Går du och tänker att “det skulle nog vara bra att göra om hemsidan”? Vilken tur att du har hittat hit - för här har vi skrivit en artikel som hjälper dig lyckas i ditt nästa hemsideprojekt!  

Att göra om din hemsida kan ses som ett stort, läskigt och dyrt projekt. Men med en tydlig plan, processer och personer så blir projektet både roligt och prisvärt.

Innehåll

  • 3 vanliga anledningar till att göra om sin hemsida
  • Detta behöver du ha koll på innan ditt hemsideprojekt
  • Do’s - Följ dessa stegen när du gör om din hemsida
  • Dont’s - Undvik dessa misstag när du gör om hemsidan
  • Om du outsourcar - våga ställa krav på byrån
  • Behöver du verkligen göra om hemsidan? 

 

3 anledningar till att göra om sin hemsida

Din hemsida är ditt digitala skyltfönster och finns tillgänglig för alla dina kunder, 24/7. En riktigt bra hemsida fungerar som en dygnet-runt-säljare som hjälper dina kunder hitta all information de behöver för att kunna genomföra ett köp. Därför behöver hemsidan ha tydlig kommunikation, ge kunderna en bra användarupplevelse och dessutom särskilja sig från dina konkurrenters hemsidor.

3 vanliga anledningar till att göra om sin hemsida

  1. Sidan är hårdkodad. När sidan är hårdkodad behövs ofta hjälp av utvecklare för att göra små ändringar på siten, vilket inte är så effektivt. Framför allt om du är ett mindre företag som inte har egna utvecklare in-house. Du vill ha en hemsida som är lätt att hantera där du enkelt kan hålla den uppdaterad med relevant information. (Värt att nämnas är att en hårdkodad sida har många fördelar jämtemot en med traditionell arkitektur, men det krävs då att man har utvecklare in-house som kan uppdatera den löpande.)

  2. Man vill göra en re-brand. Är formspråket utdaterat, fonten från tidigt 2000-tal kombinerat med en torr tonalitet? Har ni blivit uppköpta eller ska byta namn? Eller ser er sida typ likadan ut som era konkurrenter? Då är det hög tid att ge varumärket en make-over!

  3. Användarvänligheten är kass. Hemsidan kanske är snygg, men den konverterar inte. Besökarna klickar runt, men hittar inte vad de söker och kan därför inte komma till skott.

Tips! Läs även: Optimera hemsidan: Höj conversion rate och sänk bounce rate med rätt design och UX

Detta behöver du ha koll på innan ditt hemsideprojekt

När du har fastställt att du ska göra om hemsidan är det dags att hitta bästa lösningen för just dig.

Först och främst, innan du sätter igång, behöver du konkretisera mål och syfte med hemsideprojektet. Vad är målet med din nya hemsida? Här är några förslag på vanliga målsättningar:

  • Fler konverteringar
  • Bättre användarvänlighet
  • Ny och förbättrad grafisk profil
  • Tilltala en ny målgrupp
  • Tydligare förmedla företagets värdebuskap

Efter du har syftet med ditt hemsideprojekt klart, behöver du se över vad du gillar när det kommer till “look and feel” på hemsidan - och vad du inte gillar. Det kan bli otroligt svårt, mer tidskrävande och framför allt dyrare om personen som ska skapa en ny grafisk profil, layout och länkstruktur på din hemsida, inte har något att gå på. Så hitta några exempel på hemsidor som du tycker om. Kanske hittar du en cool menystruktur, en bra layout, eller kan sätta ihop en board med bilder på vilken känsla du vill att hemsidan ska ha, som du kan vidareförmedla till den som får äran att hjälpa dig med hemsidan.  

Skulle du mot förmodan inte ha någon aning om vad du vill ha, så är det bra att boka in en workshop eller brainstorming-session för att sätta ramarna för projektet.

Om du inte har tiden eller kompetensen in-house att göra om hemsidan, är det klokt att outsourca arbetet till en byrå eller frilansare. Om du gör det, behöver du se till att du, eller någon annan på ditt företag, har tid att vara engagerad i projektet för att kunna ge byrån feedback så de kan komma vidare i arbetet. Den personen behöver också ha tid att ta avstämningarna med byrån och se till att projektet rullar på enligt plan. 

Som företag är det också viktigt att du blir tilldelad en kontaktperson på byrån som är ansvarig för projektet, dit du kan vända dig vid eventuella frågor. Se också till att vara överens om projektplan och tidsplan innan ni sätter igång.

Läs även: Interaktiv video - nästa steg inom videomarknadsföring?

Do’s - Följ dessa stegen när du gör om din hemsida

Några tips som du kan ha som grundstenar i ditt projekt.

