Trender kommer och går, men vilka trender är heta just i år? Det ska vi tala om!

Pandemin har inneburit flera trendskiftningar och det har varit svårt att göra långsiktiga content-strategier i osäkra tider. Men nu har det gått ett par månader sen restriktionerna släpptes och vi kan börja se hur människor återgår till ett nytt normalläge. Det är med andra ord ett bra läge att göra en trendspaning på content-fronten.

I denna artikel har vi sammanfattat 5 starka trender som du behöver hålla koll på om du jobbar med marknadsföring eller innehållsskapande. Artikeln baseras till stor del på HubSpots undersökning hos marknadsförare, som vi kopplar till svenska marknaden.

De 5 trenderna att hålla koll på är:

  • Korta videos
  • Influencer marketing
  • Podcasts
  • Social responsibility
  • Hybridevenemang

 

1. Korta videos får högst engagemang

Vi befinner oss i en tid där vi kollar mer video online än någonsin tidigare. Faktum är att vi har dubblat mängden video som konsumeras sedan 2018. År 2021 uppskattades det att man i snitt kollar på onlinevideos 18 timmar/veckan. Det därför inte förvånande att video har blivit den den primära formen av media i många innehållsstrategier. Och det är framförallt korta videos som har bäst engagemang.

Det betyder så klart inte att text är oviktigt för content marketing. Långa texter av skrivet innehåll ger ofta väldigt bra resultat.

Men varför just korta videos?

På framför allt sociala medier är korta videoklipp dominerande. Konsumenterna bläddrar ofta snabbt i sina flöden och har ett kort “attention span”. En kort video möjliggör för dig att förmedla en story eller ditt budskap på ett kort, koncist och underhållande sätt – vilket passar konsumenterna.

 

HubSpots undersökning visar att hela 30 % av marknadsförarna inom sociala medier planerar att investera mer i korta videor än någon annan marknadsföringsstrategi för sociala medier under 2022.

 

När TikToks popularitet sköt i höjden under 2020 och 2021, var Instagram och YouTube snabba att även de möjliggöra kortformatvideor. Och i takt med att fler plattformar fortsätter att prioritera lättkonsumerat innehåll - har marknadsförarna också gjort det. HubSpots undersökning visar att hela 30 % av marknadsförarna inom sociala medier planerar att investera mer i korta videor än någon annan marknadsföringsstrategi för sociala medier under 2022.

 

2. Influencer marketing

Influencer marketing var tidigare något som endast stora företag använde sig av, eftersom små varumärken som inte hade råd med en dyr kändis eller en toppanvändare i sociala medier. Men de sociala mediernas tillväxt har lett till ett överflöd av influencers med allt från mikroinfluencers med 2000 följare, till giganter med 800 000 följare. Det har gjort att företag av alla storlekar kan använda sig av influencer marketing.

Genom att arbeta med en influencer som har fått förtroende inom en viss bransch kan varumärken få kännedom, trafik och potentiellt konverteringar från den influencerns publik.

Mindre influencers får mer inflytande

Inom influencer marketing ser vi även en trend där mikroinfluencers får ett allt större inflytande. Många har tröttnat på att följa en framgångsrik influencer med tillrättalagt innehåll och ett till synes perfekt liv. De söker sig därför till konton som de anser ”äkta” och genuina. Microinfluencers har en mindre följarskala, men deras följare engagerar sig desto mer. Influencers med lägre följarantal har även större möjlighet att interagera med sina följare och på så sätt skapa ett starkare band med dem.

Oavsett storlek på influencern, så har företag upplevt stora fördelar med influencer marketing de senaste åren. I HubSpots undersökning visade det sig att influencer marketing var den mest populära och effektiva trenden i listan, med högst ROI.

 

3. Podcasts

Podcasts fortsätter att vara en viktig del av strategierna för innehållsmarknadsföring under 2022. Detta är inte förvånande med tanke på att de amerikanska konsumenterna lyssnade på 15 miljarder timmar podcasts under 2021.

 

Under 2020 ökade antalet poddar på svenska på Spotify med 89% enligt en undersökning av Kantar Sifo.

 

Även i Sverige ökar podcast-lyssnandet. Podcasts når en av fyra svenskar varje vecka och lyssnandet på poddar ökade till 25% från 2016 till 2019. Pandemin har bidragit till att driva upp lyssningen ännu mer, en av tre svenskar uppger att de lyssnar mer på poddar nu än före pandemin. I takt med det har även utbudet av podcasts ökat. Under 2020 ökade antalet poddar på svenska på Spotify med 89% enligt en undersökning av Kantar Sifo.

En anledning till podcastens popularitet är att det finns något för alla att lyssna på. Med ca 72 000 nya avsnitt per dag är sannolikheten hög att man kan hitta ett program som tilltalar ens intresse, oavsett om det är en läskig historia eller en inspirerande podd om marknadsföring (exempelvis Smarketingpodden).

