Alla vet att försäljning är det viktigaste målet för att växa som företag. Men det är lätt hänt att det syftet försvinner när man skapar innehåll, exempelvis när man designar sin hemsida. Med ett tydligt försäljningssyfte redan i designfasen kommer din startsida att bidra till ett starkare förtroende från besökarna, en bättre relation med kunderna, och en ökad försäljning. Så här gör du.

På hemsidan finns det många sidor du behöver ha för att ge besökaren det den söker efter.

  • Du behöver en Om oss-sida där du beskriver människorna och företagets story.
  • Du behöver en tjänstesida där du berättar om ert erbjudande och er produkt.
  • En sida där du delar kunskap via exempelvis artiklar.
  • Och du behöver givetvis en startsida.

Startsidan ska både kunna agera försäljare och guide. Du ska kunna hjälpa besökaren att köpa, men också peka besökaren i riktning mot det den söker efter. Startsidan är ofta det första besökaren ser, och den bör innehålla all den information som besökaren behöver för att få svar på sina frågor och funderingar. På så sätt börjar du bygga en positiv relation direkt.

Så vad behöver du ha på din startsida för att den ska kunna göra sitt jobb på ett effektivt sätt? Här är 5 saker du kan placera på din startsida för att öka försäljningen:

1. Kundreferenser för att öka förtroende

När en kund överväger att köpa från ditt företag behöver du skapa så mycket förtroende det bara går. Och det bästa sättet att skapa ett förtroende är att använda andras ord om företaget.

Föreställ dig att någon kommer fram till dig på ett mingel och berättar om sina framgångar, sin kompetens och föreslår att ni ska jobba tillsammans. Det känns lite skrytigt, och blir också tveksam på om du kan lita på allt personen säger. Kanske har personen bara hybris? Men om andra personer på minglet börjar prata positivt om den personen, även när hen inte är i närheten, så kommer ditt förtroende för personen att stärkas.

Så använd betyg, logotyper, citat, kundcase eller recensioner för att bygga förtroende direkt på startsidan. Och, om du dessutom har en kund som redan har ett högt förtroende hos din målgrupp, använd den till din fördel.

2. Kundfokus i copyn

Din hemsida behöver först och främst vara kundfokuserad. Det innebär, prata mindre om ditt företag och era framgångar, och mer om vilket behov ni löser hos besökaren. Alla som besöker din hemsida tänker “What’s in it for me?” och om du inte kan besvara det så snart som möjligt så kommer dina besökare att lämna, och aldrig återvända.

Därför måste du prata direkt till kundens behov, och det innebär oftast att prata om fördelar snarare än egenskaper. Väldigt få bryr sig om vilket material er spik är gjord av, men alla bryr sig om huruvida den kan göra ett hål i ens vägg.

3. Vad gör ni, för vem, och hur?

Många företag har en hög avvisningsfrekvens (besökaren lämnar hemsidan inom ett par sekunder) på sin startsida. Det kan så klart bero på fler anledningar, men en av de vanligaste är för att startsidan inte är tydlig nog.

Som tidigare nämnt behöver du först fokusera på besökarens behov, men när du har fångat uppmärksamheten behöver du vara glasklar i hur du kan hjälpa till. Om du har en småkrånglig SaaS-tjänst till exempel, så behöver du lägga extra krut på att förklara hur tjänsten går till.

Ingen förstår din produkt eller tjänst lika bra som du gör, och en förvirrad besökare kommer aldrig att köpa. De företag som på ett klart och tydligt sätt kan förklara vad de gör, för vem, och hur, kommer ligga före de som slänger med bransch-jargong eller inte förklarar hur tjänsten fungerar.

4. Lead-magneten

För att öka försäljningen behöver ni ju så klart få in leads. Och förhoppningsvis har ni en idé på hur ni ska lyckas med det. Kanske har ni ett nyhetsbrev, eller en e-bok? Startsidan kan agera som ditt skyltfönster där du kan placera dina allra viktigaste, finaste varor. Sälj in produkten med ett par säljande meningar, ha en passande bild, rikta uppmärksamheten mot en saftig CTA, och låt leadsen trilla in.

5. Er viktigaste CTA

Vad är det viktigaste syftet med er hemsida? Om du fick välja en action som era besökare skulle ta, vilken skulle det vara? För många är det “boka demo”, för andra är det “boka möte”. Välj vilket som är det viktigaste för er, och skapa en CTA-knapp som ni sätter på flera ställen på startsidan. I början, i mitten och i slutet. Du vill inte göra det svårt för era besökare att bli kunder.

Vill du veta mer om hur vi på Smarkit Agency kan hjälpa er att öka försäljningen? Kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig vidare mot en högre tillväxt.

 

Kontakta oss här