Det är just nu början av året och många sitter med sina marknadsplaner. Det är bra! Du ska se över strategin, marknadsplanen och aktiviteterna varje år. Det är ditt verktyg för att säkerställa att ni är på rätt väg. Men vad ska en marknadsplan innehålla för att vara ett effektivt stöd under året? I den här artikeln listar vi de 8 viktigaste delarna.

Det finns givetvis inget facit på hur en perfekt marknadsplan ser ut. Planen kan variera beroende på bransch, strategi och vilka mål ni har för er försäljning och marknadsföring. Men det finns några områden som är ständigt återkommande bland de mest framgångsrika bolagen.

Här kommer därför 8 områden som vi rekommenderar att du inkluderar i din marknadsplan om du vill vara säker på att du lägger tid och budget på rätt saker och att det kommande året blir ditt bästa hittills:

1. Bolagets syfte och budskap

Varför finns ni som bolag och vilket värde tillför ni? Det är läge att damma av er mission och ert syfte.

Hur är tanken att du ska förändra världen med din tjänst eller produkt? Och hur kan samma tjänst eller produkt förändra kundens värld?

Kom ihåg att människor inte köper VAD du säljer, de köper VARFÖR du säljer det. Alltså är budskapet bakom din produkt eller tjänst så viktigt.

Exempel: Anledningen till att Apple blev så stora var att de positionerade sig som rebeller. De var innovativa, och de fick sin målgrupp att känna sig som en del i “upproret” som Apple startade. Hur kan du positionera ditt varumärke på samma sätt? Vilket är bolagets stora uppdrag i världen som människor kommer vilja ansluta sig till?

Det kan kännas som stora frågor, men om du kan besvara den här delen på ett tydligt sätt i din marknadsplan, så kommer du ha en stor fördel jämfört med dina konkurrenter.

2. Målgrupp

Vem är det du vill nå och vilka utmaningar löser ditt företag för målgruppen? Här kommer din målgruppsanalys, ICP (Ideal Customer Profile) och det viktiga persona-arbetet in.

När du skapar en persona är det viktigt att du baserar den på data och på intervjuer snarare än egna antaganden. Ni kan givetvis börja med att samlas internt och göra rimliga antaganden, men för att verkligen sätta målgruppen ska dessa antaganden jämföras med data och allra helst bekräftas genom samtal och intervjuer med kunder.

När du har skapat din persona kommer det bli mycket enklare för dig att skapa innehåll som får uppmärksamhet och som engagerar läsaren från rubrik till CTA.

Här är några frågor som hjälper till att definiera er målgrupp:

  • Vilket problem gör att personen kommer googla och söka efter en lösning?
  • Varför är det viktigt för personen att lösa det problemet?
  • Hur kommer lösningen förändra personens liv?
  • Hur bidrar din produkt till den lösningen?
I din marknadsplan ska det tydligt framgå vem som är målgruppen och vilket budskap som ni ska rikta till respektive målgrupp.


3. Marknadsstrategi

Hur ser strategin ut för att ta dina produkter eller tjänster till marknaden? Ska du fokusera på inbound, outbound eller kanske en kombination? Allt handlar om vad du har för mål och hur snabbt du vill nå dem.

Inbound Marketing fokuserar på att skapa innehåll som engagerar och attraherar rätt målgrupp, med relevant innehåll som hjälper besökaren vidare i sin köpresa. Syftet är att ditt varumärke ska bli placerad “top of mind” hos din målgrupp, så när ett köp närmar sig så är det till dig och ditt företag de vänder sig.

Outbound Marketing syftar mer till traditionell marknadsföring där du skickar ut ett riktat budskap till en utvald målgrupp. Tänk dig betalda annonser på Sociala Medier, banner-annonser eller TV-reklam.

När du väl har valt strategi är det dags att fundera på hur du ska verkställa strategin. Det är här du väljer kanaler, innehåll, rätt team, KPI:er och budget. Var lugn, vi går igenom allt steg-för-steg nedan.

