Marknadsföring är alltid en kostnad, men det är samtidigt även en investering. Det är en kostnad man måste ta för att kunna bygga förutsättningar för tillväxt. Men för att marknadsföringen ska bli en intäktsdrivande funktion krävs rätt strategi och rätt mätpunkter, annars riskerar det att bli dyrt utan att ni ser ROI.

Alla vet att marknadsföring kostar pengar, men det är också en nödvändighet för att kunna generera pengar. Syns du inte så finns du inte helt enkelt. Men du vill ju så klart lägga pengar där du får högst ROI, och utifrån det målet finns det olika strategier du bör ha i åtanke.

Med rätt strategi kommer marknad bli en stark, intäktsbärande funktion som bär sina egna kostnader. Men för att uppnå detta behöver du ha mätbara mål och ett tydligt fokus med dina insatser.

För att se värdet av marknadsföringen behöver du mäta effekten av dina marknadsaktiviteter. Att mäta effekten i form av genererad försäljning är ett bra sätt, men se upp så ni inte bygger in konflikt i onödan. Ett vanligt misstag inom många bolag är att de mäter värdet av sälj och marknad på exakt samma mätpunkter, exempelvis genererande kundmöten. Då bygger man omedvetet in en konflikt, eftersom sälj ofta får kontakten och bokar mötet, och mötet kan då tillskrivas sälj. Men man missar att se att marknad alltid är med och driver kunden framåt i beslutsprocessen. Så ha gemensamma mål, men undvik att sätta exakt samma mål på olika funktioner. På så sätt undviker du konflikt och säkerställer att alla jobbar gemensamt istället för “mot varandra”.

Sälj och marknad bör till exempel ha ett gemensamt omsättningsmål, men marknad behöver också mätas på aktiviteterna som leder till målen för att kunna visa den verkliga nyttan i marknadsföringen. På samma sätt som sälj har operativa mål på sina aktiviteter.

Några exempel på operativa mål på aktiviteter kan vara bokade möten för sälj och lanserade kampanjer, webinar eller kvalificerade leads från marknad.

 

Hur många procent av omsättningen ska avsättas för marknadsföring?

Marknad är som sagt en kostnad eftersom vi behöver betala för insatserna så som annonsering, hemsidan, event etc. Men vad får (och bör) marknadsföringen kosta då? Hur många procent av omsättningen bör du satsa på marknadsföring? För att svara på den frågan ska du i första hand titta på följande tre parametrar:

1. Bolagets finansiella tillstånd
2. Hur mycket ni vill växa (och hur mycket av det marknad ska stå för)
3. Var i tillväxtresan befinner ni er? Vad finns på plats och vad behöver byggas från grunden?

Det är svårt att ge generella siffror, men om vi tittar på olika bolag (olika branscher och storlek) så ser vi ett snitt på cirka 3-5% av omsättningen. Det kan dock variera mycket.

 

Det finns bolag som lägger 1% av sin omsättning på marknadsföring och det finns bolag som lägger så mycket som 15% och uppåt på marknadsinsatser. Men ha som riktmärke att lägga dig på cirka 3% i alla fall.

 

Hitta era verkliga marknadskostnader

Det är många kostnader som kan tillskrivas marknad. I vissa fall är det allt från post-it lappar och brandade produkter till julfest och hela vägen till säljdrivande kampanjer på LinkedIn. Men alla dessa aktiviteter kommer inte att generera intäkt, och är därför inte en verklig marknadskostnad.

En verklig marknadskostnad är antingen säljdrivande aktiviteter eller verkar för att bygga varumärket som i sin tur ska generera försäljning på längre sikt. Man kan säga att alla aktiviteter som behövs för att kunna exekvera på era säljmål är verkliga marknadskostnader. Därmed ska julfest och en del “allt i allo” kostnader bort från den verkliga marknadskostnaden. Det betyder inte att dessa är oviktiga poster, men det är rena kostnader och inte en investering för att bygga försäljning på lång sikt, så som säljdrivande insatser är.

 

Vilken typ av marknadsföring ger bäst ROI?

Det snabba svaret är digital marknadsföring. Din digitala närvaro är grunden för att kunna bygga förtroende och generera intäkt. Din hemsida behöver representera din organisation lika väl som om personen skulle besöka er i verkligheten.

När det kommer till att prioritera era marknadsinsatser bör alltså hemsidan vara högt på listan. Det är din absolut viktigaste digitala kanal.

Allt för ofta hör vi ”Vår webb är inte så bra, men vi ska fixa den snart”. Men du skulle aldrig gå till en potentiell kund och säga ”Det jag säger idag stämmer inte fullt ut, men jag ska rätta till mitt budskap snart”. Det är samma sak med din hemsida. Budskapet och upplevelsen dina besökare får ska vara den du vill – varje gång. Inte bara i samband med ett webb-projekt.

Du behöver ha en hemsida som kommunicerar det värdebudskap ni har. Visa att din organisation har expertisen att lösa kundens problem och ta konversationen med de som besöker din hemsida. För du har inte råd att tappa dessa potentiella affärsmöjligheter.

 

Vad är risken med att inte marknadsföra?

Syns du inte, så finns du inte. När du inte syns, lämnar du plats för dina konkurrenter att kliva in på arenan och vara top-of-mind hos din målgrupp. Därför behöver marknadsföring vara en kontinuerlig process och inte ett enstaka projekt.

Det är också viktigt att vara tydlig och konsekvent i sin marknadsföring över tid. I osäkra tider tenderar många att växla budskap för att locka fler. Man blir orolig och osäker när marknaden skakar. Men det gör att du blir otydlig istället. Och så fort du blir otydlig, kommer kunden att välja den som är trovärdig och tydligt kommunicerar HUR de kan hjälpa en lösa ens problem. Så anpassa inte ditt värdebudskap och din kommunikation efter marknadsläget - utan efter HUR du faktiskt löser kundens problem och vilket värde du skapar.

Risken med att inte marknadsföra eller att ändra sig mycket över tid är att du tappar tillväxttakt och affärer. På kort sikt kan sälj hjälpa till att få in affärerna ändå, men långsiktigt så riskerar varumärket att dö ut eftersom det försvinner från målgruppens radar.

Ett starkt varumärke med ett tydligt värdeerbjudande är den bästa försäkringen du kan ha på affärsrisken som kommer i osäkra tider.