Idag publiceras det mycket på sociala medier och det är viktigt att du syns och hörs i dina flöden. Men hur gör du det på bästa sätt för att varken verka tjatig eller försvinna i mängden? Konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet är stenhård så du måste vara väl förberedd.

Ställ dig själv frågan; vad får dig att stoppa scrollandet och läsa vidare på Linkedin? Och vad får dig att klicka vidare in på en sida?

För mig personligen handlar det om att jag får något i utbyte när jag läser en artikel eller ett inlägg. Jag känner ett värde. För att jag ska klicka på följ-knappen på företagssidans LinkedIn-profil krävs det att jag ser något intressant i deras delningar, något som ger mig mervärde. Och så är det för de allra flesta.  

Ta del av fler tips kring hur du skapar kvalitativt content i vår artikel här.

Ett inlägg som inte skapar värde för din målgrupp kommer att försvinna i nyhetsflödet. Så hur kan du få till engagerande content som når fram i bruset?

 

 

1. Fånga läsarnas uppmärksamhet

En sak i taget - lär känna din målgrupp på riktigt. Det kan låta väldigt basic, men du måste veta vems uppmärksamhet du ska fånga innan du börjar producera material. Vem är det som ska läsa ditt innehåll? Varför ska de vilja läsa det? Hur skapar detta värde i deras värld och underlättar du deras vardag?

Börja med att göra en målgruppsanalys. Vilka kommer att vara intresserade av ditt innehåll och i förlängningen dina produkter och tjänster? Om ni har data sedan tidigare, basera målgruppen på den datan istället för att gissa. Glöm inte bort att på dina sociala medier där du har en befintlig användarbas kan du få övergripande information om dina följare. På exempelvis LinkedIn visar de inte exakt vilka som följer dig, men under statistik fliken kan du bland annat se vilken bransch och demografi dina följare har. Titta även även på era konkurrenters kunder, vilka är de? Hur kan du fånga deras intresse också?

För att komma igång med en målgruppsanalys kan du börja med att svara på dessa frågor om kunden X du vill nå:

  • Varför köper X er tjänst/produkt?
  • Vilken ålder och kön har X?
  • Var bor X och vilket språk pratar X?
  • Inom vilken bransch jobbar X?
  • Vad har X för roll på jobbet?
  • Vilka kanaler använder sig X av?
  • Hur får X reda på att ni finns? Exempel: Googlar X mycket eller söker på LinkedIn etc.
  • Vad är det för utmaningar X har i sin yrkesroll?
  • Hur mäter X sin framgång, vilka KPI:er är viktiga?
  • Vad gör X osäker inför ett köp? 

Vissa av ovanstående frågor är direkt avgörande i content-produktionen medans andra kan vara mindre viktiga i produktionen, men desto viktiga när du senare ska lyckas nå ut och sprida innehållet. Har ni flera olika målgrupper ska du först göra en målgruppsanalys av din primära målgrupp.

Det kan kännas som ett onödigt steg, men att analysera målgruppen sätter grunden för din content-planering. Du lär känna din målgrupp för att veta varför, var och hur du ska producera och publicera relevant content så att du når dem på rätt sätt. Ju mer data du sedan samlar in, desto mer kunskap kommer du att ha om din målgrupp när du planerar för framtida inlägg. Så våga lägga tid och energi på detta steg.

Läs även: Bygg ditt varumärke genom content marketing

2. Mät rätt för att veta om ni kommunicerar rätt

Ställ dig frågan: varför vill vi kommunicera med vår målgrupp? Och då menar jag inte det självklara svaret att ni vill öka er försäljning i slutändan. Du måste våga tänka mer utifrån och in.

Sätt upp relevanta KPI:er (Key Performance Indicators) för er kommunikation. (Om du är helt ny på att sätta en strategi kring content marketing så är ett tips att låta det första målet vara att få besökare/följare att interagera med ditt innehåll). Det brukar vara en indikation på relevans och värde.

Era första KPI:er kan vara att få besökare till bloggen, att få fler följare på er företagssida eller att fler gillar och delar de inlägg ni publicerar i sociala medier. Det långsiktiga målet är såklart att få in affärer, men för att få in affärer behöver du först nå din målgrupp utan att uppenbart vilja sälja.

Genom att sätta KPI:er som är relevanta för ditt företag kan du mäta om det content du producerar faktiskt ger effekt. Ger det inte effekt, gör om, gör rätt och lägg din dyrbara tid på att producera content som ger resultat. Våga pröva dig fram och mät, mät, mät.

Har du inga KPI:er för din content-satsning vet du inte om den tid du lägger ner på att skapa innehåll faktiskt gynnar ditt företag i slutändan. Och det är ju som att slänga pengar i sjön.

 

3. Effektivisera genom att planera

Hur ser publiceringsfrekvensen ut idag på dina sociala medie-kanaler? Och när postade du en bloggpost senast?

Publicera på rätt ställe vid rätt tid – och gör det regelbundet. Det räcker inte med att ha en intensiv period av inlägg när du får tid över. Kontinuitet är det enda som funkar. Planera därför ditt content så att ni får ett bra flöde i er digitala kommunikation. Din målgrupp behöver med jämna mellanrum bli påmind att just era tjänster eller produkter finns och däremellan behöver de inspireras och utbildas. Genom att planera vad som ska publiceras och när det ska publiceras riskerar du inte att publiceringarna glöms bort och uteblir.

Att lyckas skapa kontinuitet gör du enklast genom att skapa ett tema för de kommande tre månaderna. Tänk: vilken typ av publiceringar ska ni ha för att nå er målgrupp under den här perioden? Exempelvis:

  • Blogginlägg
  • Publiceringar på Facebook, Linkedin och Instagram
  • Guider och checklistor
  • Webinars

Bestäm sedan hur många publiceringar i veckan ni ska ha och håll dessa inom samma tema under din valda period. Skriv inläggen och gör dem klara för publicering. Här räcker det med att du gör ett djupare grundarbete med exempelvis bloggposten som oftast är lite längre. Det blir ett bra grundmaterial som du sedan kan plocka delar av och anpassa till sociala medier-inlägg. Du kommer märka hur mycket tid du sparar. Och kom ihåg att göra inläggen för respektive kanal, att bara kopiera in samma text i samtliga kanaler brukar inte vara en lyckad strategi.

Med en stabil grund kommer snart din content marketing-strategi bli mer kvalitativ. Och med en kvalitativ strategi kommer kunder och nya möjligheter. Så det är värt besväret!

Du kommer att upptäcka att din “content marketing-maskin” är enkel att underhålla när du väl börjar arbeta efter en plan. Det handlar om att skapa en relation med din målgrupp, lära känna vad de behöver och skapa ett förtroende hos den målgruppen. När förtroendet är uppbyggt, kommer det generera affärer på lång sikt. Och som med alla relationer vi har i livet, måste du fortsätta underhålla dem - hela tiden.