När vi säger försäljning via Linkedin tänker många på alla säljiga meddelanden de fått till sin inkorg. Du vet, de som snabbt ignoreras och glöms. Men det är sällan en effektiv strategi för att sälja på Linkedin. Det finns andra, mer effektiva strategier. Faktum är att med rätt strategi kan Linkedin det vara en av de bästa kanalerna för att öka din försäljning.

I takt med att dagens köpare har en allt mer digital köpresa, där en säljare inte blir involverad förrän i slutfasen, behöver vi arbeta med försäljning på ett annat sätt än tidigare. Vi behöver dels finnas där vår köpare finns, men vi behöver också tänka om i vårt angreppssätt.

“Dagens köpare vill spendera sina pengar hos någon de känner förtroende för”


Den kanske viktigaste valutan för försäljare 2022 är förtroende. Människor köper allt mer sällan av företag som har den snyggaste pitchen eller billigaste priset, de köper av företag de känner ett högt förtroende av. Så fort en köpare börjar lita på dig så ökar chansen markant att det blir ett sälj.

Så, hur bygger du ett starkt förtroende mellan ditt företag och din målgrupp? Det bästa du kan göra är att börja bygga det på sociala medier, antingen genom företagets konto, eller via ambassadörer och deras personliga profiler. Målet är att bli tankeledare inom din bransch och få potentiella köpare att vilja köpa av dig när de känner sig redo. Vi kallar den här strategin för social engagement.

 

Vad innebär social engagement?

Med social engagement menar vi att du använder sociala medier, och oftast pratar vi främst om Linkedin, för att bygga engagemang och förtroende. Istället för att skicka meddelanden med säljpitchar, så bjuder du på kunskap och nätverkar via andras inlägg eller grupper. Du vill påbörja dialoger utan att det är fokus på din produkt i första hand.

Här är några av taktikerna du kan använda för att bygga förtroende i sociala medier:

  • Kommentera inlägg som handlar om din bransch
  • Publicera kunskapsgenerösa inlägg
  • Dela inlägg och addera en värdefull åsikt
  • Bygg relationer i privata meddelanden
  • Osv..

De bästa säljarna och marknadsförarna idag inser värdet av att synas i sociala medier, och förstår att ens sätt att kommunicera påverkar varumärket och chanserna att öka sin försäljning. De vet att engagemang leder till förtroende, som sedan leder till sälj, och det är så man behöver arbeta 2022.

Tips! Läs även: Hur skapar jag en lönsam social media annons-strategi?

Fördelarna med social engagement

Den moderna typen av försäljning handlar om att guida och hjälpa kunderna till köp, snarare än att stoppa dem i deras vardag och prata om sitt erbjudande. Social engagement är det nya sättet att sälja, och det finns många anledningar till det. När du engagerar dig och bidrar med kunskap i relevanta forum så kommer flera saker hända:

  • Du syns mycket, vilket gör ditt varumärke till top of mind hos en potentiell målgrupp.
  • Du framstår som en expert med tanke på all kunskap du bjuder.
  • Du bevisar att ditt företag består av människor, inte bara robotar bakom en logotyp.
  • Dina säljcyklar blir kortare eftersom dina köpare kommer att känna ett högt förtroende från start och inte behöva göra mycket research för att ta ett beslut.
  • Du formar djupare relationer med dina kunder, vilket gör att de vill fortsätta köpa från dig och ditt företag länge.
  • Eftersom du bygger en relation med din målgrupp kommer du lättare kunna identifiera deras riktiga “pain points”.

Social engagement är fortfarande ett relativt nytt grepp, och när många pratar om att “börja sälja på Linkedin” så gör de det på fel sätt. De fortsätter med kalla samtal, men har bytt telefonen mot privata SoMe-meddelanden. Det här ger dig chansen att sticka ut på ett positivt sätt. Istället för att vara den som trycker ner din produkt eller tjänst i halsen på personer som inte vet vem du är, så blir du den kunniga kompisen som man vänder sig till när man behöver hjälp. Och när man vill tömma plånboken.

 

Hur kommer jag igång med social engagement?

För att komma igång med en effektiv social engagement-strategi bör du tänka igenom tre steg för att arbetet ska ge så bra resultat som möjligt:

  1. Skapa en bra profil. Vare sig du vill arbeta utifrån en företagsprofil eller växa ditt personliga varumärke, behöver alla profiler vara genomtänka, och fungera som en säljfunnel. När en besökare klickar in på ditt företag är de oftast nyfikna på hur det företaget kan lösa ens utmaningar, och därför behöver du ha en sida som säljer in din tjänst eller produkt så effektivt som möjligt.

    Tips! Skapa en attraktiv företagssida på LinkedIn med vår steg-för-steg guide här.
  2. Dela kunskap. Nyckeln till en effektiv social engagement-strategi är att vara kunskapsgenerös. Inom inbound marketing brukar vi prata om att besvara kundernas frågor och invändningar, och därmed minska friktionen inför ett köp. Att engagera sig på Linkedin handlar egentligen om samma sak. Utan att pitcha din produkt eller tjänst varje gång, ska du kunna besvara frågor och dela på tips och kunskap till din målgrupp.

  3. Ha en personlig röst. Vare sig du skriver från ett företagskonto, eller ditt privata konto, så får det inte kännas som att du har skrivit av ett säljmanus rakt upp och ner. Vi älskar att köpa av människor, och det blir svårt att bygga ett förtroende om du bara känns som en själlös representant av ditt företag. Våga visa din personlighet när du skriver, och ta gärna med egna erfarenheter när du delar din kunskap. Och om du skriver från ditt privata konto är det bara bra att slänga in en bild på dig själv då och då.

Tips: Läs mer om hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn i vår kostnadsfria guide.

Hur ska jag göra om jag vill ha hjälp att komma igång?

Vi på Smarkit Agency kan hjälpa dig komma igång med din social engagement-strategi. Boka ett möte med oss så ser vi hur vi skulle kunna hjälpa till.