Har du verkligen koll på din målgrupp? Vet du vad dina kunder kämpar med, vad de tänker på dagligen och hur deras framtidsdrömmar ser ut? Om du inte har stenkoll så lämnar du tillväxtsiffror på bordet. Som tur är så finns det några (hemliga🤫) knep på hur du kan hitta saftig information om din målgrupp. Och allt du behöver är en internetuppkoppling.

Många företag tar för lätt på målgruppanalysen, trots att den är så viktig. Man förlitar sig på 5 år gamla personakort och hänvisar till samma gamla Gallupundersökning varje år, som att den representerar alla individer man säljer till. Tyvärr riskerar man då att bli ineffektiv i sin kommunikation. Det är lätt att det kommer buzzwords, för mycket inifrån och ut-tänk, och plötsligt blir företagets kommunikation allt mer irrelevant. Men det finns sätt att fixa till det här, och skapa kvalitativt content som engagerar och hjälper dina drömkunder att lita på dig och vilja köpa av dig.

Gratis guide: Se hur du skapar en kvalitativ målgruppsanalys.

Lösningen

Lösningen är att kommunicera som målgruppen. Använd deras ord, rakt av. Genom att prata precis som dina potentiella kunder, så kommer de relatera till dig, och känna ett högre förtroende.

Så, hur tar du då reda på hur din målgrupp pratar, utan att behöva ringa och prata med dem? I den här artikeln går vi igenom 6 ställen du kan besöka online för att få reda på exakt vad din målgrupp tänker på. Du kan på så sätt lära dig kopiera deras sätt att prata och bli mer relevant i er kommunikation.

Lär dig mer om varför det är viktigt att du har en buyer persona här.

1. Reddit/Flashback

Reddit, eller andra forum som till exempel Flashback, är inte längre ett teknikforum där endast tonåringar hänger. Folk kommer hit från alla möjliga branscher för att skapa trådar eller delta i diskussioner kring tusentals olika ämnen.

Här kan du söka dig fram till relevanta trådar och grotta ner dig i massvis av kommentarer och åsikter från din målgrupp. Sno de bästa uttrycken och använd i din egen copy när ditt företag kommunicerar och se konverteringarna öka.

 

På Facebook är det fritt fram att “infiltrera” grupper och röra dig obemärkt bland din målgrupp.

 

2. Facebook-grupper

På Facebook är det fritt fram att “infiltrera” grupper och röra dig obemärkt bland din målgrupp. Precis som med onlineforum, kan du här hitta guldklimpar bland deras kommentarer i gruppen. Om du har tur kan du hitta nyttiga insikter om deras åsikter, synsätt och värderingar.

En bonus här är att du ser de olika personerna och kan höra av dig till dem. Kanske hittar du någon inom din målgrupp som klagar över ett specifikt problem som din tjänst eller produkt kan fixa? Då kan du höra av dig till dem via chatten och hjälpa till. Kanske kan just det personliga bemötandet och din lösningsorientering leda till försäljning eller en potentiell kundrelation.

 

3. Amazonrecensioner

Det finns inget ställe med fler ärliga åsikter än bland produktrecensioner, och Amazon är fullt av dem. Här gäller det att hitta en produkt som din målgrupp konsumerar och scrolla ner till användarrecensionerna.
Kolla bland de mest negativa recensionerna. Vad klagar de på? Får de medhåll? Är det saker som du kan lösa med din produkt/tjänst? Använd den här ammunitionen i din kommunikation. Ta deras klagomål och gör de till USP:ar i din produkt eller tjänst.

Titta även bland de mest positiva recensionerna. Lägg märke till vad de hyllar mest och varför. Se om någon går djupare i sin recension, kanske om hur den här produkten har förändrat deras liv. Du kan hitta mycket värdefull information som du kan använda i din kommunikation och säljpitch.

Det bästa med kundcase är att de ofta består av direkta citat. Ta till dig vad slutkunderna säger, och hur de säger det.

