Webinarer har blivit ett viktigt verktyg för företag som strävar efter att engagera sin publik, erbjuda värdefulla insikter och öka sin marknadsnärvaro. Vi satte oss med Sandra Algeborg som är digital strateg och projektledare här på Smarkit Agency. Hon har roddat ett flertal framgångsrika webinar och delar nu med sig av sina bästa tips och insikter.

 

Fördelar med webinar

Innan vi sätter igång med HUR du får till ett lyckat webinar, vill vi förklara VARFÖR du vill ha webinars. Den största fördelen är att du på ett effektivt sätt kan ge din målgrupp kunskap och skapa en personlig kontakt - samtidigt som du får in viktiga kontaktuppgifter. Det ger dig möjlighet att skapa ett bra första intryck och bygga förtroende, innan du ber om något i gengäld. 

Okej, så nu förstår du varför webinar kan gynna din verksamhet. Men en viktig faktor för framgång är såklart att planeringen och genomförandet är genomtänkt och har en tydlig process.

Här är allt du behöver för att få till ett lyckat webinar:

 

1. Förbered inför webinaret

Första steget är att välja vilket ämne som ska diskuteras. Här ska du inte tänka på vad du vill säga, utan vad målgruppen vill veta.

”Man behöver välja det ämne som ger störst värde för målgruppen, och det får inte vara fokus på sälj. Det behöver vara informativt, insiktsfullt och genuint.”



Du behöver sen göra en kartläggning och sätta en tidsplan kring vad du kommer behöva för material, och när du behöver det. Dela upp resurserna och gör det tydligt vem som ska göra vad. 

När du bestämt ett relevant ämne och hittat en talare för webinaret, behöver du marknadsföra webinaret i god tid. Och det ska inte vara för nära inpå, men inte heller för tidigt så det hinner glömmas bort.

”Hur långt innan du ska börja marknadsföra beror på bransch och vilka kanaler du använder. Ett riktmärke kan vara att börja annonsera 3-4 veckor innan, skicka första mailinbjudan 2-3 veckor innan och publicera organiskt på dina sociala kanaler 2 veckor innan.”



Läs även: 4 tips - så kommer du igång med kvalitativt content

 

2. Tänk på detta under webinaret

Under själva webinaret är det viktigt att ha en pålitlig plattform som stödjer era behov. Tekniska aspekter såsom bra ljus och ljud, samt att planera för interaktion med deltagarna, är avgörande för att skapa en engagerande upplevelse.  

”Tänk på vilken bakgrund ni ska ha i webinaret. Om ni vill ha en statisk bakgrund med logga, studio eller på kontoret. Testa ljussättning, ljudupptagning och att inte ha kläder som prasslar innan webinaret börjar.”

 

Du behöver också ha en genomtänkt struktur innan du börjar prata i webinaret. Planera hur du ska lägga upp inledningen, huvudämnet, en summering och sedan tid till frågor, uppskatta tiden för de olika delarna, och håll dig till det. Gör en plan för att hantera frågor och hur ska interaktionen med deltagarna se ut. Kanske vill du planera in pauser för att ta frågor, eller du kanske vill ta frågorna i slutet. Tänk på att din målgrupp har tagit sig tiden att kolla på ditt webinar, så se till att det är effektivt och håller sig inom tidsramarna. 

Sandra betonar också vikten av att vara extra entusiastisk och karismatisk när det är digitalt.

”Det är inte samma sak att prata för en kamera som framför en livepublik, och det kan vara svårt att ha samma energi som när man är live eftersom du inte kan känna in rummet och publiken. Det är viktigt att vara beredd på att det lätt blir nedtonat digitalt, man måste dra på sin karisma och energi och våga nå genom skärmen. Annars är det lätt att det blir monotont.”

 

Och, för tusan, glöm inte att spela in webinaret så du kan skicka länk efteråt! ;) 

Läs även: En väl genomförd content marketing-strategi ger dig affärer!

 

3. Följ upp efter webinaret

När webinaret är avslutat börjar arbetet med att följa upp dina leads! Utvärdera deltagarna och dela upp dem i två grupper, de som deltog och de som anmälde sig men inte deltog. Skicka ett mail till varje grupp med en länk till det inspelade webinaret, så de kan kolla på det igen eller dela det med sina kollegor.

”Sälj och marknad måste ha en tydlig, kartlagd process över vad som är säljarnas ansvar och vad som är marknads ansvar när det kommer till uppföljning av leads. Gör en avvägning för att se vilka leads som är heta och vilka som är svalare. Om de är heta kan säljare ta sig an dem direkt, och de som inte är lika heta kan skickas till marknad för att bearbetas lite till.”

 

4.    Undvik vanliga misstag

Misstag, de händer oss alla. Men genom att gå igenom de vanligaste missarna man gör inför ett webinar, hoppas vi att du är extra förberedd och undviker dessa misstag:

  • Att utgå från er själva - Du vill som sagt utgå från målgruppens behov och viljor för att skapa ett webinar som tillför värde till dem. Inte vad ni tycker är kul att prata om.

  • Inte är strukturerad innan – Utan struktur är det lätt att det blir rörigt, svårt att hålla tiden och att målgruppen inte får ut det värde de hoppades på.

  • Inte dubbelkolla tekniken innan – Det finns inget tråkigare än om batteriet skulle dö mitt under webinaret. Så dubbelkolla batteri, sladdar, ljud etc. innan ni börjar.  

  • Ser det som en presentation – Du ska inte presentera något, du ska utbilda och engagera. Risken blir annars att du inte går igenom rutan och det blir en säljdialog med dig själv.

  • Inte återanvänder materialet – När du nu har lagt ner tid och energi för att skapa ett grymt webinar, se till att få ut det mesta värdet av det. Ha webinaret on demand på hemsidan, ta delar från webinaret och basera inlägg på. Maxa värdet!

  • Du undviker det helt – Ett annat misstag är att du övertänker det hela och undviker att göra ett webinar. Tänk på att du måste börja någonstans. Se det som en utvecklingskurva, där dina webinar blir bättre gång på gång och genererar allt fler deltagare och leads. Våga prova!

Tips! Läs även: Bygg ditt varumärke genom Content marketing


5. (Frivilligt) Ta hjälp längs vägen

Om du vill ha proffshjälp på vägen så är det självklart helt okej. Erfarna specialister kan hjälpa er att sätta en strategi, skriva manus, skriva manus, producera marknadsmaterial, sätta processer och följa upp, m.m. Du skulle kunna anlita oss, till exempel! Vi har guidat och hjälpt flera av våra kunder arrangera framgångsrika webinar som en del i deras marknadsstrategi. 

Så, summa summarum. Var inte rädd att ta dig an ett webinar, bjud på kunskap och bli top-of-mind hos målgruppen. 

Om det låter intressant är du välkommen att boka en tid för att bolla idéer med Niloo:  

Boka möte här