Sales & marketing

2021-06-23 kl: 09:41

Så säkrar du din sälj-pipe innan sommaren

 

Sommaren är här och det är snart dags för semester. Många är otroligt stressade denna period och allt ska ske innan sommaren, eller helst innan midsommar. Det är inte så konstigt att perioden ofta kallas för ”silly season”.

Det är skönt att veta att du har försäljningen under kontroll innan semestern. Dels för att faktiskt kunna slappna av på din semester, men också för att sätter du avslutar innan sommaren sätter tonen för hösten.

Så, innan du som säljare kan slappna och stänga ner datorn (om nu en säljare någonsin stänger ner helt) behöver du städa din sälj-pipe och stänga det som stängas kan. I den här artikeln får du 6 konkreta tips på hur du stänger det som går i pipen innan semestern.

 

6 steg mot fler stängda affärer innan sommaren

  1. Ta fram en lista på de affärer som du tror har störst chans att kunna stängas innan sommaren (eller i början på augusti om du går på tidig semester). Ett tips är att se på vilka kunder som har mest ”urgency”. Vilka har sagt att detta måste vara igång senast i augusti till exempel. För att ha en rimlig chans att vara igång behöver de fatta beslutet nu innan sommaren. Listan du skapar bör rimligtvis bli betydligt större än din vanliga quota då du får räkna med att 30% faktiskt lyckas. En affär vinner du, en förlorar du och en rinner sannolikt ut i sanden.

  2. Sätt en ”close-plan” för dessa affärer, d.v.s. specificera vad som behöver ske för att du ska få in affären. Gå igenom alla noteringar och mail för att se exakt vilka hinder som finns mellan dig och affären. Med en close-plan vet du hur du ska ta dig vidare i varje affär. Det handlar om att ha en plan och en taktik för varje eventuellt hinder.

  3. Prata med kunden och se till att ni är överens om din ”close-plan”. Du vill få bekräftat att om X sker så är kunden redo att köra ett visst datum.

  4. Se till att ha ett nästa steg inbokat i kalendern tillsammans med kunden. Finns det inget inbokat i kalendern så kommer det förmodligen inte att hända. 

  5. När du sedan har din lista med möjliga affärer, fått accept på din close-plan av kunden och bokat in ett nästa steg kan du gå tillbaka och omvärdera. Nu kan du städa din sälj-pipe. Var ärlig mot dig själv och dina kollegor och ta bort de affärer som du ser inte kommer att hända. Då har du en städad och ärlig pipe att bearbeta.

  6. Nu när du har läst listan så börja med en gång - just do it! Om du agerat strukturerat utifrån din ”close-plan” går det fortare än du tror.

 

Nyfiken på fler tips för att maximera värdet i din pipe? Lyssna på avsnitt nummer nio av Smarketingpodden: ”Städa din säljpipe innan semestern”.

Niloo Lopez

Se liknande artiklar