Vill du sticka ut ur bruset med reklamtexter som fångar din målgrupps intresse? Smart! Här är 8 tips på hur du får till rätt text, med rätt tonalitet till rätt personer.

Det spelar ingen roll hur bra ditt erbjudande är. 

Om du inte har välskrivna reklamtexter kan du lägga hur mycket pengar som helst på annonsering, erbjudanden och landningssidor utan att få något resultat. 🙈

Satsa på reklamtexter som tänker sälj från första till sista ordet.

Läs även: Få säljarna att använda och älska ditt content!

 

8 tips – så skriver du bra reklamtexter

1. Håll reklamtexten kort

De flesta skummar bara igenom text online tills de hittar den informationen de behöver. Så håll din text kort och nämn det viktigaste först. Ordna dina säljargument, så att den bästa egenskapen på din tjänst eller produkt är synlig. 

Detta är extra viktigt för inlägg och annonser i sociala medier där endast ett visst antal tecken visas tills man klickar på texten.

 

2. Använd personligt tilltal

Skapa mindre distans mellan dig och läsaren genom att rikta dig direkt till läsaren. Skriv ”du” istället för ”man” eller ”ni” i texten. Det skapar en starkare samhörighet.

 

3. Visa tidigt du förstår din målgrupp

Oavsett om det är en rubrik till en artikel, en annons eller ett inlägg så ska din text tidigt visa vem du tilltalar och att du förstår deras behov. Detta är A och O för att väcka OCH behålla läsarens intresse. 

Redan i första meningen ska texten visa att den är riktad till din läsare, att du förstår deras utmaning och har en lösning på problemet. Låter det som mycket? Det går att göra kortfattat. Kolla ingressen i den här artikeln till exempel. 🙌

 

4. Ha rätt tonalitet i din reklamtext

De flesta av oss är mer benägna att ta tips från, och handla av, företag som vi identifierar oss med. 

Hur du uttrycker dig i din reklamtext bör därför resonera med din målgrupp och ditt varumärke.

Hitta rätt tonalitet genom att fundera över hur din målgrupp talar till varandra? Och hur vill du själv framstå? Ska texten från er vara formell, vetenskaplig eller avslappnad? 

 

5. Glöm inte SEO

Om du skriver för en hemsida så är det viktigt att tänka på sökoptimering (SEO). Du vill att din text rankas högt på en Google-sökning, det vill säga att just din hemsida hamnar högt upp i listan av förslag som Google ger vid en sökning. För att rankas högt behöver din text baseras på ord som din målgrupp använder vid en sökning. 

Anledningen till att den här artikeln som du läser just nu inte har en saftigare rubrik som ”Skriv supervass copy” eller ”Skriv megabra texter” är för att du ska kunna hitta hit när du söker på just ”Skriv bra reklamtexter.” SEO-anpassad rubrik. ✅

 

6. Vägled läsaren i nästa steg

Avsluta din landningssida, annons eller sociala medie-inlägg med en CTA (Call To Action). Det vill säga en mening eller knapp som visar vad läsaren kan göra härnäst. 

Detta vägleder läsaren i köpresan. Det kan exempelvis finnas en text som länkar till en guide, där det står ”Vill du höra mer - ladda ner guiden här”, eller en knapp där det står ”Köp här” eller ”Ladda ner nu”. Ja, du fattar.

 

7. Ta hjälp av AI

Om du behöver nya infallsvinklar så är ChatGPT, Gemini eller Copy AI väldigt bra verktyg. Med AI kan du bolla fram nya idéer till inlägg, annonser och er tonalitet. Tänk dock på att AI inte är helt perfekt än. Texten blir lätt generisk, så läs alltid igenom förslagen och anpassa texten till ert varumärke och er målgrupp.

 

8. Kolla och korrigera

Sist men inte minst – innan du publicerar texten, dubbelkolla den alltid! Läs den högt för dig själv och låt gärna någon annan korrigera den. Det är lätt att bli blind på sina egna texter och kanske har råkat hoppa över ett ord eller gjort ett stavfel. Stavfel påverkar bilden av hela ert varumärke.
Gör texten överblickbar genom att ta bort upprepningar göra tydliga styckesindelningar och punktlistor där det passar. 

 

BONUS: Nämn referenser

Vad tycker andra personer om din produkt eller tjänst? Att ha med citat eller referenser till kunder kan stärka förtroendet för ert företag. Det gör dessutom texten mer personlig.

Riktigt bra copy stärker hela ditt varumärke och genererar leadsen du behöver. 🔥
Med den här grunden kan du skapa olika, kreativa och roliga reklamtexter som faktiskt leder till sälj! 


Vill du se hur PE Accounting vässade sitt content och stärkte sin försäljning? Läs deras kundcase här.