Inbound Marketing. Alla pratar om det! Det är som en mirakelkur som sveper igenom affärsvärlden med lösningen på allas utmaningar kring tillväxt. Men myterna är många. Ni kommer inte att överösas med ”varma leads” från dag ett och de som tror att outbound eller kalla samtal är ute behöver göra om läxan och inse att vi fortfarande måste jobba för att växa vår affär…
Men faktum är att inbound marketing är sjukt effektivt – om det är väl genomfört! Så frågan är hur ni kan använda inbound som modell för att faktiskt göra fler affärer i en komplex affärsvärld?
Det är frågan som marknadsavdelningen måste knäcka innan de kör igång med bloggen, implementering av verktyg, nya modeller etc. Som marknadsförare har du idag möjlighet att påverka affären och ROI på ett sätt som är mätbart och väldigt kraftfullt. Traditionell marknadsföring må vara effektivt fortfarande, men mätbarheten och den direkta kopplingen till siffrorna på säljtavlan är oslagbar när du jobbar med digital marknadsföring och inbound marketing. Men för att kunna hämta hem nyttan måste du ha en plan för din förändringsresa och förståelse för hur sälj och marknad egentligen hänger ihop.
Läs även: Hur vet jag om min inbound marketing strategi leder till ökad försäljning?
Först av allt: inbound marketing ska ses som en del i er försäljningsprocess och inte som en isolerad egen modell. Det är först när ni hittar den naturliga kopplingen till säljtavlan som magin sker. För att få inbound marketing att generera affärer krävs att:
Med ”prata samma språk” så menar jag inte att alla vet vad ett lead eller ett marketing qualified lead och så vidare står för. Definitioner är en ren hygienfaktor för mig. Har ni inte samsyn kring definitioner så ska ni vänta med inbound och göra det arbetet först! Att prata samma språk för mig är att dela affärsmål. Ingen kampanj eller marknadsaktivitet har något egenvärde i sig såvida det inte kopplas till ett försäljningsmål. Så en gemensam process och ett gemensamt språk innebär förutom definitioner att ni har gemensamma mål, att ni mäts på liknande sätt, belönas på liknande sätt och att ni är tydliga med ansvar och mandat. När marknadsteamet har levererat en affärsmöjlighet ska sälj agera inom 2 timmar exempelvis. Punkt slut. Det är tydligt, det är ansvarsfullt och det är ett sant samarbete som gynnar organisationen.
Kom också ihåg att inbound marketing tar tid och kräver en genomtänkt strategi, en hel del värdefull content och massa tålamod! En förändringsresa tar tid och om du tror att inbound-satsningen ska ge dig leads på några veckor eller ett par månader så kommer du att bli besviken.
Jag har hört det förr. ”Inbound funkar inte i stora organisationer”, ”Våra kunder finns inte i sociala kanaler”, ”Inbound är dyrt” och så vidare och så vidare… Vad dessa uttryck egentligen säger är att det saknas en tydlig strategi och förankring, samt personer med tålamod i organisationen. Med tålamod och samarbete är inbound marketing en given del i de flesta moderna sälj- och marknadsorganisationer.
Dessutom så tror många att du kan sätta upp en blogg och publicera ett par artiklar och sedan sitta vid datorn och vänta in ordern…”caaa-tching”…ledsen, men återigen kommer du att bli besviken. Content är oljan i inbound-maskineriet så du behöver content hela tiden – varje vecka, varje månad, varje år… En tumregel för content-produktion är att det alltid ska skapas som ett hjälpmedel för kunden såväl som för säljarna, inte ses som ren marknadsföring. Då blir det svårt att få säljarna att använda det och därmed tappar du hela kopplingen till säljtavlan. Dumt! Så fokusera på att skapa content som passar in på rätt plats i köpresan och som är relevant och värdefull för din kund och för dina kollegor på sälj.
Läs även: Så kan inbound marketing ge dig fler affärer!
Dina affärsmål och det du vill uppnå i form av ökade intäkter måste styra din marknadsföring. Annars kan du inte växa din affär med hjälp av marknadsaktiviteter. Det kan absolut vara bra aktiviteter, men om ditt mål är att växa så måste affärsmålen ha störst fokus i marknadsföringen.
Det handlar inte om inbound marketing, content marketing, social selling, marketing automation eller olika metoder och verktyg som isolerade insatser. ALLA är bra på sitt sätt, men det viktiga i slutänden är att alltid, alltid koppla dina insatser till den faktiska försäljningen.
Har du koll på vad en kund är värd för ditt företag? Har du koll på vad det ”kostar” att attrahera en ny kund och vad det ger er i slutändan som bolag? Skapar det ni gör värde i form av nya och lönsamma affärer? Säkerställer marknadsinsatserna bolagets affärsmål? Om svaret är ja, då ska ni fortsätta göra det ni gör – inte annars.
”Det handlar inte om inbound marketing, content marketing, social selling eller olika metoder och verktyg som isolerade insatser. ALLA är bra på sitt sätt, men det viktiga är att dina affärsmål får styra val av modell och att det inte blir just en isolerad ö!”
Tips! Kostnadsfri Guide: Kom igång med affärsdrivande inbound marketing
Vi älskar att prata om sälj och marknadsföring i alla dess former. Är du i startgroparna till att införa inbound marketing, eller vill veta om du är på rätt väg? Hör gärna av dig.