Att gå från startup till scale-up är en riktigt häftig resa! Men det gäller att din marknadsstrategi hänger med så att du kan fortsätta växa i den takt ni vill. Här är 4 viktiga steg som leder dig mot framgång.

Att gå från startup till scale-up är som sagt en spännande fas i din tillväxtresa, men det kommer också att medföra skillnader i hur du säljer och marknadsför. Under startup-fasen är bolaget mindre och arbetar troligen mer med att finna rätt affärsmodell. Ni är få anställda och alla måste vara med och bidra på det sätt de kan. Ni har oftast en ganska tight budget, men måste göra allt. Känner du igen dig?

När ni har mognat som bolag och blivit en scale-up, kan du stoltsera med att ha en ökad tillväxt, högre omsättning och fler kollegor på plats. En av de stora (positiva) skillnaderna när du lämnar startup-fasen bakom dig är just en ökad budget till marknad och sälj. Det öppnar nya dörrar, men det ställer också nya krav. Du kan inte fortsätta på samma sätt som tidigare, med ”bara” en större budget. Nu måste du tänka om kring marknadsstrategin. Det ni nu väljer att implementera är en av de absolut viktigaste nycklarna mot framgång.

LÄS ÄVEN: 8 saker som din marknadsplan måste innehåll.

4 viktiga steg mot en tydlig marknadsstrategi i tillväxtbolag:

1. Tänk efter - vad är ert syfte?

När ni var positionerade som en startup så utmanande ni en bransch. Nu när ni är positionerade som en scale-up har du förmodligen fler konkurrenter att tänka på än tidigare. Därför måste ni bli tydligare med ert syfte och värdebudskap. Varför finns ni och hur gör ni världen lite bättre för målgruppen?

Så, hur gör ni det? Sätt ihop en grupp som kan bolaget och diskutera fram följande:

  • Ert VARFÖR - Varför finns ni?
  • Ert VAD – Vad gör ni?
  • Ert HUR – Hur gör ni det?

Det här kommer bli grunden för er framtida marknadsstrategi. Personer som är bra att ha med i denna diskussion är givetvis grundare, men också sälj, marknad och produkt/tjänst. Alltså representanter för de som vet vad för problem ni löser och hur.

2. Släng inte pengar i sjön – spika värdebudskapet innan du marknadsför

Gå inte vilse i allt som går att göra och slösa inte onödiga resurser på spretig marknadsföring. Värdebudskapet för er målgrupp måste vara tydligt. Innan du slänger pengar på olika marknadsaktiviteter eller annonsering måste du ha svaren på:

  • Vem är din målgrupp och vilket budskap ska ni ha mot målgruppen? Kom ihåg att värdebudskapet kan skilja sig om ni har flera olika målgrupper och personas.
  • Vilken skillnad kan ni göra för målgruppen? I vardagen, på längre sikt.
  • Varför ska personen välja er framför konkurrenterna? Ge målgruppen en anledning att köpa.

Så fort ni har de svaren blir missionen mer tydlig. Och det kan ni sedan nyttja i alla delar av er marknadsföring. Från budskap och val av kanaler, till annonsstyrning och strategi.

LÄS ÄVEN: Så sätter du en försäljningsdrivande marknadsbudget.

3. Sätt marknadsstrategin som ska bygga tillväxt

Jag fattar om det är övermäktigt att addera ytterligare en uppgift när man växer; det vill säga att spika den nya marknadsstrategin. De flesta tillväxtbolag har fullt upp med att göra just det…VÄXA SNABBT.

Men när ni nu lämnar startup-fasen bakom er måste ni våga stanna upp och fundera kring strategin och syftet med bolaget. Annars kommer ni att springa fort, men kanske i helt fel riktning.

Det är dags att bli vuxen och skapa en tydlig struktur för företaget. Det gäller både vilka roller ni har och hur ni arbetar med marknadsföring. Ni behöver rätt personer på rätt plats, smarta processer och tydliga strategier. Ni kan även se över vilka processer ni kan börja automatisera.

Utan en träffsäker strategi, tydliga roller och smarta processer riskerar ni att få ineffektiva lösningar som kostar tid och resurser.

Marknadsstrategin - som minimum bör du göra detta:

  • Se över texten ”om oss” och säkerställ att syfte är med och låt gärna texten visa att ni inte är en startup längre. Det måste inte vara tråkigt för att ni tar ansvar och ”blir mer vuxna i kommunikationen”. 

  • Se över hur ni beskriver er i alla olika sociala kanaler. Det måste finnas en röd tråd i samtliga kanaler. Ju tidigare ni tar ett grepp kring den röda tråden desto lättare.

  • Se över säljpresentationer och annat material som sälj och marknad använder dagligen, att ni kan sätta syfte och värdet på ett enhetligt sätt är väldigt viktigt.

  • Sätt upp en Sales Playbook eller en Smarketing playbook som säkerställer att ni får processen dokumenterad. Detta är er ”game plan” för hur ni ska ta den position ni vill ha. Ett dokument som är en självklar del i on-boarding av nya kollegor.

4. Ta kontroll över er marknadsföring och ta in hjälp där det behövs

Många startups väljer att outsourca sin marknadsföring till externa byråer. Men när ni nu växer bör ni fånga in den kompetensen in-house. Marknadsföring och er marknadsavdelning är nämligen en nyckelfaktor för framgång och en väldigt viktig del av ert growth-team.

Det betyder inte att ni behöver ha all expertis in-house, ni kan (och bör) ta in experter för att addera specialistkunskap där det behövs. Men att ta kontrollen över sin egen marknadsföring är en viktig del i tillväxtresan. För att kunna göra det måste ni ha en person som äger frågan och är med i smarketing-forumen i din organisation.

Där har vi det! Din nya, smarta marknadsstrategi som kommer att hjälpa dig att skala upp verksamheten och fortsätta ha fokus på tillväxt.

Ta reda på de 3 bästa områdena att investera i när det kommer till din marknadsföring.

Vill du få skräddarsydd vägledning för just din tillväxtresa? Eller mer bränsle till er marknadsföring? Kontakta oss så ser vi över era förutsättningar och ger dig rekommendationer om nästa steg