Det publiceras mängder av innehåll varje dag, och allt fler företag förstår att innehållsmarknadsföring, eller Content Marketing, är det mest effektiva sättet för att få varumärket att växa. Men trots denna insikt så når endast en bråkdel av innehållet rätt målgrupp, och bidrar till företagets affärsmål. Så vad skiljer framgångsrik Content Marketing från den stora mängden innehåll som fastnar i internets svarta hål?

Det positiva med att det finns så mycket innehåll av varierande kvalité, är att vi kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det finns flera återkommande misstag som företag gör när de ger sig på Content Marketing. De här misstagen kostar företagen mängder av investerad tid och budget, och utdelningen blir minimal.

För att du ska undgå att gå i samma fällor och göra samma misstag, har vi sammanställt de 5 vanligaste misstagen, och hur du kan undvika dem i din Content Marketing-strategi.

Vad är Content Marketing?

Först och främst - när vi pratar om Content Marketing pratar vi om innehåll som en långsiktig strategi vars syfte är att bygga en stark relation med din noggrant utvalda målgrupp, genom att skapa högkvalitativt innehåll som är relevant för en specifik läsare, i rätt tid. Kort sagt: du skapar content som din målgrupp behöver.

Innehållet kan vara allt från bloggposter, guider och artiklar till videos, tidningar eller podcasts.

En effektiv Content Marketing-strategi kommer att utöka ditt varumärke och bygga viktiga kundrelationer. När du guidar besökare genom deras köpresa, kommer de känna ett förtroende till dig, och chansen att de väljer dig när de närmar sig ett köpbeslut ökar.

Dessutom slipper du lägga budget på betald trafik. Content Marketing handlar om att få besökare och framtida kunder på ett organiskt sätt, och din investering kommer att öka i takt med att du får mer innehåll, och med högre kvalitet.

Vilka är de vanligaste misstagen?

Nu när du har stenkoll på vad Content Marketing är, och hur viktigt det är, så kanske du frågar dig vilka fällor som finns där ute. Här är de 5 vanligaste misstagen och hur du kan undvika dem:

1. Du tar fram innehålls-strategin inifrån och ut

Har du någonsin suttit på ett kontor och brainstormat fram vilka ämnen ni ska prata om online? Kanske vilka ämnen som skribenterna helst skulle vilja skriva om? Då spelar ni ett farligt, och kostsamt spel.

Att ta fram innehåll ska inte vara någon gissningslek som ni gör tillsammans på kontoret. Den bästa typen av innehåll baseras på data över var målgruppen befinner sig i köpresan, vilka frågor de har om problemen eller produkten de möter (vad de googlar) eller vilka invändningar som kommer upp i säljsamtalen.

När du har den datan kan du på förhand avgöra om innehållet kommer att vara värdefullt, och du slipper chansa och skapa innehåll som ingen vill ta del av.

Tips: Prata med dina säljare och fråga vilka som är de vanligaste frågorna och invändningarna under säljsamtalen. Besvara de frågorna med innehållet som du skapar. På det viset vet du att du har relevant content, som målgruppen kan ta del av innan säljsamtalen. Därmed hjälper du även säljarna att få hetare leads och stänga fler affärer.

2. Du har inte koll på vem som ska läsa

Har du koll på din persona? Att definiera sin målgrupp som “Kvinnliga medelinkomsttagare mellan 35–50 år” räcker inte! Du behöver veta precis hur din persona tänker. Varför letade hen upp ditt innehåll? Vilket problem är hen ute efter att lösa? När du har definierat vem din läsare är, kan du börja bygga ditt innehåll.

Precis som i den föregående punkten så behöver ditt innehåll baseras på data om målgruppen. Fråga dig själv “Vad behöver inkluderas i den här artikeln för att vår läsare ska känna att innehållet är relevant”? Det gäller här att ta på sig läsarens glasögon till 100%.

Om du fortsätter att vara luddig när du definierar din läsare så kommer ditt innehåll aldrig att bli pricksäkert, och det kommer att försvinna i en ocean av innehåll som är mer relevant för läsaren.

Du kan återkomma till personan så fort du blir osäker på hur du ska uttrycka dig eller om ditt innehåll är relevant.


3. Du glömmer att optimera för sökmotorerna (SEO)

Tyvärr är det alltför vanligt att företag lägger tid på sin Content Marketing-strategi, men inte tar SEO i beaktning. Att producera massor av kvalitativt innehåll, men inte SEO-anpassa, är lite som att skriva hundratals romantiska kärleksbrev till din drömpartner, men posta till fel adress.

En Content Marketing-strategi går hand i hand med SEO, och du kommer att nå resultat mycket snabbare när du både gör bra, relevant content, och dessutom får många besökare.

Tips: SEO kan vara svårt att få grepp över om du inte har en expert inhouse. Ta in experthjälp som gör en sökordsanalys över ditt innehåll. Då kan du hitta eventuella problem i ditt nuvarande content och undvika att göra kostsamma misstag framöver. En smart investering för framtiden!

4. Du kollar inte hur innehållet presterar

Vad skulle hända om en ståuppkomiker bara drog sina skämt hemma i sin ensamhet? Förmodligen skulle hen inte ha så bra koll på vilket material som är bäst. Samma sak gäller ditt innehåll, det räcker inte med att “känna efter” för att avgöra om ditt innehåll är bra.

Tyvärr finns det dock fortfarande många företag som lägger mycket tid på publiceringen av innehåll, men i princip ingen tid på analys-delen. För det är ju så, att det enda som objektivt kan avgöra om ditt innehåll fungerar som du vill, är att samla in data och analysera den.

Tips: Välj ett mål innan du skapar ditt innehåll. Ska artikeln få hög trafik? Ska den konvertera en viss procent av besökarna? Ska den ha så lång lästid som möjligt? Sedan mäter du det mätetalet efter exempelvis 3, 6 och 12 månader och jämför med annat innehåll med samma mål för att se hur det har presterat.

5. Du förväntar dig resultat direkt

Till skillnad från betald marknadsföring, så kan du inte räkna med att Content Marketing ger resultat direkt. De mest oerfarna inbillar sig att en investering i en Content Marketing-strategi ska ge ROI efter två blogginlägg, men det funkar inte riktigt så. Ofta kan det ta flera månader innan ditt innehåll “tar fart”. Och innehåll som du skrev för flera år sedan kan vara det som konverterar en kund idag.

Därför måste du se ditt innehållsskapande som ett maraton, inte en sprint. Och du bör kontinuerligt se över ditt innehåll för att se vad som fungerar och om siffrorna visar att innehållet är på rätt väg när du utvärderar efter dina uppsatta mål.

Tips: Eftersom det tar ett tag att få feedback när du arbetar med Content Marketing, så bör du lägga mycket krut på förarbetet innan ditt team börjar producera. Följ därför de första 4 tipsen noggrant, för att inte upptäcka efter 6 månader att ert innehåll inte höll rätt nivå, och ni har får börja om på ny kula.

Vill du ha tips eller vill bolla idéer om hur content marketing kan öka din digitala försäljning? Boka ett snabbt möte med Niloo här så hjälper hon dig.