Nej, en copywriter jobbar inte med copyrights och upphovsrätt. Det har du som klickat in här säkert redan koll på, men det är faktiskt förvånansvärt ofta vi får den frågan! Men du kanske funderar på om du behöver en copywriter i ditt team? Då är den här artikeln för dig! Vi har samlat allt du behöver veta om en copywriters jobb och varför det är så viktigt för din försäljning.

Varför ska man ha en copywriter, vem som helst kan väl kladda ner en text om ett specifikt ämne? Tekniskt sätt ja, men det beror på vilken kvalitet du vill ha på ditt skrivna innehåll. En copywriter är specialiserad på att skriva ett brett utbud av olika typer av text med ett tydligt syfte.

Exempel på texter en copywriter kan skriva:

  • Landningssidor
  • Bloggartiklar
  • Guider
  • FAQ
  • Inlägg till sociala medier
  • Annonscopy
  • Intervjuer och kundcase

Och mycket mer…

 

Varför det är viktigt med välskrivna texter och tydligt syfte

Det är skillnad på en bra text och en text som säljer. En bra copywriter kan skriva kommersiella och säljdrivande texter som får besökaren att konvertera.

Nästan varje text en copywriter skriver har i syfte att hjälpa dina besökare hitta svar på frågorna de letar efter. Det är därför viktigt att förstå målgruppens behov och utmaningar. Innehållet bör besvara dessa behov och tillföra värdefull information för kunden, och göra det på ett sätt som uppmanar till handling. Det kan vara att ladda ner en guide, anmäla sig till ett webinar eller köpa en tjänst.

Ta en landningssida till exempel, den bör innehålla vissa komponenter för att göra besökaren mer benägen att konvertera.

Såhär beskriver vår copywriter Robin en bra landningssida:
“En bra landningssida är anpassad utifrån vad besökaren tänker på just nu. Den måste börja med att prata om diskussionen som redan pågår i besökarens huvud. Därefter handlar varje mening om att antingen öka förtroendet för företaget eller produkten, minska tvivel som besökaren har och öka köplusten. På så sätt leder texten läsaren närmare ett köp hela tiden.”

Du kan se copyn som din shoppingassistent i affären. Copyn är det som välkomnar dig när du kommer innanför dörren, följer dig genom affären och ger dig informationen du behöver för att hitta vad du letar efter. Från entrén till kassan. Tack vare bra copy, slipper du gå vilse, känna dig förvirrad och bli frustrerad, och dina utmaningar eller problem blir lösta.

På så sätt blir ett välskrivet och tydligt förmedlat syfte både relationsstärkande och konverterande.

 

Texter med fokus på innehåll eller SEO?

Den eviga frågan. Vi utgår alltid från vad kunden vill och behöver. En copywriter har ofta kunskap om SEO, men det kan skilja sig från copywriter till copywriter. Är kunden i behov av att få upp sin ranking på Google kan en copywriter ofta samarbeta med en digital strateg och SEO-Expert. Tillsammans kan de ta fram analyser och sätta en strategi för att skapa innehåll som rankar högt på sökplattformar. Men, även om texterna utgår från specifika sökord, är innehållet alltid skrivet för att leverera värde till besökaren. Sökordsoptimeringen är endast till för att underlätta ytterligare för personen att hitta till innehållet den letar efter.

 

5 snabba frågor till våra copywriters Hanna, Robin och Carro

Vara-copywriters

Vad är den största myten om copywriting?

Hanna: Att vem som helst kan göra det. Att skriva en bra text är en konst och det krävs ofta flera års erfarenhet av olika skrivsätt för att kunna formulera sig på rätt sätt. Förutom just hantverket krävs även stor förståelse kring mänsklig psykologi, sälj och digitala kanaler.

 

Vad är de vanligaste misstagen när man skriver copy?

Hanna: Att texten inte direkt är tydlig med sitt syfte (om man inte inleder med ett retoriskt grepp såklart). Nu för tiden är det kunders tid och uppmärksamhet företag slåss om. Ingen kommer orka läsa en text som inte direkt talar till dina intressen, speciellt inte på internet.” - Hanna Edman Harrysson

Robin: Hoppa över researchen. En text ska alltid utgå från läsarens behov, men många företag skriver utifrån vad de tycker är viktigt. Då blir det sällan en bra, säljande text. Bra copy börjar alltid med research om målgruppen.

 

Hur ser du till att leverera värde i dina texter?

Carro: Jag utgår från målgruppen. Ofta har vi en till två tydliga buyer-personas som personifierar målkunderna. Sen försöker jag förstå deras behov och önskemål, och skriva innehåll som uppfyller det. Jag ser det som att hjälpa en vän hitta till något som kan göra hens liv lite bättre eller lite lättare.

 

Hur ser din arbetsprocess ut?

Hanna: Jag gör ofta mycket research innan jag börjar skriva. Vem är min kund och deras tonalitet, vad har de för mål med texterna och till vilka vill de nå ut? Jag måste veta exakt vad jag skriver om så jag ser till att lära mig kundens verksamhet och om produkten de vill introducera.

Robin: Efter att ha gjort research-fasen så kollar jag på vad som har funkat tidigare. Jag har en bank med fungerade annonser, templates på landningssidor osv som går att återanvända och twista till utifrån företaget och målgruppen. Bra copy handlar sällan om att uppfinna hjulet, utan snarare återanvända det som har funkat tidigare.

Vad är det roligaste med att vara copywriter?

Hanna: Att få vara kreativ samtidigt som jag får ha ett strukturerat, strategiskt tänk. Jag får ha högt i tak under idé-stadiet men kan sedan se tydliga siffror på vad som fungerar och inte.

Carro: För det första älskar jag att skriva och få förmedla syfte, känslor, kunskap, inspiration etc i texterna. Tycker även det är kul och spännande att få sätta sig in i alla våra kunders olika branscher och produkter. Jag lär mig nya saker hela tiden!



Stärk ditt marknadsteam med en copywriter

Hoppas denna artikel hjälpte dig förstå hur en copywriter jobbar. Att ta en in copywriter på konsultbasis är ett bra sätt få högkvalitativt skrivet content i precis den mängd du önskar, när du önskar det. Utan att behöva belasta ditt redan hårt arbetande team.

Låter det intressant? Boka in ett kort möte med Niloo här så hjälper hon dig.