Har din hemsida förlorat trafik under den senaste tiden? Gör du som du alltid har gjort för att optimera sidan, men ändå rankas den lägre av Google? Du är inte ensam – spelreglerna för hur en optimerad hemsida bör se ut har återigen ritats om av Googles algoritmer. Vad som en gång funkade, är nu sådant som faktiskt kan få din hemsida att få sämre ranking. Här är 8 knep som faktiskt hjälper.

Hur viktigt är det att Google gillar dig? Varför måste du anpassa din hemsida till Googles algoritmer? Jo, för gör du inte det så riskerar du att försvinna i bruset bland miljontals andra hemsidor. Det räcker inte med att du har en bra produkt eller tjänst - för att sälja behöver du synas. Och för att synas behöver du hamna högt upp när potentiella leads söker på Google.

Tips! Läs även: Silo vs Pillar page - Vad är skillnaden och vad är bäst för din SEO?

Hur kan du optimera din hemsida?

Idag måste du satsa på content. Och inte vilket typ av content som helst, utan content som du vet (och Google förstår) är värdeskapande för din läsare.

Så hur kan Google veta vad som är bra content? Jo, deras algoritmer har blivit smartare med åren. Nu kan du bli straffad för att du använder de gamla knepen. Det går inte längre att lura Google genom att slänga in köpta länkar och återupprepa nyckelord. Idag måste du utgå från dina besökare i första hand, och vad som kan ge värde till dem. Tänk på Google som en person, som du vill locka med riktigt innehåll som faktiskt ger värde.

Vi har tagit fram 8 färska knep på vad du ska tänka på när du optimerar din sida.

8 knep: så ska du göra - och inte göra - för att optimera din sida:

Google säger 👎

3 saker som ger dig sämre ranking idag:
  1. Köpta SEO-länkar (om Google kommer på dig 😱)
    Köpta SEO-länkar var ett knep som fungerade tidigare för att lura Googles algoritmer. Genom att andra företag länkar in till din hemsida får du nämligen mer trovärdighet och listas högt på en Google-sökning. Men idag kan Google märka om dina länkar är köpta, och särskilt när de är köpta från företag som endast sysslar med försäljning av SEO-länkar. Det är för det första förbjudet att köpa länkar och försöka listas högt på det här sättet - för det andra kommer du att rankas lägre om Google upptäcker dig.

  2. Upprepade sökord

    Det här knepet var tidigare något som kunde få Googles algoritmer att ranka dig högre. När företag skrev samma nyckelord i sin huvudrubrik, i sina underrubriker och i sin text så prioriterades den artikeln på Google. Så är inte fallet idag. Algoritmerna har förstått att det är ett billigt knep, och idag rankas ens artikel väldigt lågt om nyckelordet återupprepas för mycket. Anledningen är att Google vill uppmuntra till content som är läsvärt för besökaren. En text som återupprepar ett och samma ord kommer inte att vara särskilt trevlig att läsa.

  3. Rörig länkstruktur

    Det är vanligt att företag använder interna länkar på sina hemsidor, så att besökaren kan klicka sig vidare. Och det här är bra. Men det är inte bra om det inte finns en plan. Vart ska besökaren? Varför ska den dit? Finns det något värde av att ha länken här? Google kommer att ranka din hemsida lägre om du har röriga länkar på hemsidan där användaren lätt tappar bort sig eller inte kommer vidare. Anledningen? Google vill prioritera användarvänliga hemsidor. Gör en intern länkstruktur där du hänvisar besökaren vidare till innehåll som är relevant och relaterar till sidan där länken publiceras. Så undviker du ett virrvarr av förvirrade länkar.

Google säger 👍

5 saker som ger dig högre ranking idag:
  1. Värdeskapande content

    När du skapar content för din hemsida så ska du ha läsaren i åtanke - inte Googles algoritmer. Innehåll som ger dina besökare mervärde kommer i sin tur ge dig högre ranking på Google. Du blir högt rankad om du skapar innehåll som läsaren faktiskt söker efter på Google, och det bör bestå av sådant som är läsvärt. Att återupprepa nyckelord är som sagt ett big no no. Du bör heller inte välja flera nyckelord i en och samma artikel, utan fokusera på ett viktigt nyckelord. Så länge din huvudrubrik nämner ditt valda nyckelord är det okej. Med det sagt, om din text inte blir sämre av att du nämner nyckelordet några gånger, så är det positivt. Men texten måste flyta på naturligt.

  2. En användarvänlig sida

    Din besökare vill kunna scrolla på din hemsida utan att möta störningsmoment. Se till att dina knappar och länkar faktiskt leder dit de ska och att din hemsida inte laggar eller hoppar till när besökaren trycker på en knapp. Google prioriterar användarvänliga hemsidor.

  3. Låg laddningstid

    Hur tung är din hemsida egentligen? Gör en “site audit” där du ser över laddningstiden och hur fort din besökare får tillgång till din hemsida. Om laddningstiden är för hög så stör det inte bara besökaren, din hemsida kommer också att rankas lägre av Google. Du kan få en snabbare laddningstid genom att exempelvis ha bilder och filmer med lägre upplösning eller se över hur din layout och design påverkar hemsidan.

  4. SEO-länkar från externa hemsidor

    Nej, du ska inte köpa SEO-länkar - men din hemsida stärks av att andra företag och hemsidor länkar till dig. Helst ska det vara länkar från företag med hög trafik, och på så sätt stärka din optimering. Men som sagt, köpta länkar räknas inte. Ett tips är att fråga personer i ditt nätverk om de kan länka till er och ni kan länka till dem.

  5. En contentanalys

    Content är den viktigaste faktorn för en högre rankning på Google. Förutom att skriva nytt, pricksäkert och värdeskapande innehåll bör du även göra en contentanalys av det innehåll du redan har på sidan. Se till att du inte har innehåll som påminner för mycket om varandra, och att dina artiklar inte konkurrerar om Googles uppmärksamhet. När du hittar sådana artiklar, kan du skriva ihop dem till en stark artikel istället.