När vi säger försäljning via Linkedin tänker många på alla säljiga meddelanden de fått till sin inkorg. Du vet, de som snabbt ignoreras och glöms. Men det är sällan en effektiv strategi för att sälja på Linkedin. Det finns andra, mer effektiva strategier. Faktum är att med rätt strategi kan Linkedin det vara en av de bästa kanalerna för att öka din försäljning.
I takt med att dagens köpare har en allt mer digital köpresa, där en säljare inte blir involverad förrän i slutfasen, behöver vi arbeta med försäljning på ett annat sätt än tidigare. Vi behöver dels finnas där vår köpare finns, men vi behöver också tänka om i vårt angreppssätt.
“Dagens köpare vill spendera sina pengar hos någon de känner förtroende för”
Den kanske viktigaste valutan för försäljare 2022 är förtroende. Människor köper allt mer sällan av företag som har den snyggaste pitchen eller billigaste priset, de köper av företag de känner ett högt förtroende av. Så fort en köpare börjar lita på dig så ökar chansen markant att det blir ett sälj.
Så, hur bygger du ett starkt förtroende mellan ditt företag och din målgrupp? Det bästa du kan göra är att börja bygga det på sociala medier, antingen genom företagets konto, eller via ambassadörer och deras personliga profiler. Målet är att bli tankeledare inom din bransch och få potentiella köpare att vilja köpa av dig när de känner sig redo. Vi kallar den här strategin för social engagement.
Med social engagement menar vi att du använder sociala medier, och oftast pratar vi främst om Linkedin, för att bygga engagemang och förtroende. Istället för att skicka meddelanden med säljpitchar, så bjuder du på kunskap och nätverkar via andras inlägg eller grupper. Du vill påbörja dialoger utan att det är fokus på din produkt i första hand.
Här är några av taktikerna du kan använda för att bygga förtroende i sociala medier:
De bästa säljarna och marknadsförarna idag inser värdet av att synas i sociala medier, och förstår att ens sätt att kommunicera påverkar varumärket och chanserna att öka sin försäljning. De vet att engagemang leder till förtroende, som sedan leder till sälj, och det är så man behöver arbeta 2022.
Tips! Läs även: Hur skapar jag en lönsam social media annons-strategi?
Den moderna typen av försäljning handlar om att guida och hjälpa kunderna till köp, snarare än att stoppa dem i deras vardag och prata om sitt erbjudande. Social engagement är det nya sättet att sälja, och det finns många anledningar till det. När du engagerar dig och bidrar med kunskap i relevanta forum så kommer flera saker hända:
Social engagement är fortfarande ett relativt nytt grepp, och när många pratar om att “börja sälja på Linkedin” så gör de det på fel sätt. De fortsätter med kalla samtal, men har bytt telefonen mot privata SoMe-meddelanden. Det här ger dig chansen att sticka ut på ett positivt sätt. Istället för att vara den som trycker ner din produkt eller tjänst i halsen på personer som inte vet vem du är, så blir du den kunniga kompisen som man vänder sig till när man behöver hjälp. Och när man vill tömma plånboken.
För att komma igång med en effektiv social engagement-strategi bör du tänka igenom tre steg för att arbetet ska ge så bra resultat som möjligt:
Tips: Läs mer om hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn i vår kostnadsfria guide.
Vi på Smarkit Agency kan hjälpa dig komma igång med din social engagement-strategi. Boka ett möte med oss så ser vi hur vi skulle kunna hjälpa till.