I den välkända boken "Scaling Up: How a Few Companies Make It...and Why the Rest Don’t" delar författaren Verne Harnish med sig av praktiska verktyg och metoder för hur du lyckas skala upp ditt bolag och växa långsiktigt. Boken innehåller många konkreta och värdefulla tips kring hur du ska tänka och agera inom olika aspekter av din verksamhet.  

För dig som inte har tid att läsa hela boken, men ändå vill ha kunskapen att skala upp ditt bolag NU - we got you! I denna artikel sammanfattar vi de 4 grunderna i Vernes strategiska ramverk samt går igenom hur du kan applicera dessa i ditt företag.

De 4 faktorerna som du behöver ha stenkoll på är:

  • människor
  • strategi
  • utförande
  • cash! 

 

1. Människor  

Första steget i din tillväxtresa är människorna i ditt “core-team". Du behöver säkerställa att du har RÄTT MÄNNISKOR på RÄTT PLATS i din organisation samt att de faktiskt gör RÄTT SAKER. För att lyckas behöver du dels veta vilka kompetenser och personligheter du behöver i teamet, vilka värderingar du vill växa bolaget med och slutligen behöver du strukturera upp och delegera ut tydliga ansvarsområden. 

Och självklart måste även dina anställda känna att de växer och utmanas på sin arbetsplats. Kliv bort från chefsrollen och ta dig an en ledarroll där du uppmuntrar och coachar dina anställa till att utvecklas inom sina roller. Anställ motiverade människor och inspirera dem till att vara med på resan.  

När du väl har rätt människor i teamet behöver du sätta en bra struktur i organisationen. När bolaget växer och ni anställer fler, blir det allt viktigare att kunna organisera dina team så att det blir ett effektivt informationsflöde i hela organisationen. 

Kommunikationen i organisationen är en grundläggande och viktig aspekt när ni växer och strukturen säkerställer att teamet fungerar effektivt. Även om det kan ta tid att sätta strukturen så är det en viktig del om du vill ha långsiktighet. Lika väl som du investerar i nyanställningar behöver du investera i strukturen för kommunikationen.  

Tips! Läs även: Så kan du som säljare vara mer proaktiv och stänga fler affärer

2. Strategi

Vad är ert huvudsyfte? Försök sammanfatta det i ett ord eller en kort mening. Några kända exempel är Volvo som har huvudsyfte säkerhet, eller Disney som har huvudsyfte glädje. Dessa ord genomsyrar hela deras verksamhet. På samma sätt bör ditt företag formulera er mission och varför ni finns. Vad sammanfattar era värderingar, det ni vill uppnå och ni stolt kan stå bakom?  

När företaget växer blir det svårt för dig som ledare att hålla koll på varje individ. Då är det syftet som motiverar och får medarbetarna att känna mening i det dem gör dagligen. Väl formulerade och förmedlade värdeord kommer vara avgörande för företagets framgång.

Du behöver också tydligt formulera era mål som organisation samt vad ni faktiskt lovar era kunder, exempelvis utmärkt kundservice eller alltid låga priser. Vart vill ni vara som bolag om 10 år. Hur kan detta brytas ner till kortare mål för 5, 3 och 1 år? Se varje mål som en milstolpe ni måste nå innan ni tittar upp mot nästa. Det gör resan mer greppbar och du får lättare med dig alla.  

För att nå en långsiktig strategi krävs det engagemang och hårt jobb. Genom att förstå era styrkor och svagheter, genom att ta reda på hur kunderna uppfattar er och genom att bestämma er för vilken position ni ska ta på marknaden kan den långsiktiga strategin brytas ner till tydliga aktiviteter.  

En aktivitet kan vara att bestämma vilka ord ni “ska äga” på marknaden och jobba stenhårt för att uppnå det. Du kan exempelvis använda dig av Google Adword planner att se hur ofta, och vilka, ord som din målgrupp söker på i samband med ditt företagsnamn. Hitta även vad som gör er unika och använd det för att särskilja er från konkurrenterna i er marknadsföring.

När strategin och målen är satta är det viktigt att alla i företaget är införstådda med målen och jobbar tillsammans för att nå dem. Sätt en strategisk plan och visualisera målen med hjälp av tydliga handlingar och mätetal.  

 

3. Utförande

Nu är det ”just execution left”. Det är dags att exekvera på er strategi, och då är data och tydlig kommunikation nyckeln till framgång.  

Hitta er bästa “mötespuls” för en och god kommunikation. En bra mötespuls är viktig. Det säkerställer effektivitet samtidigt som ni har ett bra informationsflöde i teamen. Operativa möten ska starta och avslutas snabbt och vara konkreta, se därför till att alla möten har ett tydligt syfte och agenda.  

För att lyckas med genomförandet ska du även ha återkoppling som en naturlig del i er vardag. Prata med dina kunder och medarbetare på regelbunden basis för att försäkra dig om att allt flyter på som det ska. Ta reda på vad som kan förbättras.  

Säkerställ ett datadrivet mindset i organisationen och, följ upp datan ni har. Att ha koll på datan hjälper dig att fatta bättre beslut, och du kan snabbt upptäcka om det är ett glapp mellan mål och prestationer. Då kan du lättare ta reda på vad som hindrar er från att uppnå målen och göra något år det.  

Genom att hålla koll på datan och ha en tydlig mötesstrategi kan du snabbt upptäcka eventuella problem i leveransen och lösa det innan det blir en bromskloss i er tillväxtresa.

Läs även: Kvalificerade leads - hur identifierar jag dem?

4. Cash  

Att växa kostar pengar. Mycket pengar. Här menar Verne att du ska säkerställa att du växer med dina kunder. Det innebär att du måste förstå och ha koll på cashflow. Undersök hur lång tid det tar från det att du investerar en summa, tills du får tillbaka den i omsättning. Ju kortare tiden är, desto bättre. 

Titta på försäljning, leverans, betalning och produktion. Undersök varje komponent och se var du kan hitta möjligheter som leder till snabbare omsättning och bättre cashflow. Ibland kan det vara små förändringar som behövs för att förbättra ditt cashflow och möjliggöra snabbare tillväxt.

 

Navigera din tillväxtresa

Många tänker att utmaningarna minskar i takt med att ni växer. Det stämmer för vissa utmaningar, men tillväxt är komplext. Du som leder en tillväxtorganisation bär ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för lönsam och långsiktig tillväxt. Om du inte lyckas skala upp din verksamhet så är det sällan ekonomins, branschens eller någon annans fel menar Verne i boken. Det är ofta ledarskapets fel.  

Tillväxt är svårt, men med rätt kunskap och rätt verktyg kan ditt företag vara ett av dem som lyckas skala upp och hålla i tillväxten över lång tid.  

Det är upp till dig som ledare att tillgodogöra dig rätt kunskap och verktyg för att kunna navigera alla utmaningar längs vägen.  

Vi hoppas att denna artikel gav dig några nya insikter och verktyg som kan hjälpa dig på din tillväxtresa!  

Läs även: 10 tips på hur du skapar en effektiv leadsmaskin

En hjälpande hand

Behöver du hjälp att styra upp er marknadsföring? Kanske behöver du sätta en ny leads-genererande strategi, stärka upp på content-fronten, eller ta en hälsocheck för att se vart du kan optimera dina marknadsinsatser. Då kan vi på Smarkit Agency hjälpa dig!

Boka ett möte med oss så kan vi bolla fram en lösning som passar just dina behov! 

PS. Vi implementerar själva ramverket i Scaling up - så vi kan gärna dela med oss tips och erfarenheter.