Marketing automation

2021-05-25 kl: 19:33

Så kan conversational marketing öka din konvertering

 

Skulle du be någon att gifta sig med dig på en blind-date eller på första daten? Det skulle du knappast göra eller hur? Det är lite väl framåtlutat och kanske lite knäppt till och med.

Men vad har dating med marknadsföring och försäljning att göra? Varför är denna inledning relevant? Jo, för att alla relationer kräver kontakt, konversation och intresse innan de växer sig starka. Oavsett om det är personliga relationer eller affärsmässiga. Denna relationsuppbyggnad är lätt att missa när du gör affärer och många vill gärna gå direkt på avslut och fria. Ett exempel är alla ”kontakta oss”-knappar och formulär som strösslas över en hemsida i förhoppningen om att besökarna på siten vill gifta sig redan innan första dejten. Det är ett vanligt misstag, men glöm inte bort att du måste flirta en del innan. Den där härliga tiden när du visar upp dina bästa sidor och visar passion, intresse och nyfikenhet för din partner är A och O i relationsbyggandet. Självklart vill jag som besökare hitta kontaktinformation när jag är redo att kontakta er, men jag vill gärna läsa på först och få lite förtroende för relationen innan det är dags att gå på avslut. Och här kommer conversational marketing in i bilden!

 

Vad är conversational marketing?

Precis som namnet antyder så är detta en kundcentrerad och konversations-driven strategi för marknadsföring. Det är ett angreppssätt för att öka engagemanget, förbättra kundupplevelsen och i slutändan även din egen affär. Får kunden förtroende så ökar chansen till affär.

Denna strategi innebär att via olika moderna metoder konversera med besökarna på din hemsida innan du tar fram sälj-pitchen eller ber dem kontakta dig.

Conversational marketing är alltid ”one-to-one” och i realtid. Det kan vara en live-chat, det kan vara chat botar på hemsidan, röst-assistenter eller annan form av AI som används för att ta dialogen med dina kunder eller potentiella kunder - precis när de vill.

Självklart kan även det gamla hederliga sättet att konversera på, alltså personliga telefonsamtal, e-post, sms etc. vara en del av din conversational-strategi. I dagens super-digitala värld minskar dock dessa interaktioner på begäran av våra kunder. De vill inte alltid ringa eller maila dig; de vill kunna söka och få svar på sin fråga på väg hem från jobbet, när de sitter i soffan och barnen har lagt sig eller när lusten faller på..


De grundläggande elementen i conversational marketing är:

  1. Konversationen sker precis när kunden vill. Visst kan det vara trevligt att chatta eller prata med en person under arbetstid, men det är minst lika viktigt, om inte viktigare idag, att du kan fullfölja dialogen med kunderna även efter arbetstid. På kundens villkor.

  2. Konversationen är skalbar. Det ska inte behövas enorma resurser för att ta dialogen och konversera med dina potentiella kunder digitalt. Kunden bryr sig inte om du konverserar med 1 eller 1000 kunder samtidigt, de bryr sig om att få svar på sin fråga.

  3. Konversationen har ett sammanhang, en kontext. Du kan inte smälla upp en bot i tomma intet och se det som en konversation. Du måste sätta dialogen i ett sammanhang för kunden. De flesta av oss är ganska otåliga och vill ha hjälp med vår specifika fråga snabbt. Jag vill att du är smart och sätter min fråga i rätt kontext direkt. Därför måste du jobba data-drivet och se till att insikterna du har inom hela organisationen nyttjas i konversationen för att visa kunden att du förstår och vill hjälpa hen. 

  4. Konversationen sker i den kanal som passar kunden bäst. Inbound marketing handlar om att attrahera kunder till dina digitala kanaler genom relevant och värdeskapande innehåll. Conversational marketing är en viktig del, en förlängning, i detta arbete för att lyckas ta vid när kunden väl hamnat i dina kanaler. Därför är det viktigt att sätta upp, t.ex, en chat bot i de kanaler där du vet att kunderna finns och vill ha stöd. Exempelvis på din hemsida eller på er Facebook-sida.

 

Conversational marketing ökar chansen till konvertering

Det finns pengar och tid att hämta i conversational marketing. Jag ger ett exempel: skulle du lägga en massa tid och kraft på att bygga upp en schysst monter på en mässa och sedan lämna den helt tom? Alltså utan en enda säljare eller representant på plats som pratar med potentiella kunder, svarar på deras frågor, hjälper och vägleder dem? Det tror jag inte att ni skulle göra. Det är nämligen ganska dumt att spendera pengar på en monter och sedan hoppas på att kunderna köper helt av sig själva.

Samma sak är det att lämna din fantastiska hemsida helt tom, utan någon som har en dialog med besökaren och guidar dem rätt. Eller hur? Det är precis vad conversational marketing handlar om. Möjligheten att konversera med besökarna på siten och därmed öka chansen till den där konverteringen vi alla vill åt.

Vill du veta mer och komma igång med conversational marketing? Kolla in våra olika tjänstepaket!

 

 

Niloo Lopez

Se liknande artiklar