YES! Då var sommarsemestrarna slut för i år och det är dags att ta tag i höstens alla roliga marknadsaktiviteter. Förlåt, det var inte meningen att strö salt i såren på dig som nyss kommit tillbaka från semestern och kämpar för att komma ihåg vad det är du jobbar med ens. Men faktum är att hösten är snart här och de årsmål ni satt upp för marknadsteamet ska snart vara uppfyllda.

Kanske har ni jobbat på så otroligt bra under året att ni redan uppnått era marknadsmål – GRATTIS i så fall! Men sannolikt sitter ni i samma sits som många andra marknadsavdelningar gör: ni har en bit kvar innan ni kan skåla för ett väl genomfört år.

Därför tänkte jag dela med mig av några tips och inspiration på hur ni kan vässa er marknadsföring under hösten för att nå era mål - och få korka upp den där skumpan ni är så väl förtjänta av.

Läs även vår artikel: 10 tips på hur du skapar en effektiv leadsmaskin

Se över hur ni ligger till och rikta era insatser

Ja, det är kanske självklart men börja med att se över hur ni faktiskt ligger till jämfört med årsmålen. Vilket eller vilka mål kommer ni sannolikt att uppnå, och vilka är i riskzonen?

T.ex. om ett av årsmålen är att marknadsavdelningen ska ha genererat 100 kvalificerade leads till säljavdelningen att bearbeta, men nuvarande siffror visar endast 40 kvalificerade leads hittills. Då är det sannolikt att detta mål inte kommer uppnås under året om allting fortsätter som ”business as usual”. Målet är alltså i riskzonen och behöver en boost!

Sen borde ni gräva ytterligare för att reda ut VARFÖR målet inte uppnås. Är det för få personer som konverterar till leads på er site? Eller har ni kanske för låg trafik till siten överhuvudtaget? När ni vet svaret på frågan vet ni också var ni behöver rikta era insatser för att uppnå målet.


Skapa en kampanj som riktar sig mot det målet ni behöver boosta

Säg att ni behöver fler leads som konverterar på er site för att ni ska uppnå årsmålet. Då är det läge att lansera en inbound kampanj med attraktivt innehåll som ni vet att era tilltänkta leads är intresserade av. T.ex. lansera en ny guide eller kunskapsrapport? Eller varför inte ett webinar eller online-demo (beroende på vilken typ av tjänster ni säljer såklart).

Oavsett vilken form innehållet tar så är det superviktigt att det grundar sig i era kunders behov, så att de inte kan motstå att ta del av erbjudandet.

Läs även: Skulle du vilja sätta mål som du faktiskt kommer att nå?

Skapa en re-engagement kampanj för befintliga leads

Kanske har ni massor med leads i er CRM-system som av någon anledning inte tagit sig vidare i köpresan? Då kan ni skapa en mail-kampanj mot dessa leads med ett specifikt erbjudande som tar dem vidare i köpresan, och tar er ett steg närmare årsmålet.


Synka med sälj

På Smarkit Agency förespråkar vi alltid att marknad och sälj ska samarbeta för att nå gemensamma mål. Så om ni i marknadsteamet kämpar med att uppnå era årsmål finns chansen att även sälj kämpar med sina mål (kanske har ni till och med samma mål!).

Se därför till att prata ihop er med sälj och ta fram en plan för vad som behöver göras. Kanske sitter säljarna på värdefull kunskap om köparnas behov som marknadsteamet kan använda? De kan då skapa bättre kampanjer som skapar fler leads som genererar fler affärer och plötsligt åker hela teamet till Bahamas och badar i en diamantbroderad pool fylld med champagne.

Läs även: Begrepp och nyckeltal - vi listar 5 viktiga bloggar som vägleder dig in i 2022

Fler insatser som har positiv inverkan på årsmålen

Analysera köpresan - Har ni koll på era kunders köpresa? Bra! Då kan det vara läge att analysera köpresan för att se ifall det finns några luckor där era leads fastnar. Samla sedan ihop teamet för en brainstorming session och ta fram en plan på vad ni behöver göra för att bättre möta era potentiella kunders behov.

Content audit – En content audit innebär i princip att ni ser över allt innehåll ni har på er site i förhållande till kundernas köpresa. Har ni innehåll som möter era besökare i varje steg? Om inte är det läge att fylla på! Har ni innehåll som presterar bra? Fundera på om ni kan skapa mer liknande innehåll för att öka engagemanget på siten. Har ni gammalt innehåll som kan fräschas upp, stöpas om och återanvändas? Toppen, det sparar tid jämfört med att skapa nytt innehåll från scratch!

Insteg-erbjudande – Se om ni kan ta fram erbjudanden till de som är på väg att bli kunder, men som inte nått fram ännu. De som redan visat intresse kan ibland bara behöva en knuff i rätt riktning. Att ta fram instegsaffärer som är lite enklare att köpa än en fullskalig tjänst kan därför vara ett effektivt sätt att närma sig målen. Det kan röra sig om en workshop, utbildningar, en analys eller något annat som är enklare att fatta beslut kring.

Hoppas du har glädje av dessa tips – ge järnet nu så är årsmålen snart avbockade och klara!