Du skriver fantastiska e-postmeddelanden, men ändå får du inga resultat. En dag gräver du djupare i din statistik och inser att det är något som inte stämmer... Flera av mailen levereras inte till mottagarna och open raten är nästan obefintlig! Då bör du kolla ditt Email Sending Reputation.

 

Vad är Email Sending Reputation?

Email Sending Reputation, eller avsändarrykte som det kallas på svenska, är ett sätt för e-postleverantörer att avgöra om ett mail är spam eller inte. 

För att förklara det enkelt, E-postleverantörer (ESP) ger poäng till företag baserat på olika faktorer (se nedan) som ger en bild kring deras beteende som avsändare. Poängen används sedan av ESP för att bestämma hur de ska hantera och leverera företagets e-postmeddelanden, dvs om de tror dina e-postmeddelanden är önskade av mottagarna eller inte. Din totalpoäng avgör ditt avsändarrykte, och det byggs gradvis när du skickar meddelanden.

Tips! Läs även: Så kan marketing automation öka antalet kvalificerade leads

Faktorer som påverkar ditt rykte är:

Engagemang och innehållskvalitet
ESP:er granskar hur engagerade mottagarna är i ditt e-postinnehåll. Om mottagarna öppnar, klickar och svarar på dina meddelanden ses det som positivt.

Användarmarkeringar
Om mottagare markerar dina e-postmeddelanden som skräp eller rapporterar dem som spam, signalerar det till ESP:en att ditt innehåll inte är önskat. Många sådana markeringar kan skada ditt rykte.

Studsfrekvens
Din bounce rate, eller studsfrekvens, är andelen e-postmeddelanden som inte kan levereras till mottagarna på grund av ogiltiga e-postadresser eller tekniska problem. Om du har en hög studsfrekvens kan detta påverka ditt avsändarrykte negativt.

Frekvens
Hur ofta du skickar e-post och om du gör det regelbundet spelar också roll. Att plötsligt öka sändningsfrekvensen kan tolkas som skadligt, liksom att skicka oregelbundet.

Reaktionshastighet på mottagarförfrågningar
Snabb och korrekt respons på avregistreringsbegäran och förfrågningar från mottagare är viktigt. Ignorerade förfrågningar kan påverka ditt rykte negativt.

Läs även: Vad du kan förvänta dig av Google Analytics 4

 

Så påverkar ditt Email Sending Reputation dig

Ett gott rykte, dvs ett högt Email sending reputation, har stor påverkan på effektiviteten av dina marknadsföringsinsatser. Det betyder att dina mail levereras som de ska till dina tilltänkta mottagare så de får ta del av ditt grymma innehåll. 

Och, som du nog kan ana, så kan ett dåligt avsändarrykte förhindra att dina e-postmeddelanden når din publik över huvud taget. EPS har fått intrycket att din e-post är spam och kategoriserar därför dina mail som skräppost, eller ännu värre, det kanske inte ens levereras.

Läs även: Datadrivna företag har 100% högre chans att nå sina mål

 

Öka ditt Email Sending Reputation

Om du misstänker att du har ett dåligt rykte efter att ha läst så här långt, frukta icke! Det finns saker du kan göra för att förbättra ditt rykte igen så att ESP:erna gladeligen levererar dina email igen. Det kan dock ta lite tid att reparera ett skadat rykte, men håll ut och följ dessa stegen för att förbättra ditt Email Sending Reputation:

  1. Kolla igenom din kontaktlista: Se till att du har en uppdaterad kontaktlista med relevanta mottagare. Ta bort alla inaktiva eller ogiltiga e-postadresser.

  2. Skapa värdefullt innehåll: Visst ska ämnet i dina email vara relevant, men du behöver också skapa värde genom att vara kunskapsgenerös eller bjuda på exklusiva erbjudanden så mottagaren ska fortsätta vilja öppna dina mail.

  3. Engagera mottagarna: För att dina mottagare ska vilja öppna mailet behöver du ha en bra ämnesrad och preview-text för att de ska bli nyfikna och frestade på vad som finns i mailet. I mailet kan du ha tydliga knappar och länkar som leder mottagarna till mer relevant information.

  4. Undvik köpta listor: Att köpa e-postadresser kan vara lockande ibland när man är desperat för fler leads, men det kan skada ditt Email Sending Reputation. De personer som inte förväntar sig att få e-post från dig kan snabbt markera ditt meddelande som skräppost.

  5. Använd dubbel opt-in: Du kan även be dina läsare att bekräfta sitt intresse för att ta emot e-post från dig. Detta säkerställer att de är engagerade och vill ta emot dina meddelanden.