Sales & marketing

2021-09-23 kl: 11:18

Skulle du vilja sätta mål som du faktiskt kommer att nå?

 

Är personliga mål lika svåra att uppnå som nyårslöften? Nej, det behöver faktiskt inte vara så. När du sätter personliga mål ökar din motivation, och du kan rikta ditt fokus mot rätt saker. Det hjälper dig att öka ditt självförtroende. Alla vill ju lyckas. Men att sätta ett mål, och inte lyckas nå dit, kan få negativa mentala konsekvenser. Så låt oss guida dig till hur du sätter dina målchanser rakt upp i krysset.


Kanske är du en säljare som vill få in x antal kunder innan årsskiftet? Eller kanske är du en marknadsförare som behöver lära dig att leva mer i nuet? Alla har vi olika mål som hjälper oss att bli mer effektiva och bättre på det vi gör.


Det kan alltså finnas många anledningar till att sätta mål, men det är viktigt att de grundar sig i det som gör dig bättre och lyckligare. Att sätta mål baserat på vad andra värderar, snarare än vad du värderar innerst inne, kan leda till utbrändhet och andra tråkiga saker.


Genom att sätta och lyckas uppnå mål tenderar vi att öka vår motivation, vårt självförtroende och vår produktivitet. Det är bevisat genom flera olika studier inom området.


Här kommer 4 tips för att nå dina mål och bygga vanor som kommer att göra dig till en bättre version av dig själv.

 

1. Börja med slutet i åtanke

När ska ditt slutgiltiga mål vara uppnått? I en fotbollsmatch vore det dumt att sätta ett resultatmål som ska vara uppnått i minut 73. När är det som viktigast för dig att målet är uppnått?


Fundera på vad det är du ska ha uppnått. Är det en viss siffra gällande samtal, försäljning eller leads? Eller är det att ha mediterat x antal gånger under veckan? Vad det än är så måste det vara konkret och mätbart så att du kan veta ifall du framgångsrikt har uppnått ditt mål när din deadline är kommen. 


Exempel

Gösta vill bygga en meditationsvana och har läst att man bygger en vana på 66 dagar. Så han sätter som mål att han ska meditera 66 gånger fram till 5 november. Han markerar det i kalendern och sätter det som slutmål.

 

2. Bryt ner målen i dagliga handlingar

För att göra målen mer hanterbara behöver du dela in dem i delmål, så att du har kortare deadlines att jaga. Om du vill meditera 50 gånger kommande 100 dagar, börja med att meditera 5 gånger kommande 10 dagar. Då har du uppfyllt delmål nr 1. (Okej, meditation kanske inte är något för dig, men det är ett exempel. Tänk samma sak kring exempelvis kundmöten, leads, säljsamtal och så vidare).


Efter att du har satt delmålen, behöver du nu bryta ner det ännu mer. Koppla dessa till vardagliga handlingar, som blir till nya vanor. Det kommer att göra dina dagliga val lättare, eftersom du kan koppla dem till hur de hjälper dig mot ditt mål eller inte. Efter ett tag kommer du göra de här dagliga handlingarna automatiskt och du har då byggt din vana.


Exempel

Stella vill sälja för 800 000 kr fram till årsskiftet. Hon räknar då ut att hon behöver sälja för 200 000 i månaden, och 9000 kr om dagen. Hon kollar dessutom sin tidigare historik och räknar ut hur många samtal hon måste ringa för att sälja för 9000 kr på en dag. Det är enklare att se 9000 kr per dag än det slutliga målet 800 000 varje dag.

 

3. Ha någon som håller dig ansvarig

Hur många gånger har du struntat i den sista repetitionen på gymmet för att det har känts lite tungt? Men hur gör du i samma läge när du har en PT bredvid dig som skriker “TRE TILL KLARAR DU, KOM IGEN”? Vi tenderar att anstränga oss mer när det finns någon som litar på att vi ska göra det vi lovat. Någon som vi verkligen inte vill svika.


Så be någon som du ser upp till eller har mycket respekt för att kolla med dig ibland hur det går. Du vill inte få ett samtal från den personen och behöva erkänna att du har slarvat.


Exempel

Lotten ber Gösta ringa henne varje söndag för att kolla hur det har gått med målen. Hon får då redogöra för Gösta om hon har följt sina dagliga handlingar eller om något hinder har uppstått. Gösta kan då ge stöttning utifrån hur det har gått.

 

4. Skriv ner dina mål

Bara 3-4% av svenska befolkningen skriver ner sina mål, men forskning visar gång på gång att dokumentation ökar chansen markant att du uppnår målen. Skriv ner VAD det är du vill uppnå och NÄR. Se till att målet är konkret. “Jag vill meditera mer” är inte lika bra som: “Jag vill meditera 5 min om dagen fram till 31 dec”.


Det är dessutom viktigt att du skriver ner det för hand. Inte i en app eller Word-dokument. Köp en fysisk anteckningsbok och se det som din målbibel. Att skriva ner sina mål för hand har nämligen bevisat öka din chans för att nå målen, eftersom det “ristas in i ditt sinne” på ett annat sätt om du skriver med penna istället för att göra det digitalt.


Exempel

Både Gösta och Lotten skriver ner sina mål varje morgon. Det gör att de känner sig extra motiverade och peppade, vilket gör att Lotten ringer de där extra samtalen som krävs, och Gösta tar sig lätt tid till sitt meditationspass. Vägen mot det stora målet går mycket lättare.

 

Nu är det upp till dig!

Om du kan checka de här 4 stegen så ökar dina förutsättningar att sätta dina mål enormt, och du kommer att kunna göra det i raketfart! Du kommer att gå från att osäkert skjuta stolpe ut i sista minuten, till att självsäkert kunna chippa in tredje raka målet och spela de sista minuterna självsäkert och avslappnat. Lycka till!

 

 

Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash

Robin Andersson

Se liknande artiklar