Året börjar lida mot sitt slut, men vad hände med budgeten? Lyckades du hålla den eller blev det stramt i år? Lågkonjunkturen har påverkat oss alla, och nu är det viktigt att se över kostnaderna så du faktiskt får ROI på dina marknadsinvesteringar. Låt oss gå igenom hur du bör prioritera din budget under slutet på året, innan tomten glider ner genom skorstenen.

Vi ställde frågan till våra strategiexperter för att få höra om deras perspektiv, och hur de tycker man bör se över och optimera sina marknadsutgifter innan vi skiftar till 2024.

Samlingsbild---Niloo,-Emma,-Hanna,-Alex,-Linnea

Emma: Optimera era kampanjer

- Titta bakåt under året och analysera dina kampanjer. Vilka har gått bra? Vilka har gått mindre bra? Säkerställ att de sista marknadspengarna går till kampanjer som ger de resultat du önskar, och våga avsluta de som inte når era satta förväntningar. Att testa sig fram är viktigt ur ett långsiktigt perspektiv, men lägg inte pengar i onödan.

 

Niloo: Fortsätt bygga varumärket

- Även i tuffa tider är det viktigt att komma ihåg att växa varumärket. Om du kan, så är det en bra idé att fortsätta med varumärkesannonseringen. På så sätt kan du skapa ännu bättre förutsättningar och skapa starkare efterfrågan av era produkter och tjänster inför 2024. Kom ihåg att det är en långsiktig strategi – något som är lätt att prioritera bort i den ständiga jakten på leads.

 

Hanna: Se över mjukvarorna

- Det krävs flera olika program för att driva effektiv marknadsföring, men har du koll på vilka som ger ROI? Det kan vara läge att gå över alla dina licenser för att se vad som har gett resultat och vad som varit överflödigt. Kanske kan du få ut mer av vissa program, och därmed kan avsluta vissa prenumerationer? Det är trist att betala för mjukvaror för att sen inse att man hade klarat sig utan dem.

 

Emma: Analysera ert innehåll

- Har du koll på hur ert innehåll presterar? Eller vad som fungerar och vad som inte fungerar? Nu är det ett kanonläge för en Content Audit där du får insikter i vilket innehåll företaget har, och vad som presterar bäst. Sen kan du använda de här insikterna när du sätter content-planen för nästa.

Läs även: Så sätter du en försäljningsdrivande marknadsbudget

 

Linnea: Anpassa erbjudanden utifrån marknaden

- Behöver era erbjudanden uppdateras? Är de relevanta utifrån hur marknadsläget ser ut just nu? Många kämpar med sina budgetar och utgifter, men speglar era erbjudanden det? Inför Q1 är det smart att se över hur ni formulerar er och paketerar era erbjudanden, så ni visar att ni förstår er målgrupp.

 

Niloo: Skapa framtida innehåll redan nu

- Du vet att du har kampanjer som ska lanserar i början av nästa år, så se till att inte hamna efter! Om tid och pengar finns så är det smart att börja skapa innehåll till framtida kampanjer redan nu. Vem vet hur läget ser ut i Q1 - Då kommer du vara glad att du har färdigt material redo att rulla ut.

 

Alexandra: Ett sista mejlutskick

- Kom ihåg att skicka ut ett sista nyhetsbrev som sammanfattar året, tackar kunder och blickar framåt. Ge gärna en sneak peek på kommande nyheter, kampanjer, trender inför 2024 för att hålla leads varma, och fortsätta bygga relationen med nuvarande kunder.

 

Vill du ha lite mer skräddarsydd rådgivning kring hur du kan optimera er marknadsbudget? Kontakta oss på Smarkit Agency och prata med våra experter - Så löser vi det tillsammans!

 

Kontakta oss här