Vad som skiljer podcast från radio är att poddlyssnarna avsätter tid för att välja specifika kanaler eller program de vill lyssna på. Därför tenderar också engagemanget hos de som lyssnar på podd vara högre än hos de som lyssnar på radion.

Varför är poddar en effektiv kanal för annonsörer?

Precis som vid influencer marketing, där följarna känner förtroende för influencern – bygger lyssnare upp ett förtroende för poddaren. Poddare brukar interagera med sina lyssnare, de söker feedback och levererar innehåll som lyssnarna uppskattar. Förtroendet i kombination med lyssnarengagemanget hos publiken, ger företag en ypperlig möjlighet att exponera sig för en intresserad och mottaglig publik.

Resultaten på HubSpots undersökning bekräftar lyssnarnas engagemang. Den visar att 60% av podcastslyssnarna sökte efter en produkt efter att ha hört talas om den i en podcast.

Lär dig mer om varför en podcast borde vara en självklarhet i din Content Marketing-strategi här.

4. Lev som du lär – Socialt ansvar

HubSpots undersökning visade också att kunderna nu mer än någonsin bryr sig om att varumärken delar samma värderingar och talar autentiskt och empatiskt om saker som social rättvisa eller rättvis behandling av sina anställda. Därför kommer socialt ansvar bli en viktig prioritering för marknadsförare under 2022. Många marknadsförare har insett detta, och undersökningen visar att 82% kommer att investera lika mycket eller mer (än föregående år) i socialt ansvarstagande under 2022.

Det måste dock göras helhjärtat och inte bara göras för det ser bra ut på sociala medier. Det handlar om att konsumenterna vill att företagen ska vara socialt ansvarsfulla, men de vill att det sociala ansvaret ska återspeglas i alla delar av verksamheten. Från det innehåll du lägger ut på sociala medier till hur du stöttar och uppmuntrar dina anställda. Skulle det framgå att ett företags uttalade sociala ansvar inte är genuint, kan det få otroligt negativa konsekvenser kring hur konsumenterna uppfattar företaget.

 

82% kommer att investera lika mycket eller mer (än föregående år) i socialt ansvarstagande under 2022.

 

Många företag har därför under senare år tagit ställning till sina värderingar. Och när de tog ett större socialt ansvar upptäckte de att nuvarande eller nya målgrupper delade deras värderingar och fick förtroende, trovärdighet, minnesvärdighet och medvetenhet från dessa konsumenter.

Vi ser även i HubSpots undersökning att investeringarna i socialt ansvar kommer att fortsätta att öka från de som redan utnyttjar det, och från marknadsförare som använder det för första gången.

 

5. Från digitalt till hybridevenemang

Trots att webbinarier och virtuella evenemang en gång i tiden ansågs vara föråldrade blev de mycket populära under pandemiåren. Och i takt med att COVID-19-restriktionerna upphör välkomnas också hybridmodellerna in i mixen.

 

30 % av de som svarade på Content Marketing Institutes undersökning säger att deras investeringar i hybridevenemang förväntas öka, och 40 % av marknadsförarna planerar att öka sina investeringar i virtuella evenemang, webbseminarier och konferenser i allmänhet under 2022.

 

Genom att delta i evenemang digitalt kan konsumenterna fortsätta interagera med sina favoritföretag och dra nytta av presentationer och branschledare. Hybridevenemang erbjuder samma fördelar som ett digitalt evenemang, eftersom konsumenterna kan välja vad som passar deras behov bäst och företagen kan se till att alla deras målgrupper kan ta del av det de erbjuder.

30 % av de som svarade på Content Marketing Institutes undersökning säger att deras investeringar i hybridevenemang förväntas öka, och 40 % av marknadsförarna planerar att öka sina investeringar i virtuella evenemang, webbseminarier och konferenser i allmänhet under 2022.

Virtuella evenemang är populära och effektiva och kommer att fortsätta att vara en topptrend för marknadsförare under 2022, även om vi ser en lätt minskning gentemot föregående år. HubSpots undersökning visar nämligen att 17 % av de marknadsförare som använder sig av virtuella evenemang kommer att minska sina investeringar under 2022. Vilket är den näst högsta minskningen av alla trender som marknadsförare investerade i under 2021. Medan 31 % av marknadsförarna för närvarande utnyttjar virtuella evenemang, planerar endast 9 % av marknadsförarna att utnyttja dem för första gången under 2022.

Minskningarna av investeringarna i virtuella event kan bero på en naturlig övergång från virtuella till hybrida eller fysiska evenemang i takt med att samhället har öppnat upp igen.

Som marknadsförare av evenemang kommer det att vara viktigt att väga alla alternativ för att avgöra vilken typ av evenemang som kommer att vara mest effektiv och bekväm för din publik under det kommande året.