör även vara försiktig med att outsourca hela din marknadsfunktion. Du vill behålla ägandet över din marknadsföring in-house. Annars finns det risk att du går miste om viktiga insikter från kampanjer och dylikt. Marknadsföring är en affärskritisk funktion. Därför rekommenderar vi att ha rollen som marknadschef in-house.

Men, det går såklart även att lägga hela marknadsfunktionen hos en extern partner, där partnern intar rollen som marknadschef under samarbetet. Det kan vara ett smart sätt att bygga upp funktionen innan du anställer. Tänk då på att det kan vara bra att skriva avtal för att säkerställa att du äger innehållet som produceras och får tillgång till alla data och insikter.

Gör en kostnadskalkyl för att försäkra dig om att du väljer den mest lönsamma lösningen för dig. Om det skulle kosta mer att outsourca än att anställa en person med kompetenserna du behöver, så är det ett bättre alternativ. Dina mål, dina behov och din tidsplan blir vad som avgör vilken lösning som blir bäst för dig. Tänk dock på att en person sällan har alla expertkunskaper som ett team med experter har. Så även om en lön kan ses som en lägre kostnad initialt så får du inte alla områden som en prenumeration kan omfatta.

 

Vad kostar det att outsourca marknadsföringen?

Kostnaden beror helt på vad du vill ha hjälp med och i vilken omfattning. Kanske vill du ha experthjälp på månadsbasis med fullt fokus på tillväxt, då du väljer ett stort MaaS-upplägg för cirka 80 000 kr i månaden, eller så vill du gå till botten med din SEO strategi och köper då det kompletta SEO-paketet för 35 000 kr där du får allt du behöver för att skapa en stark digital närvaro!

Det bästa är att du gör research för att se vilken lösning som kan hjälpa dig med att nå dina mål, på vilket sätt och till vilket pris och välja det alternativ som passar dig bäst.  

 

Vad tjänar du på att outsourca?  

Att outsourca marknadsföringen kan vara en otroligt kostnadseffektiv lösning som genererar tillväxt och ha många ekonomiska fördelar. Dessutom får du flera andra fördelar utöver de ekonomiska aspekterna.

Några fördelar med att outsourca: 

Att outsourca är oftare billigare än att anställa, beroende på hur stort behov du har av just den tjänsten du beställer såklart. Summan du kommer överens om med byrån är vad du betalar, du slipper tillägg som arbetsgivaravgifter, semestertillägg och löneskatt.

  • Du får mer tid till att fokusera på kärnverksamheten. Du slipper lägga tid på långa anställningsprocesser och uppgifter som du istället kan outsourca till experter.

  • Du bestämmer hur mycket hjälp du vill ha och när du behöver det. Du kan skala upp och ner utifrån dina behov.

  • Du slipper sönderstressade medarbetare som måste ta sig an uppgifter som inte ingår i deras expertområden. Det är vanligt när en person ska sköta allt inom marknad.

  • Du får bollplank för idéer, ny input där du kan dra nytta av expertis och erfarenhet från flera specialister inom marknadsföring.

Om du är nyfiken på vad det kostar att outsourca delar av din marknadsföring eller ett MaaS-upplägg hos oss på Smarkit Agency kan du kolla in våra priser här nedan. Om du inte hittar ett upplägg som passar dig kan du alltid boka ett möte med oss för att skräddarsy ett upplägg efter dina behov och din budget.