Hade du koll på att hela 96 % av Sveriges befolkning (16 år och äldre) använder internet? Och 91% använder internet dagligen? Det, och mycket annat, avslöjar rapporten ”svenskarna och internet 2023”. Häng på när vi spånar kring möjligheterna och utmaningarna inom digital marknadsföring utifrån den nya statistiken!

Årets upplaga av svenskarna och internet är släppt, och vi satt som vanligt bänkade framför datorn för att ta del av den rykande heta rapporten. Det är nästan som julafton för oss marknadsförare, där vi sitter fulla av förväntan och får en hel rapport uppackad full med spännande trender, fakta och insikter kring svenskarnas internetanvändande. För genom att bättre förstå hur internet används, och hur beteendet ändras över tid, kan vi bli bättre på att anpassa våra digitala strategier för att nå våra målgrupper ännu mer effektivt. Och vi älskar att alltid bli bättre!

I denna artikel sammanfattar vi och tolkar in de resultaten som är relevanta inom området för digital marknadsföring.

Vill du läsa hela rapporten kan du göra det här:  Svenskarna och internet 2023.

Vill du ha fler tips? Ta del av 3 inspirerande böcker om digital marknadsföring här.

Anpassade annonser & personlig integritet

Vissa uppskattar att bli serverade träffsäkra annonser som är exakt vad de har letat efter, medan andra blir stötta över att information kring vad man har sökt information om används för att sälja saker till en. Det är delade åsikter, och man ser flera samband kring åldersgrupper.

 

Key takeaways från rapporten:

  • Drygt hälften känner sig kränkta om någon samlar in deras personliga data på nätet.

  • Fler män (57%) än kvinnor (50%) känner sig kränkta.

  • Mest kränkta av alla känner sig unga män födda på 90- och 00-talet, där hela 7 av 10 inte vill att någon samlar in deras personliga data.

  • Störst skillnad mellan män och kvinnor i att känna sig kränkt är det bland 90- och 00-talisterna där 22 procentenheter fler män (69%) än kvinnor (47%) känner sig kränkta.

  • Var femte internetanvändare vill ha riktad reklam.

  • Den yngre halvan av befolkningen är mer positiv till riktad reklam på nätet än den äldre.

  • 00-talisterna vill mest av alla ha riktad reklam. Mer än var tredje 00-talist anger att tycker att anpassad reklam för dem på nätet är bra.

För att sammanfatta så vill majoriteten av svenskarna inte ha anpassad reklam utifrån den personliga data som hemsidorna samlar in. De som är mest negativt inställda är den äldre halvan av befolkningen - ju äldre desto mer negativ i stigande ordning. De som är mest positiva till riktad reklam är unga kvinnor, framför allt 00-talister.

Dessa resultat kan vara bra att ha i åtanke när du sitter med din strategi. Riktar den sig mot en grupp som är positiv eller negativ mot riktad reklam, och hur kan du i så fall anpassa budskapet i annonsen för att den ska tas emot på bästa sätt? 

Viktigast av allt är såklart att du följer GDPR och samlar in data på rätt sätt, där besökaren har full kontroll över vilken data som samlas in, i vilket syfte den ska användas i och hur länge den lagras.

Tips! Här kan du läsa de vanligaste förkortningarna för dig som jobbar med digital marknadsföring.

Sociala Medier fortsätter att växa

Här hittade vi flera intressanta siffror som vi kan dra insikter från!

 

Key takeaways från rapporten:

  • 94% av svenskarna använder sociala medier.

  • 85% använder sociala medier varje dag.

  • Tiktok ökar sin andel användare från 20% år 2022 till 24% år 2023, och står därmed för den största ökningen bland alla tjänster år 2023.

  • 90-talisterna är de som använder flest sociala medier mest. De bräcker alla andra generationer när det gäller användning av Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Pinterest och Reddit.

  • De tre mest använda sociala medierna i befolkningen är Youtube, Facebook och Instagram. Det börjar dock synas en tydlig skiljelinje mellan de födda på 1900-talet respektive 2000-talet vad gäller vilka sociala medier som används och i vilken omfattning.

  • Fler män än kvinnor använder Youtube, Linkedin, Twitter, Reddit och Twitch.

  • De två främsta drivkrafterna att använda sociala medier bland svenskarna är att få skratta till roliga klipp, samt att använda tjänsterna som ett tidsfördriv.

Vad kan vi ta med oss av det här? Jo, att det inte är en fråga om att vara aktiv på sociala medier, det är en fråga om vilka kanaler du är aktiv i. Finns du där din målgrupp finns? Du behöver känna din målgrupp och vara där de är, och skapa relevant innehåll, anpassat utifrån plattformen. Ja, om du vill få in fler leads, växa ditt företag och öka din omsättning, så klart. 😉 

Rapporten visar också att svenskarna använder sociala medier främst för att bli underhållna. Idag står främst influencers, innehållsskapare och kreatörer för underhållningen i sociala medier. Om du som företag vill få uppmärksamhet i sociala medier behöver du därför se till att ditt innehåll är underhållande – samtidigt som det kommunicerar ut ditt budskap och varumärke. Det innebär inte att ni behöver komedisketcher eller filma anställda som ramlar och slår sig, men tänk på att uttråkade sociala medier-användare scrollar vidare snabbare än blixten.

Läs även: Vi bryter ner och analyserar 3 starka marknadskampanjer 2023 (och vad du kan lära dig av dem!)

Vi hjälper dig med din digitala marknadsföring

Har du inte tid eller lust att hålla koll på alla ovanstående punkter och anpassa marknadsföringen utefter dem, oroa dig inte – vi kan hjälpa dig ;) 

Vi har experter inom den digitala marknadsföringens alla områden. Boka tid med vår VD Niloo Lopez här nedan för att bolla idéer kring hur vi kan hjälpa just ditt företag att växa.