 

4. Er egen kundservice

Här kan det snabbt bli mycket konkret. I kundservicen gömmer sig mycket säljguldklimpar, om du bara vet vad du ska titta efter.

Lägg märke till vad era kunder klagar på eller vilka utmaningar de har. Hitta de röda trådarna och använd dem för att förstå din målgrupp bättre. När du har adresserat problemet kan du använda invändningarna som bränsle i din säljcopy.

Till exempel, om du säljer ett träningsschema och någon klagar på att träningsschemat var för invecklat eller avancerat. Först åtgärdar du problemet, sedan kan du kommunicera att du har träningsscheman som alla nybörjare kan förstå.

 

Det bästa med kundcase är att de ofta består av direkta citat. Ta till dig vad slutkunderna säger, och hur de säger det.

 

5. Kundcase hos konkurrenter

Om du har konkurrenter som säljer en snarlik tjänst eller produkt, så har ni förmodligen en liknande målgrupp. Och gissningsvis så har de kundcase på sin hemsida. Läs igenom casen och studera vad målgruppen hade för problem innan de fick hjälp och vad de tyckte var det bästa med lösningen. Du kan få insikter kring din målgrupps problem, behov och hur deras vardag kan förändras av rätt produkt.

Det bästa med kundcase är att de ofta består av direkta citat. Ta till dig vad slutkunderna säger, och hur de säger det. Försök prata som de pratar och använd deras poänger för att sälja in din egen produkt eller tjänst. Gör det med målet att framstå som mer relevant och förstående, och i förlängningen öka försäljningen.

 

6. Youtube-kommentarer

Här tillämpar vi ungefär samma strategi som på forumen. Ta reda på vilka Youtube-kanaler som din målgrupp följer, och notera vad som sägs i de mest populära kommentarerna. Kanske handlar kommentarerna inte direkt om de problem som din produkt eller tjänst löser, men du kan hitta mycket personlig information här, om du vet vilka Youtube-kanaler som är mest relevanta.

Nackdelen här är att det kan vara svårt och tidskrävande att hitta relevanta Youtube-kanaler och sålla bland kommentarerna. Men samtidigt så finns det en stor fördel i att väldigt få företag ens tänker på att leta här. Kan du hitta 4–5 kommentarer från din målgrupp, där de verkligen berättar om frustrationer eller tankar de går runt och bär på, så kommer det vara otroligt värt för dig i din framtida kommunikation. Och ett sätt att kommunicera bättre än konkurrenterna.

 

Exempel på hur du kan använda målgruppens kommentarer i din kommunikation:

Om de klagar på ett forum
“Mina medarbetare är så dåliga på att göra det de blir tillsagda” blir “Har dina medarbetare svårt att göra som de blir tillsagda?”

Om de kommenterar en konkurrent
“Det tog lång tid att lära sig det här systemet när man var van vid xxx” blir “Med vårt enkla gränssnitt känner du dig som en expert på bara 30 minuter, vilket system du än har använt innan”.

Om de lämnar en Youtube-kommentar
“Jag relaterar, jag sitter ofta kvar på kontoret till 7 för att hinna klart med allt som behöver göras” blir “För dig som vill få jobbet klart i tid och komma hem i tid till middagen.”

 

Sammanfattning

För att kommunicera på ett relevant sätt så behöver du inte uppfinna hjulet. Följ bara de här stegen som vi gått igenom:

  1. Hitta ställen där din målgrupp “skriver av sig”
  2. Inspireras av citat där de pratar om frustrationer eller framtidsdrömmar
  3. Gör om citaten till delar av din egen kommunikation på landningssidor, hemsida, annonser, mejl osv.
  4. Din kommunikation skapar mer relevans och igenkänning, och dina kunder kommer känna ett högre förtroende för dig, vilket ökar chansen till försäljning.

 

Om du vill skapa ett personakort utifrån din utförliga research, så kan du läsa vår persona-mall här. Den får dig att framstå som ett riktigt proffs och sparar dig dyrbar tid som du kan lägga på försäljning och marknadsföring istället.