Funderar du på att byta CRM-system? Eller kanske äntligen ersätta Excel-djungeln med ett enda system? Oavsett om du är i starten eller har använt CRM tidigare så är valet viktigt. Du måste ha koll på vilket CRM som är bäst för just er verksamhet, och vilket CRM som underlättar för det viktiga samarbetet mellan sälj och marknad.

Så här är det - systemet är verkligen inte det som är viktigast i din försäljningsorganisation, men valet av CRM ska inte underskattas. CRM-systemet som ni väljer ska helst användas i företaget i många år framöver, och beroende på hur väl det är anpassat utifrån era processer och behov, så kan det skilja mycket i just användningen. Den bästa tekniken är ju den som faktiskt används, eller hur? Att få spårbarhet och kontroll över genererade leads eller bokade säljmöten hänger i slutändan på att de som jobbar med detta dagligen nyttjar processen och systemet.

Psst, allt det här gör vi på Smarkit Agency i CRM:et HubSpot. Läs mer om att Smarkit Agency är en certifierad HubSpot-partner här.

För att göra valet enklare så har vi tagit fram 6 krav som du bör ställa på ert nästa CRM. Syftet är att få sälj och marknad att arbeta smartare tillsammans, och självklart maximera effekten av er era insatser.

 

1. Hjälp med administration och automatisering

Det viktigaste med ett CRM är att arbetet ska flyta på så effektivt som möjligt. Du vill inte behöva arbeta med externa program som Excel för att hålla koll på din data.

När du väljer CRM är det därför viktigt att du väljer ett som kan visa upp din data på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Och det är lika viktigt att du kan automatisera dina tidskrävande processer, som till exempel att spåra resultat och integrera systemet med din kalender, att sätta upp automatiserade mail-slingor eller uppgifter till dig själv.

 

2. Analysfunktion

En av de viktigaste delarna för att maximera marknadsföringen och försäljningen är analysfunktionen i systemet. Eftersom du kommer få in mycket information genom kundhistorik och potentiella leads, så vill du kunna analysera och dra slutsatser utifrån den här datan.

Pipeline Management, Lead Score och prognoser är funktioner som underlättar arbetet för både sälj och marknad. Genom att välja ut rätt funktioner för just er så kommer samarbetet att gå lättare eftersom ni kan sätta KPI:er och följa upp dem via samma, tydliga system. Så se till att det CRM ni väljer kan integrera med er sälj- och marknadsprocess och att ni har tillräckligt med data för att få användning för analysfunktionen. Det kan röra sig om funktioner som skräddarsydda dashboards eller möjligheten att integrera CRM:et med andra analysverktyg som är viktiga för er verksamhet.

 

3. Mät effekter från externa källor och marknadsföringen


För att verkligen kunna mäta er framgång i ett och samma system, behöver ditt CRM kunna mäta effekter från externa källor. Du vill till exempel kunna se vilka som har gjort en nedladdning på hemsidan, vilka som har läst nyhetsbrevet och kanske till och med data från hashtags från sociala medier. Precis lika lätt ska du så klart kunna se information om kontakter med leads eller bokade möten.

När du kan koppla mätningar och resultat från både marknad och sälj i ett och samma system, då kan er Smarketing-strategi sätta igång på riktigt. Det absolut bästa är att du har samma databas, alltså att sälj och marknad jobbar i samma system. Du får du full kraft från era aktiviteter. Men om ni inte har samma system måste du se till att det finns en tvåvägsintegration mellan CRM och ditt Marketing automation-system.

 

4. Flexibilitet och skalbarhet

Ditt CRM är något du kommer att investera mycket tid i. Det innebär att företaget kommer att växa under tiden du blir bästa vän med CRM-systemet. Och ett växande företag får nya behov med jämna mellanrum. Se därför till att du väljer ett CRM där du kan anpassa vilka funktioner du betalar för, och att det finns verktyg som du kan skala upp med.

Du vill inte betala för funktioner du inte har användning för just nu, men du vill också ha utrymme för att växa och använda systemet fullt ut när ni blir större och behoven uppstår. Tänk att ditt system ska användas i företaget i många år framöver.

 

5. Intuitivt och lätt att använda varsomhelst

Vi vet att säljare inte gillar system och administration. Men utan CRM får ni inte kontroll och spårbarhet över hela försäljningsprocessen. Därför är det viktigt att välja ett system som ökar era chanser till hög användningsgrad. Det bästa systemet är det som används av alla, eller så många som möjligt.

Så välj ett system som är intuitivt och lätt att komma igång med. Ett snyggt och tydligt gränssnitt där användaren inte behöver gå massa online-kurser för att förstå hur de lägger in kontakter, deals, forecast etc är guld värt. Ditt CRM behöver också ha en app som gör det möjligt för alla att registrera data när- och varsomhelst.

6. Lätt att integrera med andra system

Även om du vill ha all kunddata samlat på ett och samma ställe, i ditt CRM, så kanske inte IT-landskapet i din organisation är så enkelt. Då är det väldigt viktigt att ditt CRM kan integreras med andra system på ett smidigt sätt för att underlätta offerter, signering, support etc. Det ska vara lätt att integrera, men tänk till några gånger innan ni drar igång integrationer. Alla integrationer ska tillföra värde i din försäljningsprocess, annars är det bara ytterligare något ni behöver underhålla.

Vill du veta mer om att använda ett CRM-system i praktiken? Läs vårt kundcase om hur iCore använder HubSpot här.