  • Sätt ihop en brief där du har formulerat ett tydligt syfte och mål med hemsidan. Se till att målgruppen är specificerad så det är enkelt att förstå vem hemsidan ska tilltala. Inkludera även exempel på vad du gillar, vad som måste vara med och vad som hade varit bra att ha med på sidan. Ta med vilka krav på säkerhet du vill ha på plats. Här exemplifierar du även vad som INTE fungerar i nuläget och vad du vill undvika på den nya hemsidan, t.ex. att hemsidan är för låst. Slutligen ska du inkludera en tydlig deadline för projektet.

  • Se till att allt underlag finns på plats (tex SEO analys) och att alla relevanta personer får åtkomst och inlogg till webbhotell och andra berörda delar.

  • Gör sedan en checklista där du skriver in vad som ska göras, vem ska göra det och ett tidsestimat på hur lång tid det kan beräknas att ta. Se till att planera in sånt som tar lång tid tidigt i tidsschemat.

  • Ha ett uppstartsmöte med teamet som ska göra om sidan där ni går igenom briefen och målen. Sen kan ni även ha workshops, som en content-workshop, där ni ser över vad för content som finns, och om det behöver skapas nytt content. Ni behöver även komma överens om er sitemap, det vill säga hur menyn och strukturen på hemsidan ska se ut.

  • När planen är klar är det bara att sätta igång med design och utveckling av siten. Här behöver designer och copywriter jobba tätt tillsammans för att se till att tonaliteten och formspråket går hand i hand.

  • Innan lansering behöver du kolla att alla redirects är korrekta, fixa eventuella buggar, se till att pixlar fungerar, säkerhetsåtgärder är på plats och att alla sidor har meta-texter. Se till att kvalitetssäkra och testa så alla länkar funkar. Om du ska byta domän behöver du också se till att SSL certifikat kopplingen och DNS ompekningen fungerar.

  • Efter lansering är det dags för efterarbetet. Här ser du över de tekniska delarna, framför allt SEO, så att inget tappades vid flytten. Se även till att utvärdera projektet och ta med dig vad som gick bra, och vad som kan förbättras, till framtida hemsideprojekt.

Läs även: Så kan conversational marketing öka din konvertering

Dont’s - Undvik dessa misstag när du gör om hemsidan

  • Bristande planering och strategi. Utan det så är det lätt hänt att viktiga delar glöms, saker görs i fel ordning och det blir en stor röra.

  • Att inte mobilanpassa sidan. Idag surfar de flesta via sin mobil, därför behöver du anpassa layouten så sidan ser snygg ut även från en smartphone samt är responsiv.

  • Har för många stora bilder och animationer. Se till att använda rätt storlek på bilder så att de inte saktar ner hemsidan.

  • Missar användarvänligheten. Det är lätt hänt att bli för fokuserad på att göra en flashig och snygg hemsida, men att logiken och strukturen glöms bort. Gör inte det. Med en ogenomtänkt struktur blir det otroligt svårt för besökaren att navigera sig på sidan och hitta det den letar efter. Och hittar den inte vad den letar efter så tröttar den och lämnar.

  • Att inte testa sidan innan lansering. Det finns nästan alltid buggar eller något stavfel som smugit sig in på sidan. Därför är det är bra om en person utanför projektet får testa hemsidan för att se så att länkarna fungerar, det inte finns några stavfel och att användarupplevelsen är tiptop.

 

Om du outsourcar - våga ställa krav på byrån

För att projektet ska bli så lyckat som möjligt behöver du ställa krav på byrån för att försäkra dig om att de kommer kunna leverera värde till dig. 

Det kan se olika ut från projekt till projekt, men några punkter som är bra att säkerställa innan du outsourcar till en byrå är exempelvis:

  • Se till att byrån har det strategiska tänket kring hur de ska tänka för att uppnå kundens mål. Byrån ska också kunna projektledning.

  • Att byrån tar ett helhetsansvar för projektet.

  • Ett viktigt krav att ställa är att byrån inte låser in dig i en lösning som gör att du behöver byråns hjälp i framtiden om du vill ändra på saker.

  • Säkerställ att byrån har ett starkt integrationstänk och att de ser till att hemsidan kan integrera med andra system du har.

  • Se till att byrån hjälper till vid lanseringsfasen, test-fas, SEO-check etc, för att se till att allting fungerar som det ska. Det är aldrig kul att bli lämnad åt sitt eget öde med en hemsida som buggar!


Behöver du verkligen göra om hemsidan?

Är du osäker, eller vill ha hjälp att komma igång? Beställ en övergripande hälsocheck. 
Ta hjälp av externa expertögon som kan granska din hemsida och ge ingående feedback på vad som skulle kunna förbättras på din hemsida. Du får båda snabba quick-wins, och längre strategiska åtgärder som du kan jobba med.