4. Kanaler

Vilka kanaler ska ni synas i? För att veta det behöver du först veta var målgruppen befinner sig. Det spelar ingen roll vad ni som företag tycker om TikTok, om målgruppen hänger där så bör den plattformen finnas med i marknadsplanen. Och nej, du måste inte skaka på höfterna för att skapa bra innehåll på TikTok 😉. Men du behöver hitta rätt tonalitet och innehåll för din valda kanal, oavsett vilken kanal det är.

Exempel på kanaler du kan ha med i din marknadsplan är:

  • Hemsidan
  • E-post
  • Annonsering
  • Sociala kanaler
  • PR & media

Ovanstående är bara några exempel och fler kanaler finns givetvis. Att synas på många olika kanaler kan vara kostsamt, både tidsmässigt och för er budget. Därför är det så viktigt att veta var målgruppen finns, och lägga den största energin i just de kanalerna.

5. Årshjul med tema för ditt innehåll

Du behöver inte bestämma allt innehåll för hela året innan du sätter igång med skapandet, men det kan vara bra att ha en idé för åtminstone de första månaderna.

För att hålla en röd tråd kan du och ditt team först brainstorma fram vilka teman ni vill prata om under året. Alltid med kunden i fokus så klart. Är det så att det finns särskilda ämnen som är aktuella under första eller andra kvartalet till exempel så kan ni sätta teman kring det för att hålla ihop kommunikationen i era olika kanaler.

Ett exempel är att många av våra kunder sätter just marknadsplaner i början på året, då kan temat för Q1 vara just marknadsstrategi och planering. Under Q2 kanske det mer handlar om att skapa kampanjer och innehåll som drivet tillväxt och så vidare. Det övergripande temat för hela året ska vara i linje med ert syfte,budskap och era mål.

Att börja med teman kan göra att det blir lättare att ta fram idéer för innehåll utifrån dessa områden, och plötsligt har ni fyllt ett helt år med teman och idéer på innehåll. Sen kan ni producera tills fingrarna blöder!

6. Teamet

Har du rätt kompetens i ditt team för att genomföra den strategi du har satt? Det är viktigt att i tidigt skede tänka över vilka kompetenser som behövs för att nå de viktigaste målen, och sedan planera rekryteringen utifrån det.

Kanske finns det kompetenser i teamet som inte tas tillvara på? Kanske finns det de som vill kompetensutvecklas? Eller kanske behöver du rekrytera nya personer med helt andra kunskaper än de ni har idag?

Sätt ihop ditt dream-team utifrån din marknadsstrategi och dina viktiga affärsmål så ökar chansen att du når nya höjder i år.

7. KPI – vad är framgång för er?

Något som allt för många företag missar är att definiera hur framgång ser ut. Hur vet du när det är dags att fira? För att veta detta behövs det konkreta KPI:er som du ser över med jämna mellanrum.

Tänk på att mixa “lagging” och “leading” KPI:er. Lagging innebär historisk data, alltså antal leads och kunder. Du mäter detta genom att se tillbaka i tiden och mäta hur många leads ni fick in förra månaden och hur många nya kunder ledde det till etc. Leading innebär aktiviteterna som leder till de målen ni satt, till exempel antal kampanjer som lanseras eller blogginlägg som skrivs. Detta är mål som sätts framåt i tiden. Alltså “vi ska lansera X antal kampanjer för det kommer rimligen att påverka antalet leads.”

Det är vanligt att företag har tydliga mål, men har du också bestämt vilka aktiviteter som ska leda dit? Och mäter du de aktiviteterna? Det är först då du kan avgöra om du och ditt team har gjort det ni kan för att nå företagets affärsmål. Så i marknadsplanen ska du tydligt ange vad ni ska mäta.

 

8. Budget

Det går ju tyvärr inte att vifta med trollspöet. Vi måste vara realistiska i vår plan. Så var noggrann med vilken budget som behövs för att genomföra arbetet ni planerar, och sätt inte mål som budgeten inte kan täcka. Tänk på att få med licenser, konsultstöd, annonsbudget och alla andra kostnader man kanske inte först tänker på kring marknadsföring.

Vill du få stöd i att skapa en marknadsstrategi och plan som effektiviserar era insatser och ökar er försäljning Då får du gärna höra av dig till oss, så kan vi hjälpa dig att uppnå och överträffa årets affärsmål 🚀